Δεκάδες εικόνες και βίντεο του πλοίου ενόσω βυθιζόταν αργά αργά στα κρύα νερά των νοτιοδυτικών ακτών της Νότιας Κορέας έχουν κάνει τον γύρο του κόσμου από την περασμένη εβδομάδα. Μία από αυτές όμως ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της οργής, κυρίως των γονιών των αδικοχαμένων παιδιών, εκείνη του καπετάνιου που με πορτοκαλί σωσίβιο εγκαταλείπει το πλοίο του και επιβιβάζεται σε σκάφος της Ακτοφυλακής. Παραβιάζοντας το ναυτικό πρωτόκολλο, αν όχι τον νόμο, ο 69χρονος Λι Τζουν Σεόκ καλείται τώρα να απολογηθεί δημοσίως για ποιον λόγο άφησε εκατοντάδες παιδιά αβοήθητα, αλλά και να δώσει εξηγήσεις για μία σειρά από σφάλματα του ίδιου και του πληρώματός του, τα οποία σύμφωνα με την πρόεδρο της χώρας Παρκ Γκέουν Χίε «ισοδυναμούν με φόνο».

Το «Sewol» ταξίδευε με 476 επιβαίνοντες, το 60% της μεταφορικής ικανότητάς του. Οι περισσότεροι ήταν καθηγητές και έφηβοι μαθητές. Το πλοίο έφερε βαρύ φορτίο, οχήματα και κοντέινερ συνολικού βάρους 3.600 τόνων. Ηταν αγορασμένο από «δεύτερο χέρι» και ο τελευταίος έλεγχος είχε διενεργηθεί τον Φεβρουάριο. Εκτός από τα δυνατά ρεύματα, άλλοι σοβαροί κίνδυνοι δεν υπήρχαν, ενώ η θαλάσσια περιοχή ήταν αρκετά μεγάλη για μανούβρες υποστηρίζουν νοτιοκορεάτες αξιωματούχοι. Τι πήγε στραβά λοιπόν;

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ. Βασισμένοι στις καταθέσεις του πληρώματος (σώθηκαν τα 2/3), στις μαρτυρίες των επιζώντων (μόνο 174) και στην ηχογραφημένη επικοινωνία από τη γέφυρα του πλοίου αφότου εξέπεμψε σήμα κινδύνου, οι εμπειρογνώμονες εκτιμούν ότι το ναυάγιο οφείλεται σε μια ξαφνική στροφή, η οποία μάλιστα πραγματοποιήθηκε με μεγάλη ταχύτητα. Το χάος που επακολούθησε αφότου έγινε αντιληπτό ότι το φέρι έχει πάρει επικίνδυνη κλίση, μηχανικές βλάβες και η αναποφασιστικότητα του καπετάνιου να λάβει δύσκολες αποφάσεις φαίνεται ότι οδήγησαν σε μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες, αναφέρουν οι «Νιου Γιορκ Τάιμς».

Για λόγους που ακόμη παραμένουν ασαφείς, το πλοίο εξέπεμψε σήμα κινδύνου στο λιμάνι του νησιού Σενζού, που ήταν και ο τελικός προορισμός, και όχι στο λιμάνι της πλησιέστερης πόλης Τζίντο. «Η ακτοφυλακή θα φθάσει σε 15 λεπτά. Παρακαλούμε όπως ειδοποιήσετε τους επιβάτες να φορέσουν τα σωσίβιά τους» ακούγεται το κέντρο έκτακτων καταστάσεων να συμβουλεύει το πλήρωμα περίπου μισή ώρα μετά το πρώτο σήμα κινδύνου, στις 8.55 π.μ. τοπική ώρα. «Τώρα δεν μπορούμε πια να στείλουμε οδηγίες από τα μεγάφωνα. Εάν εγκαταλείψουν οι επιβάτες, θα διασωθούν άμεσα;» ρωτά μέλος του πληρώματος. Η απάντηση δεν αφήνει περιθώριο ολιγωρίας: «Ας πέσουν έστω και με κουλούρες. Γρήγορα! Δεν γνωρίζουμε τι κατάσταση επικρατεί στην περιοχή, οπότε την τελική απόφαση θα πρέπει να τη λάβει ο καπετάνιος». Προτού σταματήσει να λειτουργεί το σύστημα ενδοεπικοινωνίας, οι τελευταίες οδηγίες προς τους επιβάτες ήταν να παραμείνουν στις θέσεις τους. Οι περισσότεροι, δυστυχώς, υπάκουσαν…

ΚΑΚΟΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ. Το φέρι είχε αποπλεύσει από το λιμάνι Ιντσεόν, στη Δυτική Σεούλ, το βράδυ της Τρίτης. Στη γέφυρα είχαν προγραμματιστεί τέσσερις βάρδιες. Μετά τον καπετάνιο, στο πηδάλιο βρισκόταν ο 58χρονος Οκ Γιονγκ Σοκ. Λίγο προτού παραδώσει τη σκυτάλη και πέσει για ύπνο, έδωσε οδηγία στα μέλη του πληρώματος να ελέγξουν τους ιμάντες στα φορτία. Η τελευταία βάρδια ξεκίνησε στις 7.30 το πρωί, με την 26χρονη Παρκ Χαν Γκιεόλ στο τιμόνι.

Ηταν η πρώτη φορά που η Παρκ περνούσε από το σημείο όπου βυθίστηκε το πλοίο, γνωστό για τα απρόβλεπτα ρεύματα. Περίπου μισή ώρα αργότερα, ο Οκ έπεσε από την κουκέτα του.

Βγήκε από την καμπίνα του ξυπόλητος και άρχισε να τρέχει προς τη γέφυρα. Ηταν σαφές ότι η κατάσταση ήταν πλέον εκτός ελέγχου. Στις 09.23 η γέφυρα εξέπεμψε το προτελευταίο μήνυμα: «Βυθιζόμαστε». Και στις 09.38 το τελευταίο: «Οσοι μπορούν, εγκαταλείπουν το πλοίο».

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

Η άπειρη καπετάνισσα

Η 26χρονη Παρκ Χαν Γκιεόλ είχε προσληφθεί πριν από έξι μήνες και είχε προϋπηρεσία μόλις δύο ετών. Ηταν άπειρη και δεν γνώριζε τη θαλάσσια περιοχή στην οποία έπλεε το πλοίο. Την ώρα του δυστυχήματος, όμως, εκείνη ήταν στο πηδάλιο. Εναντίον της Παρκ κατέθεσε ένας από τους πηδαλιούχους του πληρώματος.

Εγκατέλειψε το πλοίο και τους επιβάτες του

Ο 69χρονος Λι Τζουν Σεόκ δεν έπρεπε να βρίσκεται στο τιμόνι του πλοίου. Ως καπετάνιος εφεδρείας, πήρε τη θέση του πρώτου καπετάνιου του πλοίου ο οποίος βρισκόταν σε διακοπές. Οταν το πλοίο άρχισε να γέρνει, ο Λι δεν βρισκόταν στη γέφυρα – όχι σπάνιο για ένα ταξίδι συνολικής διάρκειας 13 1/2 ωρών. Θα μείνει στην ιστορία ως ο καπετάνιος που εγκατέλειψε το ναυαγισμένο πλοίο του και τους επιβάτες αβοήθητους.

Πήγε να βρει τους μαθητές του

Ο Κανγκ Μιν Γκιου, υποδιευθυντής του Λυκείου Ντανουόν ο οποίος συνόδευε τους μαθητές σε σχολική εκδρομή, επέζησε από την τραγωδία μόνο και μόνο για να κόψει το νήμα της ζωής του με τα ίδια του τα χέρια. Ο 52χρονος Κανγκ κρεμάστηκε από ένα δέντρο. «Θα ξαναγίνω δάσκαλος των μαθητών μου στην άλλη ζωή» έγραψε σε σημείωμα πριν αυτοκτονήσει.

Επιζήσασα έξι ετών

Δεν συγκαταλέγεται στους νεκρούς ή στους αγνοούμενους της τραγωδίας μόνο και μόνο επειδή ήταν ένα από τα πιο νεαρά άτομα που επέβαιναν στο πλοίο. Σώθηκε χάρη στην καλοσύνη των επιβατών που δεν όρμησαν στις ναυαγοσωστικές λέμβους αλλά επέλεξαν να βοηθήσουν τους συνανθρώπους τους. Η Κουόν Τζι Γιον είναι μόλις έξι ετών.