Εκστρατεία εκτός ευρωπαικών συνόρων σε χώρες που επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας και να διεισδύσουν εμπορικά στην Ευρώπη, ξεκινά από σήμερα ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης.

Πρώτος σταθμός το Μπακού του Αζερμπαιτζάν, όπου διεξάγεται η πρώτη συνεδρίαση του συμβουλίου για τον «Νότιο Διάδρομο», καταληκτικό σκέλος του οποίου είναι ο αγωγός αγωγού φυσικού αερίου Trans Adriatic Pipeline (ΤΑP) που θα συνδέει την Ελλάδα με την Αλβανία και την Ιταλία μεταφέροντας αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ μέσω Τουρκίας.

Τρία «προαπαιτούμενα» για τον TAP θα βάλει σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι της συζήτησης με τους Αζέρους o Π. Λαφαζάνης κατά τις επαφές του στο Μπακού με τον πρόεδρο Ιλχάμ Αλίεφ και τους επικεφαλείς του αγωγού.

1. Το πρώτο, είναι να μειωθούν σημαντικά οι τιμές του φυσικού αερίου για τις ποσότητες που αγοράζουμε τόσο σήμερα από τους Αζέρους, όσο και για εκείνες που θα προμηθευόμαστε από το 2020 και μετά (1 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο), οπότε και αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία ο αγωγός.

2. Το δεύτερο, είναι να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του TAP και το ελληνικό Δημόσιο, μέσω της ΔΕΠΑ ή άλλου τρόπου.

3. Και το τρίτο, να εισπράττει η Ελλάδα ετήσια τέλη διέλευσης (trasmission fees), κάτι που δεν είχε προβλεφθεί στην αρχική συμφωνία, περιορίζοντας τα όποια οφέλη για τη χώρα μας στα φορολογικά έσοδα.

Το τι απ’ αυτά θα πετύχει, και το τι ανταλλάγματα θα του ζητήσει και η άλλη πλευρά, είναι άγνωστο. Αλλά σε κάθε περίπτωση, η διήμερη επίσκεψη Λαφαζάνη στο Μπακού αποτελεί ένα πρώτο «crash test» των εξαγγελιών του περί νέας «πολυδιάστατης και πολυεπίπεδης ενεργειακής διπλωματίας».

Εξάλλου στις κατ’ ιδίαν επαφές με τον πρόεδρο Αλίεφ αλλά και τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σεφκοβιτς (θα είναι και αυτός παρών) είναι βέβαιο πως θα συζητηθεί και η τύχη της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη Socar που έχει μπλοκάρει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ρωσία

Ειδικά με τον κ. Σέφκοβιτς, δεν αποκλείεται να συζητηθεί και η δυνατότητα της Ελλάδας να εμπλακεί στο ρωσο-τουρκικό σχέδιο του Turkish Stream, σε συνδυασμό με τη δημιουργία hub στη Βόρεια Ελλάδα. Αλλωστε η Ρωσία αποτελεί μια από τις πτυχές της πολυδιάστασης ενεργειακής στρατηγικής που θέλει να εγκαινιάσει το υπουργείο.

Χθες πάντως ο κ. Λαφαζάνης χρειάστηκε να διαψεύσει επίσημα δύο φορές τόσο το περιεχόμενο της ανακοίνωσης της ρωσικής εταιρείας «JSC Rosgeologia» όσο και τηλεγράφημα του πρακτορείου ΡΙΑ-Νόβοστι, που αμφότερα εμφάνιζαν ούτε λίγο ούτε πολύ τη ρώσικη εταιρεία να διαπραγματεύεται με την κυβέρνηση τη διενέργεια σεισμικών ερευνών στο Αιγαίο Πέλαγος με στόχο τον εντοπισμό υδρογονανθράκων.

Ο υπουργός επιβεβαίωσε ότι υπήρξε συνάντηση με τον πρόεδρο της ρωσικής εταιρείας Ρομάν Πάνοφ, υποστήριξε ωστόσο πως «αντηλλάγησαν εντελώς πρωτόλειες σκέψεις για ενδεχόμενη μελλοντική συνεργασία, χωρίς φυσικά να υπάρξει οποιουδήποτε είδους συμφωνία και πολύ περισσότερο συμφωνία για οποιεσδήποτε έρευνες και σε οποιαδήποτε περιοχή».

Παράλληλα διέψευσε την παρουσία στην ίδια συνάντηση του επικεφαλής της Copelouzos Group Δ. Κοπελούζου, αν και στην ανακοίνωσή της η ρώσικη εταιρεία ανέφερε ότι οι εκπρόσωποι της συνομίλησαν μαζί του αφήνοντας να εννοηθεί πως η συνάντηση ήταν κοινή.

Μετά το Μπακού, το Πεκίνο

Μετά την επιστροφή του από το Μπακού, ο υπουργός θα ταξιδέψει μαζί με ελληνική αντιπροσωπεία στο Πεκίνο, χωρίς ακόμη να έχει οριστικοποιηθεί η ημερομηνία. Το ταξίδι, που θα γίνει κατόπιν πρόσκλησης των Κινέζων, και σχετίζεται με μια προσπάθεια για πολιτική και οικονομική στήριξη από τη Κίνα, και όχι με θέματα που αφορούν την ενέργεια.

Στην ατζέντα, κυρίαρχη θέση θα έχει η πρόθεση της ελληνικής πλευράς να μετατρέψει τον Πειραιά από πύλη εισαγωγών για κινέζικα προιόντα σε πύλη εξαγωγών για ελληνικά στις ασιατικές αγορές, διακαής πόθος όλων των κατά καιρούς κυβερνήσεων. Στον αντίποδα, οι Κινέζοι επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια μεγαλύτερη «βάση» υποδομών στην Ελλάδα για την διείσδυση των προιόντων τους στη Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Εκτός της Cosco που ενδιαφερεται να αναλάβει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο προκειμένου να μεταφέρονται πιο εύκολα στις αγορές της Ευρώπης τα προιόντα που φέρνει μέσω Πειραιά, οι Κινέζοι έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για πολλές άλλες υποδομές.

Από την China National Development and Reform Commission που ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, και την China State Construction Engineering Corporation που θέλει να αναλάβει την κατασκευή του Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, μέχρι τις Friedmann Pacific Asset Management Limited και Shenzhen Airport που επιθυμούν να αποκτήσουν μετοχική συμμετοχή στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».