Ηαγγλίδα συνθέτρια Ντίλια Ντέρμπισιρ (1937-2001) υπήρξε μια παράξενη γυναίκα και δημιουργός. Πρόδρομος της ηλεκτροακουστικής μουσικής, εργάστηκε για χρόνια στα υπόγεια του BBC συνθέτοντας για 11 χρόνια μουσικές για ραδιόφωνο και τηλεόραση και ανάμεσά τους το θρυλικό θέμα της σειράς επιστημονικής φαντασίας «Doctor Who».

Και αν σήμερα το όνομά της είναι ανάμεσα στα πιο επιδραστικά για τη νεότερη γενιά της ηλεκτρονικής μουσικής (Orbital, Μπράιαν Ινο), τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά την εποχή που η Ντέρμπισιρ δημιουργούσε.

Φανταστείτε για παράδειγμα πως το σάουντρακ για το «Doctor Who» δεν θεωρήθηκε μουσική αλλά «ηχητική προσαρμογή» και το BBC δεν της απένειμε δικαιώματα. Επίσης η θέση της πως ο κάθε ήχος συνιστά μουσική δεν γνώρισε αμέσως αποδοχή από την κριτική της εποχής και η ίδια παρέμεινε υποστηρίκτρια της χειροποίητης αναλογικής μουσικής, πολέμια της τυποποίησής της που επήλθε μετά το 1980 με τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Και η ίδια, παρά τις συνεργασίες της με Pink Floyd, Πολ Μακ Κάρτνεϊ και Γιόκο Ονο, αποσύρθηκε γρήγορα, έφυγε το 1973 από το BBC και καταδύθηκε στην κόλαση του αλκοολισμού. Οταν πέθανε, μάλιστα, στη σοφίτα της βρέθηκαν 264 μουσικές μαγνητοταινίες και χιλιάδες παρτιτούρες. Αυτή τη συναρπαστική και άγνωστη ζωή της πρωτοποριακής δημιουργού έρχεται τώρα να ψηλαφήσει μια μουσικοθεατρική παράσταση. Και μια νέα ελληνίδα ηθοποιός και μουσικός (χρόνια συνεργάτρια του συνθέτη Δημήτρη Kαμαρωτού και με αρκετές περφόρμανς στη φαρέτρα της, όπως το «Forest» στο Βios το 2011) είχε την ιδέα να μας «ξεναγήσει» στον κόσμο της Ντέρμπισιρ. Η Violet Louise (Λουίζα Κωστούλα) με τη δομή του φλας μπακ, με μπόλικες μουσικές και βίντεο θα φωτίσει την «καταραμένη» δημιουργό.

«Ουσιαστικά δημιουργική, αλλά εκτός συστήματος. Αυτό ήταν. Μια συνθέτρια που κινήθηκε πρωτοποριακά μεταξύ ποπ και αβανγκάρντ και ανήκε στην πρώτη γενιά των μεταφουτουριστών που επηρεάστηκαν από τους ήχους του Πολέμου όπως η σειρήνα ή το τζάμι που σπάει και ανέτρεψαν τις μουσικές δομές. Μέσα από αποσπάσματα και δημοσιεύματα που βρήκαμε θα παρουσιάσουμε τη ζωή της και το έργο της μέσα από την περφόρμανς» δηλώνει στα «Νέα» η Λουίζα Κωστούλα, η οποία σκηνοθετεί και επιμελήθηκε και τη μουσική του εγχειρήματος.