Είκοσι οκτώ χαλάκια προσευχής και ισάριθμα ζευγάρια χρυσών ψηλοτάκουνων παπουτσιών ήταν αρκετά για να σπείρουν τον φόβο και να προκαλέσουν ένα ακόμη θύμα λογοκρισίας στον χώρο της τέχνης, ως απόρροια της δολοφονικής επίθεσης στο σατιρικό περιοδικό «Charlie Hebdo».

Το παραπάνω σύνολο δεν είναι παρά η εικαστική εγκατάσταση «Σιωπή» της γαλλοαλγερινής Ζουλίκα Μπουαμπντελά, η οποία, αν και έχει παρουσιάσει τη συγκεκριμένη δουλειά από το 2007 στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη, στο Βερολίνο και στη Μαδρίτη, δεν κατάφερε να την παρουσιάσει και στην ομαδική έκθεση που εγκαινιάστηκε την Πέμπτη σε προάστιο βορείως του Παρισιού με θέμα την επανοικειοποίηση των μοντέλων.

Λίγο πριν από τα εγκαίνια οι υπεύθυνοι του εκθεσιακού χώρου έλαβαν μήνυμα από τον δήμο της περιοχής ότι η ομοσπονδία μουσουλμανικών συλλόγων τους προειδοποιούσε πως το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε να προκαλέσει «ανεξέλεγκτες και επιπόλαιες αντιδράσεις», επειδή θεωρείται προσβολή το να πατήσει κάποιος πάνω σε ένα χαλί προσευχής με τα παπούτσια του. «Εξακολουθώ να αναρωτιέμαι τους λόγους για τους οποίους μια συγκεκριμένη περιθωριακή ομάδα γάλλων μουσουλμάνων αντιμετώπισε το έργο μου ως βλάσφημο» λέει η καλλιτέχνιδα. «Εχω μουσουλμανικό υπόβαθρο και ο σκοπός μου δεν ήταν να προσβάλω ή να σοκάρω κάποιον, αλλά να προσφέρω μια εικόνα που θα λειτουργήσει ως έναρξη διαλόγου».

ΧΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΛΙΑΣ. Και ενώ τελικά η 37χρονη εικαστικός αντικατέστησε το επίμαχο έργο με μια βιντεοεγκατάσταση που δείχνει χορό της κοιλιάς υπό τους ήχους του γαλλικού εθνικού ύμνου, ενώ ανεμίζονται εσάρπες στα χρώματα της γαλλικής σημαίας, ήδη συνάδελφοί της αντέδρασαν με την απόφαση για την απόσυρση της «Σιωπής». «Διαμαρτύρομαι ενάντια σε όλες τις πιέσεις ή απειλές που μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την απόσυρση ενός ειρηνικού έργου τέχνης από μια έκθεση, είτε προέρχονται από χριστιανική είτε από μουσουλμανική ή από οποιασδήποτε άλλης θρησκείας ομάδα» έγραψε σε ανοιχτή επιστολή στο facebook η γαλλίδα καλλιτέχνιδα Ορλάν, που συνεκθέτει με τη Ζουλίκα Μπουαμπντελά.