Εξ όψεως αυτοκριτική διάθεση, αλλά επί της ουσίας συγκεκαλυμμένο καμάρι κάτω από μικρές δόσεις αμήχανου χιούμορ και αρκετές προβολές βίντεο. Αυτά περιλάμβανε σε γενικές γραμμές ο απολογισμός του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, κατά τη χεθσινή συνέντευξη Τύπου. Μετρώντας ενάμιση χρόνο στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών, εστίασε στα έργα και τις ημέρες του 2017, δεδομένου ότι αυτή ήταν η διοργάνωση που φέρει το αποτύπωμά του. Δήλωσε μάλλον περιπαικτικά αντιμέτωπος με «τον κίνδυνο να έχουμε ένα μικρό οικονομικό πλεόνασμα» και «περήφανος για το Λύκειο Επιδαύρου», καθώς το θεωρεί «βασικό λόγο της παρουσίας» του στο Φεστιβάλ (σε πείσμα μάλλον της γενικής αίσθησης ότι οι παραστάσεις και εκδηλώσεις που φιλοξενήθηκαν εκεί έμειναν στην αφάνεια).

ΠΙΝΕΛΙΕΣ ΑΛΛΑΓΩΝ. Παράλληλα, έβαλε «θετικό πρόσημο» στις παραστάσεις της Αρχαίας Επιδαύρου (σε πείσμα και πάλι της χαμηλής προσέλευσης που διαπιστώθηκε, με την εξαίρεση της «Ειρήνης» και εν μέρει της «Μήδειας»), εξέφρασε ικανοποίηση για τον αμιγώς θεατρικό χαρακτήρα με εναλλακτικές παραστάσεις αρχαίου δράματος στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου, ενώ ανακοίνωσε πινελιές αλλαγών για την επόμενη σεζόν. Κυριότερη από αυτές. η συνεργασία με έναν από τους επιδραστικότερους ανθρώπους στην κλασική δισκογραφία, τον Κώστα Πηλαβάκη, για την ενίσχυση του τομέα της μουσικής.

Οι αριθμοί βάσει των επίσημων στοιχείων που αφορούν μόνο την καλοκαιρινή περίοδο (και όχι τις παραστάσεις του Σεπτεμβρίου) δείχνουν ότι τις παραστάσεις παρακολούθησαν 203.211 θεατές. Τα εισιτήρια που κόπηκαν ήταν 167.932 και οι εισπράξεις άγγιξαν τα 3.602.534,30 ευρώ, χωρίς όμως να έχει αφαιρεθεί το ποσό που πρέπει να αποδοθεί σε συνεργαζόμενους φορείς, όπως το Εθνικό Θέατρο. Στους αριθμούς δεν περιλαμβάνονται οι θεατές που παρακολούθησαν τις δωρεάν παραστάσεις του προγράμματος «Ανοιγμα στην πόλη», ούτε η προσέλευση και οι εισπράξεις από παραγωγές και συμπαραγωγές που παρουσιάστηκαν ανά την επικράτεια και στο εξωτερικό, καθώς τα στοιχεία αυτά δεν έχουν ακόμη συγκεντρωθεί.

ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ ΚΑΙ «ΧΡΕΟΣ». Τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με την επιχορήγηση ύψους 2 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Πολιτισμού, τα 4,35 εκατ. ευρώ μέσω του καζίνου (2,950 εκατ. ευρώ ώς τώρα και 1,4 εκατ. αναμένονται ώς το τέλος του χρόνου), το 1.050.000 εκατ. ευρώ από οφειλόμενο ΦΠΑ, τα περίπου 500.000 ευρώ που εξοικονομήθηκαν από αλλαγές σε γραφειοκρατικής φύσης οικονομικά ζητήματα για την Επίδαυρο και τα 2 εκατ. ευρώ που έφεραν στο ταμείο οι χορηγίες, τα αναμνηστικά είδη με το λογότυπο του Φεστιβάλ και οι συμπαραγωγές επέτρεψαν να επενδυθούν στο καλλιτεχνικό έργο περισσότερα από 2 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα –κατόπιν ερώτησης των «ΝΕΩΝ» –ο αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Πέτρος Σταυριανός. Τα ποσά αυτά μάλιστα έχουν συμβάλει ώστε –σύμφωνα πάντα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή –να έχουν εξοφληθεί όλοι οι συντελεστές στην ώρα τους. Στη συγκέντρωση των 2 εκατ. από χορηγίες κ.ά., που θα επιτρέψουν στη διοργάνωση να εμφανιστεί ελαφρώς πλεονασματική, συμβάλλουν και τα έσοδα που εισπράττει το Φεστιβάλ νοικιάζοντας τον εξοπλισμό του και παρέχοντας προσωπικό στις παραγωγές εκτός Φεστιβάλ στις οποίες παραχωρείται το ρωμαϊκό ωδείο, όπως φιλοξενούμενες θεατρικές παραστάσεις, έργα της Λυρικής κ.ά. Και ενώ εισπράττει από το Ηρώδειο, στις ελληνικές καλένδες φαίνεται πως έχει παραπεμφθεί το δικό του χρέος για την παραχώρηση του μνημείου για πρόβες και παραστάσεις, το οποίο εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ και ώς τώρα δεν έχει διευθετηθεί με το αρμόδιο για την είσπραξη Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων.

ΠΛΗΘΩΡΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ. Οσον αφορά την έντονη κριτική που ασκήθηκε για τη διεύρυνση των χρονικών του ορίων και την υπερπληθώρα παραστάσεων του Φεστιβάλ, με αποτέλεσμα να αλληλοεπικαλύπτονται και να μην επιτρέπουν στο κοινό να τις δει, ο Θεοδωρόπουλος παραδέχτηκε μεν το πρόβλημα της συσσώρευσης παραστάσεων και δεσμεύτηκε να τις μειώσει το 2018. Σημειωτέον ότι φέτος στον μέσο όρο των 80 παραστάσεων που φιλοξενούσε κάθε χρόνο ο θεσμός σε Ηρώδειο, Επίδαυρο και Πειραιώς 260 προστέθηκαν ακόμη 32, με αποτέλεσμα ο τελικός αριθμός να ανέλθει στις 114. Ωστόσο αρνήθηκε ότι έχει διευρυνθεί χρονικά το Φεστιβάλ, υποστηρίζοντας ότι οι παραστάσεις του Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο που αποτελούν (συμ)παραγωγές του Φεστιβάλ δεν εντάσσονται στο επίσημο πρόγραμμά του, με εξαίρεση τον «Αμύντα» σε σκηνοθεσία του εκλιπόντος Σπύρου Ευαγγελάτου και αναβίωση της Κατερίνας Ευαγγελάτου.

ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ; Τι να περιμένουμε για το 2018 από το Φεστιβάλ που, σύμφωνα με τον διευθυντή του, «δεν πρέπει να είναι μόνο υποδοχέας, αλλά κυρίως παραγωγός πολιτισμού»; Στην ομάδα προγραμματισμού εντάσσεται ο επικεφαλής σε σημαντικές θέσεις στις μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρείες (Deutche Grammophon, Decca, Philips Classics) Κώστας Πηλαβάκης, ώστε η παραγνωρισμένη μουσική να επιστρέψει κυρίως στο Ηρώδειο με σύγχρονους συνθέτες και εν γένει «φρέσκια ματιά». Θα ενισχυθεί το «Ανοιγμα στην πόλη» με site specific παραστάσεις, ενώ ορισμένες περσινές επιτυχημένες παραστάσεις –όπως ο «Εθνικός Κήπος» του Θοδωρή Γκόνη και η «Ιφιγένεια» του Κωνσταντίνου Μίχου –θα επαναληφθούν. Ανακοινώθηκε επίσης το θέμα του Λυκείου Επιδαύρου που θα απασχολήσει τους συμμετέχοντες της επόμενης χρονιάς: «Πολιτεία και πολίτης».

Στους στόχους επίσης είναι να οργανωθεί το διάσπαρτο, πολύτιμο αρχείο του Φεστιβάλ, όπως και το βεστιάριό του. Ποιος θα αναλάβει αυτά τα έργα, ωστόσο, δεν έχει αποσαφηνιστεί δεδομένου ότι ακόμη δεν έχει προσληφθεί μόνιμο προσωπικό, καθώς εκκρεμεί ακόμη η υπογραφή του οργανισμού λειτουργίας του Φεστιβάλ, κάτι που ενδέχεται να γίνει ώς το τέλος του χρόνου. Ετσι προς το παρόν οι πρώτες ενέργειες θα γίνουν σε συνεργασία με το Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας του ΤΕΙ Αθηνών.