Αν η κρίση συμπυκνωνόταν σε έναν δρόμο, αυτός θα ήταν η Αχαρνών. Για την ακρίβεια, η αστική αυτή ζώνη από την Πλατεία Βάθη μέχρι τα Πατήσια. Εκεί όπου περπάτησε για τέσσερα χρόνια και έκανε χιλιάδες κλικ ο 33χρονος φωτορεπόρτερ Δημήτρης Ραπακούσης. «Ηθελα να δω τι γινόταν και τι γίνεται με την πόλη όπου ζω. Χάθηκα σε μια πολυπολιτισμική περιοχή με το αρχικό μου ερώτημα αν χωράει ένας τόσο ρευστός δρόμος στη χώρα μας» μου λέει ο Ραπακούσης. Το πρότζεκτ του «Αχαρνών» ήταν η αιτία για να ενταχθεί στην κολεκτίβα «Depression era», ένα ανοιχτό αρχείο πολλών καλλιτεχνών, δημοσιογράφων από τις ημέρες της κρίσης, μέρος του οποίου εκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη (όπου και μερικές εικόνες του Ραπακούση).

Ο ίδιος προσπαθούσε ακούραστα μέρα – νύχτα να αιχμαλωτίσει στιγμές. Προσέγγισε ανθρώπους. «Μπήκα σε μπουρδέλα («πάλι καλά που πηδάνε οι Πακιστανοί, με την κρίση» του επαναλάμβαναν τα κορίτσια), χώρους που έχουν μετατραπεί σε τζαμιά, σε σπίτια. Εδώ ζουν και πολλοί ηλικιωμένοι άνθρωποι που δεν έφυγαν ποτέ» λέει. Μπήκε σε καφενεία, εκκλησίες. Και μοιραία κίνησε το ενδιαφέρον μιας ακροδεξιάς παρέας μια νύχτα δεχόμενος επίθεση και λαμβάνοντας ως «ένσημο» είκοσι ράμματα. «Η περιοχή έχει εγκαταλειφθεί εντελώς. Τα παιδιά εδώ ζουν σε δύσκολες συνθήκες, έχει πολλούς μετανάστες. Σχηματικά, στη «νύχτα» της κάνουν κουμάντο προς τη Φυλής οι Αλβανοί, Αχαρνών προς Πλατεία Βάθη οι Σομαλοί και προς Λιοσίων οι χρυσαυγίτες, οι Ρώσοι και οι Ρουμάνοι» συμπληρώνει. Ολα μαύρα όμως; «Οχι. Είδα και έζησα πολλά παιδιά όλων των εθνικοτήτων να παίζουν μαζί. Είδα γλέντια με μουσικές και τραγούδια σε υπόγεια. Είδα μια άλλη κουλτούρα γεύσεων και μαγαζιών με ιδιαίτερες γεύσεις» σημειώνει και καταλήγει με μια λοξή και πρωτότυπη εικόνα: «Τα παντζούρια ήταν κλειστά και κανείς δεν είχε τη διάθεση να κοιτάξει έξω. Κανείς δεν ήθελε να δει τους γύρω του». Αν η ζωή θέτει την ερώτηση, η φωτογραφία για εκείνον πάντως δεν απαντά. «Βάζει έναν προβληματισμό». Οπως η δική του street δουλειά που για τον Ραπακούση πυροδοτήθηκε από ένα «γιατί;».

info

«Depression era – Στην εποχή της ύφεσης» στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, ώς 11/1/15. Για περισσότερες πληροφορίες: www.depressionera.gr