Οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο πιστεύουν ότι ο τρόπος που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν στις μέρες μας το Διαδίκτυο πρόκειται να αλλάξει σημαντικά στο σχετικά κοντινό μέλλον. Οι σύγχρονοι γίγαντες της τεχνολογίας, όπως είναι το facebook, η Microsoft, η Apple, η Google και η Amazon, έχουν ήδη πεισθεί ότι το μέλλον της τεχνολογίας έγκειται στα chatbots (ρομπότ συνομιλίας) –δηλαδή, στα διαδραστικά προγράμματα λογισμικού που συνομιλούν με τους χρήστες για να τους βοηθήσουν να πάρουν πληροφορίες σε περίπτωση που επιθυμούν να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες. Αναλυτές επισημαίνουν ότι το chatbot πρόκειται να αποτελέσει σύντομα μια τεχνολογία αιχμής, μια «πρωτογενή ψηφιακή πύλη» στο Διαδίκτυο, όπως κάποτε ήταν οι ιστοσελίδες και στις μέρες μας οι εφαρμογές. Οπως σχολίασε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft Σάτια Ναντέλα: «Τα chatbots είναι οι νέες εφαρμογές».

Τα chatbots δεν είναι κάτι το εντελώς νέο, στην πράξη προϋπήρχαν –αν και το ίδιο ισχύει για τις περισσότερες νέες τεχνολογίες. Oμως οι πρόσφατες εξελίξεις στην πληροφορική θα τα βοηθήσουν να «αλλάξουν τα πάντα σχετικά με το πώς μπορεί κανείς να σερφάρει στο Διαδίκτυο» σύμφωνα με το BusinessInsider.com. Αντί για το άνοιγμα της εφαρμογής για τον καιρό ώστε να δείτε αν θα χρειαστεί να πάρετε μαζί σας την ομπρέλα ή τις αντηλιακές κρέμες, θα ρωτάτε απλά ένα bot (μπορεί και να προβλέπουν καλύτερα τον καιρό από τους σημερινούς μετεωρολόγους). Μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για να καλέσετε να έλθει ένα ταξί να σας παραλάβει, να αγοράσετε κάποιο προϊόν ή να ελέγξετε την κατάσταση της πτήσης σας.

Το facebook βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των chatbots, δρομολογώντας πρόσφατα μια πλατφόρμα περασμένη που επιτρέπει στις εταιρείες να αναπτύξουν αντίστοιχα bot στην εφαρμογή του Messenger, η οποία έχει 900 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Μεγάλες εταιρείες όπως η Bank of America και το eBay συμμετέχουν στο νέο τεχνολογικό εγχείρημα. Μια εφαρμογή αποστολής και παραλαβής μηνυμάτων, με 275 εκατομμύρια χρήστες –70% από αυτούς ηλικίας 13 έως 24 –ξεκίνησε τη δική της πλατφόρμα τον περασμένο Απρίλιο. Γνωστές εταιρείες, όπως Sephora, H & M και Funny or Die, συμμετέχουν στο εγχείρημα, βοηθώντας τους χρήστες να βρουν τα προϊόντα ή αποσπάσματα από τις αγαπημένες τους εκπομπές.

Μην ενθουσιάζεστε όμως υπερβολικά. Στην πράξη εναποθέτουμε την καθημερινή μας ενημέρωση σε ρομποτοειδή μηχανήματα. Είναι σαν τις εφημερίδες να τις έγραφαν ρομπότ συντάκτες (όχι ότι θα αργήσει να γίνει). Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο το έχετε ήδη οι περισσότεροι κάνει με τις τράπεζες και ιδίως τις πιστωτικές σας κάρτες (αν έχετε κατορθώσει να βγάλετε άκρη στην επικοινωνία σας).

Αλλά οι άνθρωποι καθώς μεγαλώνουν όλο και περισσότερο θα νιώθουν πιο κουρασμένοι από την έντονη χρήση των μεμονωμένων εφαρμογών. Επί του παρόντος είμαστε όλο και περισσότερο κολλημένοι στα έξυπνα κινητά, ξοδεύουμε τον περισσότερο από τον χρόνο μας για να ανταλλάσσουμε μηνύματα και να χρησιμοποιούμε τις εφαρμογές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Μεγάλες εταιρείες καταγράφουν αυτή τη συμπεριφορά μας και κρίνουν ότι τα chatbots είναι ο κατάλληλος τρόπος για να επικοινωνούν καλύτερα με τους πελάτες τους, αντί βεβαίως να προσφέρουν εργασία σε κάποιους ανθρώπους! Τέτοια ερωτήματα βεβαίως δεν ενδιαφέρουν τη Σίλικον Βάλεϊ –ποτέ στην πράξη δεν την ενδιέφεραν. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι αν τα chatbots θα έχουν μεγαλύτερη απήχηση ως υπηρεσίες μηνυμάτων (π.χ. Messenger) ή ως ρομποτικές φωνές με κάποια δόση ευφυούς νοημοσύνης. Ανεξάρτητα από τον νικητή, τα chatbots είναι καθ’ οδόν.