Ενας πατέρας, σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση, απευθύνεται σε αστυνομικό τμήμα του ινδικού κρατιδίου Ουτάρ Πραντές για να αναφέρει την εξαφάνιση της κόρης του. Υπάρχουν μερικές ερωτήσεις που σίγουρα δεν θέλει να του κάνουν, όπως ποια είναι η κάστα του. Και όμως, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που τον ρωτούν οι αστυνομικοί ενόσω εκείνος τους ικετεύει να τον βοηθήσουν. Η αγωνιώδης προσπάθεια του Σοχάν Λαλ να ζητήσει βοήθεια για να βρει την κόρη του τελειώνει άδοξα μόλις αποκαλύπτει την ταπεινή καταγωγή του από την κάστα Σάκια. Οι αστυνομικοί τον χλευάζουν και τον διώχνουν.

Το παραπάνω επεισόδιο συνέβη πριν από μερικές ημέρες. Λίγες ώρες αργότερα η 12χρονη κόρη τού Λαλ και η 14χρονη ξαδέλφη της βρέθηκαν κρεμασμένες σε ένα δένδρο. Αμφότερες έπεσαν θύματα ομαδικού βιασμού, αφότου έκαναν ό,τι κάνουν καθημερινά περίπου μισό δισεκατομμύριο γυναίκες και κορίτσια στην Ινδία: βγήκαν στην ύπαιθρο του χωριού Κάτρα Σααντατγκάνι προς αναζήτηση ενός απόμερου αποχωρητηρίου (που η ύπαρξή τους στα ινδικά σπίτια δεν είναι καθόλου αυτονόητη). Αυτόπτες μάρτυρες είδαν για τελευταία φορά εκείνη την ημέρα τη 12χρονη κοπέλα με μία ομάδα ανδρών της κάστας Γιαντάφ, της κυρίαρχης του χωριού.

Παρόμοιες θηριωδίες από τις φτωχογειτονιές της Ινδίας είδαν το φως της δημοσιότητας αυτή την εβδομάδα. Μία γυναίκα, επίσης στο Ουτάρ Πραντές, βιάστηκε ομαδικά, εξαναγκάστηκε να πιει οξύ και στραγγαλίστηκε, ενώ άλλη που επιχείρησε να αντισταθεί στους βιαστές της πυροβολήθηκε.

Ο Ναρέντα Μόντι, ο ινδουιστής νέος πρωθυπουργός, έχει μέχρι στιγμής επιλέξει να μη σχολιάσει κανένα από τα γεγονότα. Στην υπόθεση παρενέβη χθες ο Μπαμπουλάρ Γκαούρ, υπουργός Εσωτερικών του κυβερνώντος Μπαρατίγια Τζανάτα στο κρατίδιο Μαντία Πραντές, με μία δήλωση – σοκ. «Είναι ένα κοινωνικό έγκλημα που στηρίζεται σε άνδρες και γυναίκες. Κάποιες φορές είναι σωστό, κάποιες φορές είναι λάθος».

Οσον αφορά την περίπτωση του Λαλ, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κακώς η Αστυνομία τον ρώτησε για την κάστα του. Για τον υπόλοιπο κόσμο ωστόσο, επισημαίνει στους «Νιου Γιορκ Τάιμς» η δημοσιογράφος και συγγραφέας Αμάνα Φοντανέλα Χαν, η κατανόηση των καστών, οι οποίες ακολουθούν τους Ινδούς από τη γέννηση έως τον θάνατό τους, και κυρίως του τρόπου που λειτουργούν, είναι απαραίτητη προκειμένου να αντιληφθούμε το φαινόμενο των ομαδικών βιασμών.

ΟΙ ΑΝΕΓΓΙΧΤΟΙ. Το μεγαλύτερο κομμάτι της Ιστορίας της Ινδίας έχει να επιδείξει τέτοιου είδους βιασμούς με θύματα μέλη των κατώτερων καστών, κυρίως των Νταλίτ –ή Ανέγγιχτων, όπως είναι ευρύτερα γνωστοί –και δράστες τους συνήθως γαιοκτήμονες των ανώτερων καστών. Η βελτίωση της νομικής προστασίας, η αστικοποίηση και η κοινωνική κινητοποίηση έχουν συμβάλει στον περιορισμό των διακρίσεων, όχι όμως σημαντικά. Οι γυναίκες Νταλίτ εξακολουθούν να είναι τα πιθανότερα θύματα βιασμού. Σύμφωνα με μία ανάλυση των στατιστικών στοιχείων για την εγκληματικότητα στο Ουτάρ Πραντές το 2007, το 90% των θυμάτων βιασμού εκείνη τη χρονιά ήταν γυναίκες της κάστας Νταλίτ. Τον Δεκέμβριο του 2012 μια 23χρονη φοιτήτρια από την επίσης κατώτερη κάστα Κούρμι πέθανε αφότου δέχθηκε επίθεση με σιδερόβεργα και βιάστηκε ομαδικά μέσα σε λεωφορείο το οποίο βρισκόταν εν κινήσει. Η περίπτωση έβγαλε δεκάδες χιλιάδες Ινδούς στους δρόμους, προκάλεσε τη γενική κατακραυγή παγκοσμίως και υποχρέωσε την Ινδία σε μία διαδικασία ενδοσκόπησης. Παρ’ όλα αυτά το νοσηρό κοινωνικό σύστημα των καστών δεν αναφέρθηκε σε κανένα σημείο του διαλόγου. Και η κατάσταση διαιωνίζεται, με τους μεν βιασμούς τουριστριών της Δύσης να προσελκύουν μεγάλη προσοχή, αλλά τα θύματα των κατώτερων κοινωνικών ομάδων να παραμένουν καταδικασμένα στην αφάνεια.