Μετά την ψήφιση του νόμου Φίλη για τον έλεγχο τόσο στις απολύσεις των εκπαιδευτικών τους όσο και στις εκτός κανονικού προγράμματος δραστηριότητες, σημειώθηκε αύξηση εγγραφών κατά περίπου 10% σε σχέση με πέρυσι! Επίσης, αντί η ψήφιση του νόμου να αμβλύνει τη σκληρή αντιπαράθεση ανάμεσα στους σχολάρχες και τους συνδικαλιστές εκπαιδευτικούς, μάλλον την παρατείνει και τη μεταφέρει στη Δικαιοσύνη. Τα ιδιωτικά σχολεία θα προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας – και σε ευρωπαϊκά δικαστήρια αν χρειαστεί – με στόχο να βγει ο νόμος αντισυνταγματικός, ενώ δεν σκοπεύουν να σταματήσουν τις απολύσεις εκπαιδευτικών τους οποίους κρίνουν ακατάλληλους. Και όταν με βάση τον νόμο Φίλη οι απολύσεις αυτές επιστραφούν ως απαράδεκτες από τα υπηρεσιακά συμβούλια, τότε θα προσφύγουν οι ίδιοι στα δικαστήρια εναντίον των ακυρωτικών αποφάσεων. Ενα επιπλέον πρόβλημα που ενδέχεται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση από την απόφασή της είναι ότι – κατά τους σχολάρχες – μπαίνει σε κίνδυνο η εκταμίευση των επόμενων δόσεων λόγω του ελέγχου των θεσμών επί της απόφασης αυτής. Αυτό γιατί κάθε μονιμοποίηση υπαλλήλων, έστω και με έμμεσο τρόπο όπως στην περίπτωση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, αντιμετωπίζεται με άρνηση αποδοχής από τους θεσμούς. Εξάλλου, αν ο έλεγχος των ιδιωτικών σχολείων από το υπουργείο Παιδείας ακούγεται σε κάποιους λογικός, η υπερβολή στον έλεγχο δεν είναι. Γιατί όπως πολύ σωστά παρατήρησε στη Βουλή ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Μάξιμος Χαρακόπουλος «και η Υγεία είναι δημόσιο αγαθό, αλλά δεν επιβλέπει ο υπουργός Υγείας τις προσλήψεις στα ιδιωτικά νοσοκομεία». Με δεδομένο ότι ακόμη και η Ομοσπονδία των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών θα αποδεχόταν, όπως δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρός της, μια ανεξάρτητη επιτροπή να κρίνει τις απολύσεις αντί των υπηρεσιακών συμβουλίων των εκπαιδευτικών που τελικά νομοθετήθηκαν, αναρωτιέται κανείς για ποιον λόγο δεν έγινε δεκτό κάτι τέτοιο.

Σχολάρχες

Μια μαύρη μέρα

Θα περίμενε κανείς ότι λόγω του συνδυασμού των ελέγχων του κράτους επί των ιδιωτικών σχολείων και οικονομικής κρίσης, φέτος οι εγγραφές θα μειώνονταν ή θα παρέμεναν στάσιμες. Ωστόσο, η αύξηση (κατά περίπου 10%) ερμηνεύεται, όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, από το γεγονός ότι πολλοί γονείς δεν έχουν εμπιστοσύνη στο δημόσιο σχολείο.

