Με νέα προϊόντα, που δεν είναι ούτε παραδοσιακά ούτε ηλεκτρονικά τσιγάρα, αντεπιτίθεται η παγκόσμια καπνοβιομηχανία στο τσουνάμι των απαγορεύσεων του καπνίσματος και των διώξεων των καπνιστών, που σαρώνει τις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες –με την εξαίρεση βεβαίως της Ελλάδας, που ανήκει (ακόμη) σε αυτές. Γεγονός που αποδεικνύει ότι οι καπνοβιομηχανίες δεν είναι διατεθειμένες να εγκαταλείψουν αμαχητί τις ανεπτυγμένες αγορές και να περιοριστούν στις αναπτυσσόμενες, που είναι άλλωστε και ασύγκριτα πολυπληθέστερες.

Η Japan Tobacco International, για παράδειγμα, πωλεί ένα προϊόν καπνίσματος που ονομάζεται Ploom. Πρόκειται για ένα «ατμιστήρι καπνού», τρόπος του λέγειν, το οποίο η JTI πλασάρει ως ένα «προϊόν που αντιπροσωπεύει την εξέλιξη της πράξης του καπνίσματος». Και μιλάει για «εξέλιξη», αφού το Ploom «ατμίζει» μεν σαν ηλεκτρονικό τσιγάρο, αλλά περιέχει κανονικό καπνό, όχι υγρά. Στο Ploom ο καπνός θερμαίνεται χωρίς να καίγεται. Χάρη σε μια τεχνολογική εφαρμογή ο θερμαινόμενος (σε χαμηλή θερμοκρασία) καπνός και απελευθερώνει ατμό με τα αρώματα και τη νικοτίνη που εκ φύσεως περιέχει.

Στην όψη το Ploom είναι μια λεπτή και ελαφρά συσκευή, η οποία δέχεται ως ανταλλακτικά μικρές κάψουλες καπνού. Πωλείται ήδη στις αγορές της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Νότιας Κορέας, της Αυστρίας, της Ιταλίας και από τη Μεγάλη Τρίτη και στην αγορά της Γαλλίας (αρχικά μόνο στο Παρίσι). Η συσκευή κοστίζει στη Γαλλία 33,9 ευρώ και το πακέτο με 12 κάψουλες κοστίζει 6 ευρώ –σημειωτέον ότι οι κάψουλες κατασκευάζονται σε ένα εργοστάσιο της JTI στο Τρίερ της Γερμανίας, κοντά στα σύνορα με το Λουξεμβούργο.

Το Ploom πήρε το όνομά του από μια νεοπαγή εταιρεία της Καλιφόρνιας που ίδρυσαν το 2007 δύο απόφοιτοι του Στάνφορντ, ο Τζέιμς Μόνσις και ο Ανταμ Μπόουεν. Στόχος τους ήταν να ανακαλύψουν νέους τρόπους καπνίσματος και έμπνευσή τους το μοντέλο παρασκευής του καφέ Nespresso. Το 2011 η ιαπωνική καπνοβιομηχανία JTI (διαθέτει μεταξύ άλλων στην αγορά τις επωνυμίες Camel και Winston) εξαγόρασε μειοψηφικό πακέτο στην Ploom. Η εμπορική επιτυχία της συσκευής δεν υπήρξε, πάντως, σαρωτική, όπως σημειώνει η γαλλική «Μοντ». Και αυτό εν μέρει λόγω της τεράστιας επιτυχίας που έχει στην πλούσια Δύση το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Μια άλλη πρόταση εναλλακτικού καπνίσματος –«ατμίσματος», συγκεκριμένα –την οποία εκμεταλλεύονται, φυσικά, και οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες.

Η επιτυχία του ηλεκτρονικού τσιγάρου είναι όντως εντυπωσιακή. Ο τζίρος παγκοσμίως των συσκευών αυτών έχει εκτιναχθεί από τα 20 εκατ. δολάρια, που ήταν το 2008, στα 3 δισ. δολάρια, που ήταν πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Canaccord Genuity. Ευλόγως οι καπνοβιομηχανίες διαγκωνίζονται για να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά του ηλεκτρονικού τσιγάρου –υπολογίζεται ότι έως το 2017 θα ελέγχουν τα τρία τέταρτα της αγοράς. Σύμφωνα με έρευνες της Euromonitor, πάντως, και ο τζίρος της αγοράς καπνού έχει ενισχυθεί στα 626 δισ. δολάρια το 2013 από 588 δισ. που ήταν το 2012. Και αυτό χάρη κυρίως στις αγορές της Ασίας και της Αφρικής. Διότι τα καταναλωτικά πρότυπα στη Δύση δεν ευνοούν πια το κάπνισμα –και όσοι δεν μπορούν να απεξαρτηθούν καταφεύγουν τις εναλλακτικές των ατμισμάτων…