Η διακόσμηση ήταν η πρέπουσα για αντικείμενο που εκτίθεται σε προσκύνημα σε ιερό ναό. Στο τραπεζάκι υπήρχε το απαραίτητο ολόλευκο δαντελένιο σεμέν. Γύρω γύρω ροδοπέταλα και στη μέση ένα κουτί που περιείχε ένα μαύρο ύφασμα με την επισήμανση: «Το επανωφόριο τούτο του Αγίου Παϊσίου εδωρήθη υπό του ιδίου εις τον αρχιμανδρίτην Νικόλαον Πρωτόπαπαν» (δηλαδή στον σημερινό μητροπολίτη Φθιώτιδος).

Το επανωφόριο είχε εκτεθεί σε προσκύνημα στον μητροπολιτικό ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας στις 12 Ιουλίου, ημέρα της γιορτής του Αγίου Παϊσίου. Το πλήθος των πιστών που επισκεπτόταν τον ναό και προσκυνούσε την εικόνα του Αγιορείτη έσκυβε ταυτόχρονα δίπλα για να προσκυνήσει και το πανωφόρι του. Το περιστατικό με το «ιερό» πανωφόρι συνέβη λίγες μόνο ώρες μετά το προσκύνημα των πιστών στο… βρασμένο κάστανο μερικά χιλιόμετρα δυτικότερα, στο Αγρίνιο. Μια ενέργεια που προκάλεσε σάλο και αποδοκιμάστηκε ακόμη και από τη Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Αντικείμενα σαν τα παραπάνω, πάντως, η Εκκλησία επισήμως δεν τα θεωρεί ιερά αλλά απλά κειμήλια. Εντούτοις, το φαινόμενο ενορίες να τα διαφημίζουν και να προσκαλούν τους πιστούς να τα προσκυνήσουν –γυαλιά, χιτώνες, ζακέτες –δεν είναι καθόλου σπάνιο. Το αποτέλεσμα είναι οι πιστοί να σχηματίζουν ουρές εντός κι εκτός των ναών και την ίδια στιγμή να ξεκινούν αντιδράσεις και συζητήσεις περί θρησκοληψίας, εμπορευματοποίησης και γελοιοποίησης της πίστης.

Η Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας αναγκάστηκε –αν και με καθυστέρηση –να πάρει αποστάσεις από την πρωτοβουλία ιερέα της να εκθέσει σε προσκύνημα στον ναό του Αγίου Δημητρίου στις 12 Ιουλίου ένα βρασμένο κάστανο που του είχε δωρίσει πριν από 27 χρόνια ο Παΐσιος. «Πολλές φορές η αγάπη και ο σεβασμός για τους αγίους μας οδηγούν σε υπερβάλλοντα σεβασμό των αντικειμένων τους, τα οποία σίγουρα αποτελούν ιδιαίτερη προσωπική ευλογία, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν εξισώνονται με τα ιερά λείψανα και τις θαυματουργές εικόνες(…)» ήταν το επικριτικό σχόλιό της.

Αντίθετα, το προσκύνημα των πιστών στο επανωφόρι του Παϊσίου κάθε άλλο παρά αποδοκιμάστηκε από τη Μητρόπολη Φθιώτιδος. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε; Επρόκειτο για επιλογή του ίδιου του μητροπολίτη. Σε σχετική ανακοίνωσή της η Μητρόπολη Φθιώτιδος μιλούσε με ενθουσιασμό για το πλήθος των πιστών που επισκέφτηκε τον ναό στη γιορτή του Παϊσίου. Και με ακόμη μεγαλύτερη θέρμη τόνιζε πως «ιδιαίτερη ευλογία, δε, αποτέλεσε ότι κατά τη διάρκεια των Ιερών Ακολουθιών ετέθη προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών το επανωφόριο του αγίου, το οποίο έδωκε ο ίδιος στον ποιμενάρχη μας σε μια από τις πολλές συναντήσεις τους στο Αγιον Ορος».