«Για εμάς η σημασία της αύξησης είναι διπλή. Καταδεικνύει από τη μια πλευρά την εμπιστοσύνη των οικογενειών στην ιδιωτική εκπαίδευση και παράλληλα τη δυσπιστία τους στη δημόσια. Δεν περιμέναμε κι εμείς να έχουμε φέτος αύξηση εγγραφών, ωστόσο προέκυψε. Δυστυχώς η επόμενη ημέρα είναι μαύρη, γιατί με τον νόμο Φίλη συγκρούονται δύο κόσμοι: ο κόσμος που πιστεύει στην αξιολόγηση και στη δουλειά, και ο κόσμος που βάλτωσε τη χώρα, αυτός που εμμένει σε νοοτροπίες δημοσίου υπαλλήλου. Είναι περιτύλιγμα ότι τάχα όλα αυτά έγιναν για να μην απολύονται αναιτιολόγητα ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί. Η πραγματικότητα είναι ότι η κυβέρνηση, επειδή δεν μπορεί να αναβαθμίσει τα δημόσια σχολεία, επέλεξε να υποβαθμίσει τα ιδιωτικά. Ετσι χτυπάει το δικαίωμα επιλογής του γονέα – γιατί όταν κάνει τα ιδιωτικά ίδια με τα δημόσια τι επιλογή να κάνει ο γονιός; – και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για ιδεοληπτική και αντισυνταγματική ρύθμιση, η οποία θα καταπέσει σύντομα, είτε στα δικαστήρια είτε επειδή τέτοια πράγματα δεν περνάνε ούτε από τους θεσμούς. Να θυμίσω επίσης τι είχε συμβεί όταν η κυβέρνηση προσπάθησε να επιβάλει ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία. Να σας αποκαλύψω ακόμα ότι κυβερνητικός παράγοντας, πρώην αξιωματούχος στο υπουργείο Παιδείας, μου έλεγε πριν από μήνες: “Αφού δε μπορώ να σας κλείσω, θα σας κάνω αχρείαστους”. Αυτό ακριβώς προσπαθούν να κάνουν τώρα, με διατάξεις αντισυνταγματικές και παράλογες, όπως ο έλεγχος των πολλών δραστηριοτήτων εκτός του επίσημου σχολικού προγράμματος που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία, η συστέγαση με φροντιστήρια κ.λπ. Προσπαθούν να χτυπήσουν όλα όσα διαφοροποιούν την ιδιωτική από τη δημόσια εκπαίδευση, ώστε να “αναβαθμίσουν” τη δεύτερη διά της υποβάθμισης της πρώτης. Αντί να βελτιώσουν το επίπεδο των δημόσιων σχολείων, επιχειρούν να διαλύσουν τα ιδιωτικά ώστε να μην υπάρχει μέτρο σύγκρισης. Οι παράλογες αυτές απαγορεύσεις (π.χ. να μην παρέχουν φροντιστηριακά μαθήματα) όχι μόνο αφαιρεί τη δυνατότητα των ιδιωτικών σχολείων να καλύπτουν βασικές μορφωτικές ανάγκες των μαθητών τους και των γονιών τους αλλά παράλληλα οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ανεργία περίπου 3.000 εκπαιδευτικούς, γραμματείς, οδηγούς, συνοδούς, φύλακες, καθαρίστριες κ.λπ., οι οποίοι σήμερα απασχολούνται στα ιδιωτικά σχολεία για την προσφορά των υπηρεσιών αυτών.

Δεν τους ενδιαφέρουν στ’ αλήθεια οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών αλλά να προκαλέσουν αναστάτωση. Ενα ακόμα παράδειγμα, ο κτιριολογικός έλεγχος που διατάχθηκε πρόσφατα από τον ΕΟΠΠΕΠ – σημειώνω εδώ ότι μέλη του ΔΣ του διώκονται ποινικά επειδή έδωσαν παράνομη άδεια σε ΙΕΚ. Κάθε κτιριολογικός έλεγχος είναι καλοδεχούμενος, εφόσον έχει στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας και δεν είναι εργαλείο συκοφάντησης και εκβιασμού. Ο συγκεκριμένος μάλιστα χρηματοδοτείται από τα ίδια τα σχολεία μέσω καταβολής παραβόλου. Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν κατά κανόνα εξαιρετικές και ασφαλέστατες εγκαταστάσεις, πολύ ανώτερες των δημόσιων σχολείων, όπως μπορεί να διαπιστώσει ο κάθε γονιός. Αν υπάρχουν σχολεία με ουσιαστικές παραβάσεις, να ληφθούν τα μέτρα που προβλέπει ο νόμος. Αλλά δεν βλέπω ανάλογο έλεγχο στα δημόσια σχολεία. Ο στόχος ήταν να βρεθούν μικροπαραβάσεις ώστε να συκοφαντηθούν τα ιδιωτικά σχολεία».

Συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί

Μια ασπρη μέρα

Εντελώς αντίθετη εικόνα για την επόμενη μέρα δίνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας Μιχάλης Κουρουτός, ένας άνθρωπος που εκλέγεται σε αυτή τη θέση επί σχεδόν 20 χρόνια. Ιδιαίτερα δραστήριος συνδικαλιστής, στη διάρκεια αυτών των ετών έχει ξεσκεπάσει με συγκεκριμένα στοιχεία αρκετές παρανομίες στον χώρο του, με αποκορύφωμα την αποκάλυψη του κυκλώματος περιφερειακών ΤΕΙ που χορηγούσαν πλαστά ή παράτυπα πτυχία, βάσει των οποίων εκατοντάδες άνθρωποι διορίστηκαν στο Δημόσιο. Ολοι αυτοί τώρα, σύμφωνα με τον νόμο Φίλη, θα κληθούν σύντομα να ξαναδώσουν εξετάσεις για να πιστοποιήσουν τα αμφισβητούμενα πτυχία τους. Τι υποστηρίζει; «Η επόμενη μέρα θα είναι καλή για την ιδιωτική εκπαίδευση. Οι ισχυρισμοί των ιδιοκτητών περί 3.000 απολύσεων δεν ευσταθούν, αντίθετα θα χρειαστεί να προσλάβουν κι άλλους. Να εξηγήσω γιατί. Πριν από το 2012 τα ιδιωτικά σχολεία υποχρεούνταν να δηλώνουν το επιπλέον πρόγραμμά τους με μια μικρή γραφειοκρατία. Επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου αυτό καταργήθηκε και τους δόθηκε η δυνατότητα να κάνουν φροντιστήρια μέσα στα σχολεία, χωρίς υποχρέωση να καταγράφουν ούτε τους μαθητές ούτε τους εκπαιδευτικούς. Ετσι αρκετοί σχολάρχες άρχισαν να προσλαμβάνουν εκπαιδευτικούς χωρίς ιδιαίτερα προσόντα, ακόμα και απλούς επαρκειούχους για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών π.χ., ενώ υποχρέωναν τους εκπαιδευτικούς τους να εργάζονται για ψίχουλα στα παράλληλα προγράμματα. Επιπλέον, μη δηλώνοντας τον αριθμό μαθητών, πολλοί έκαναν και φοροδιαφυγή εκτός από την εισφοροδιαφυγή. Τώρα λοιπόν, με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, καταργούνται τα εσωτερικά φροντιστήρια, όμως δίνεται το δικαίωμα στα ιδιωτικά σχολεία να διευρύνουν το πρόγραμμά τους μέχρι και σε 40 ώρες για όποια δράση και δραστηριότητα θέλουν, αρκεί να δηλώνουν τους μαθητές, τους διδάσκοντες και το πρόγραμμα. Τι σημαίνει αυτό; Απλά ότι δεν θα μπορούν πια να υποχρεώνουν εκπαιδευτικούς σε μαύρη εργασία, να κάνουν φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή. Οχι όλοι βέβαια, γιατί υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία που λειτουργούν με νομιμότητα και αξιοπρέπεια. Ετσι και το κράτος θα κερδίσει, αλλά και τα σοβαρά ιδιωτικά σχολεία θα πρέπει όχι να απολύσουν, αλλά να προσλάβουν κι άλλο προσωπικό αν θέλουν να κάνουν πολλές πρόσθετες δραστηριότητες. Οσον αφορά τις απολύσεις, να σας εξηγήσω γιατί δεν μπορούν να είναι αναιτιολόγητες. Πλέον, το απολυτήριο του λυκείου χορηγείται μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις. Ο βαθμός στο απολυτήριο του λυκείου είναι ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια για συμμετοχή σε διαδικασίες ΑΣΕΠ για πρόσληψη αποφοίτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ παρέχει και επαγγελματικά δικαιώματα στους κατόχους του. Το απολυτήριο των ιδιωτικών λυκείων επίσης είναι ισότιμο με αυτό των δημοσίων. Φανταστείτε λοιπόν να ήταν ανεξέλεγκτες οι απολύσεις, πόσες πιέσεις θα ασκούνταν στους συλλόγους διδασκόντων να βάλουν άριστα στα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων εις βάρος των παιδιών των δημόσιων σχολείων. Ακόμα και η τρόικα είχε ζητήσει να μπουν επιτροπές ελέγχου στις απολυτήριες εξετάσεις. Τώρα όμως τέτοια πίεση δεν μπορεί να ασκηθεί. Οσο για την ένσταση που είχαν αρκετοί, ότι οι απολύσεις θα έπρεπε να κρίνονται από ανεξάρτητη επιτροπή και όχι από υπηρεσιακά συμβούλια, εμείς συμφωνούσαμε και θα το αποδεχόμασταν».

Εκπαιδευτικοί του Δημοσίου

Μια αλλη μέρα

Ποια είναι η θέση των εκπαιδευτικών του δημόσιου τομέα; Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος, με κοινή απόφαση της ΟΛΜΕ και της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, οι εκπαιδευτικοί του Δημοσίου στήριξαν το νομοθέτημα Φίλη.

Σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, τα κράτη-μέλη του Οργανισμού οφείλουν να προβούν σε άμεσες νομοθετικές ενέργειες εποπτείας και ρύθμισης της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ώστε να καταπολεμηθούν οι καταστροφικές συνέπειες της χωρίς όριο ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης του εκπαιδευτικού αγαθού και να αποτραπεί η περαιτέρω όξυνση των κοινωνικών και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Συνεπώς χρειάζονται ρυθμίσεις που να προστατεύουν το δημόσιο και κοινωνικό αγαθό της παιδείας από φαινόμενα ανομίας στα ιδιωτικά σχολεία, να θέτουν υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας τα ιδιωτικά σχολεία και να βάζουν φραγμό στα φαινόμενα μαύρης εργασίας, φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

«Είναι απαραίτητο σε μια εποχή διαχρονικής εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από την πλευρά της πολιτείας και εάν θέλουμε να ελπίζουμε στην επίτευξη του στόχου για ποιοτική εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, όλος ο πολιτικός κόσμος να συμφωνήσει ότι η εκπαίδευση είναι αγαθό και όχι εμπόρευμα και ότι η πολιτεία οφείλει να παρέχει ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση για όλους τους μαθητές» αναφέρεται σε κοινή απόφαση των Ομοσπονδιών.