Ειδικά τα αντικείμενα του Παϊσίου, ο οποίος κατατάχθηκε στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μόλις το 2015, αποτελούν το απόλυτο χριστιανικό «τρεντ». Ουσιαστικά ακολουθούν τη δημοφιλία του αγιορείτη γέροντος. Αρκετοί από τον χώρο της Εκκλησίας που τον γνώριζαν και είχαν κρατήσει αντικείμενα που τους είχε δώσει στο παρελθόν ενδεχομένως σκέφτονται ότι τώρα που έγινε άγιος θα μπορούσαν να τα προσφέρουν στις ενορίες τους για να μετατραπούν σε προσκύνημα. Θρησκοληψία; Ανάγκη για προβολή της ενορίας; Υπερβάλλων ζήλος; Αγνοια; Το σίγουρο είναι ότι το φαινόμενο επαναλαμβάνεται.

Viral Χουνταλαιικα. Κάπως έτσι πριν από έναν χρόνο ο οικισμός Χουνταλαίικα στην Αργολίδα γέμισε αφίσες που προσκαλούσαν τους πιστούς στη διοργάνωση ιεράς πανήγυρης στη μνήμη του Παϊσίου, με την επισήμανση ότι την παραμονή και ανήμερα της εορτής θα βρίσκονται στον ναό για προσκύνημα τα… γυαλιά του Αγίου Παϊσίου! Οπως ήταν επόμενο, η είδηση για τα γυαλιά – προσκύνημα έγινε viral. Και τα Χουνταλαίικα έγιναν γνωστά στο πανελλήνιο. Ακόμη και τηλεοπτικοί σταθμοί έκαναν αποστολές στον οικισμό των 20 κατοίκων για να τραβήξουν πλάνα και να καλύψουν το προσκύνημα των «ιερών» γυαλιών. Οι αφίσες υπήρχαν, αλλά τα γυαλιά πουθενά. Είχαν αποσυρθεί μετά τον σάλο; Αρχικά η είδηση θεωρήθηκε ψευδής. Ομως λίγες ημέρες αργότερα, ο μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος αποδοκίμαζε την πρωτοβουλία λέγοντας πως ήταν λάθος. Και εξηγούσε πως στο χωριό θέλησαν να γιορτάσουν τον Παΐσιο, κάποιος είχε σαν κειμήλιο τα γυαλιά και σκέφτηκε να τα δώσει για προσκύνημα.

Η «ΑΓΙΑ ζακέτα». Ποιο άλλο αντικείμενο του Παϊσίου έχει εκτεθεί σε προσκύνημα; Την Πέμπτη 13 Ιουλίου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Αγία Μαρίνα της κοινότητας Θρυλορίου στην Κομοτηνή, εκτέθηκε για προσκύνημα μια ζακέτα του Αγίου Παϊσίου, με τον μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής να χοροστατεί στον Εσπερινό.

Αλλά και πέρυσι τον Σεπτέμβριο, στο πανηγύρι που είχαν διοργανώσει οι Φίλοι της Ιεράς Μονής Καλλίπετρας Βέροιας, η ζακέτα του Παϊσίου είχε την… τιμητική της. Οι διοργανωτές είχαν προαναγγείλει με ενθουσιασμό: «Κάτι ιδιαίτερο που θα συμβεί φέτος στις εκδηλώσεις μας είναι πως θα έχουμε την τιμή, τη χαρά και την ευλογία να έχουμε τις ημέρες του πανηγυριού τη ζακέτα του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου».

Θύελλα αντιδράσεων στην Εκκλησία της Κύπρου στο μεταξύ είχε προκαλέσει η πρωτοβουλία ιερέα, το καλοκαίρι του 2015, να θέσει σε προσκύνημα τις… παντόφλες του γέροντος Παϊσίου. Οι πλαστικές καφέ παντόφλες είχαν μάλιστα τοποθετηθεί μέσα σε ξύλινη θήκη, όπως συμβαίνει συνήθως με τα πραγματικά ιερά προσκυνήματα, τα λείψανα των αγίων. Το αποκρουστικό του θεάματος αλλά και η αντικανονική ενέργεια του ιερέα προκάλεσαν την αντίδραση της Μητρόπολης Λεμεσού. Κάλεσε τον κληρικό σε εξηγήσεις και τελικά οι παντόφλες αποσύρθηκαν, αφού όμως πρώτα η φωτογραφία τους είχε κάνει τον γύρο του Διαδικτύου.