Όταν επισκέπτομαι μία πόλη και βλέπω ότι διαθέτει μικρές αλλά πολύ χρήσιμες υποδομές για τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν το ποδήλατο – όπως καλαίσθητες θέσεις στάθμευσης (δέστρες) – σκέφτομαι αυτόματα: «χμ, αυτός ο δήμαρχος ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο».

Αυτό μου συνέβη και σε μία πρόσφατη επίσκεψη μου στη Θεσσαλονίκη.

Η πόλη του Θερμαϊκού δεν έχει – ακόμη – το σούπερ δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Ωστόσο, σε αρκετά και κεντρικά σημεία της πόλης ο δήμος έχει τοποθετήσει θέσεις για την στάθμευση των ποδηλάτων. Στην φωτογραφία δέστρες από την Πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη.

Δεν ξέρω αν αυτές οι θέσεις στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη είναι έργο της προηγούμενης ή της τωρινής δημοτικής αρχής. Αυτό που γνωρίζω όμως είναι ότι χρησιμοποιούνται. Και δίνουν την εικόνα μίας πόλης «φιλόξενης» για τους χρήστες ποδηλάτου. Το μήνυμα που παίρνει ο επισκέπτης είναι ότι η δημοτική αρχή ενθαρρύνει τους δημότες να κινούνται με ποδήλατο. Και πως κάνει πράγματα για να τους διευκολύνει. Ότι ενδιαφέρεται και παροτρύνει τον κόσμο να μετακινείται με ένα «πράσινο» μέσο.

Το συμπέρασμα είναι λοιπόν πως ένας δήμος δεν χρειάζεται κατ’ ανάγκη να προχωρήσει σε ακριβές υποδομές για να ενθαρρύνει την χρήση ποδηλάτου στην πόλη. Μικρές παρεμβάσεις έχουν αξία και προσφέρουν οφέλη.

Ίσως είναι ευκαιρία οι αρμόδιοι του δήμου της Αθήνας να ξανασκεφτούν λίγο το ζήτημα των μικρών παρεμβάσεων για το ποδήλατο. Διότι οι μεγάλες ίσως αργήσουν. Υπό μελέτη είναι η εγκατάσταση συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων, ενώ θα χρειαστεί καιρός για να ξεκινήσει η κατασκευή του ποδηλατόδρομου Κηφισιά – Φάληρο που θα περνάει και από την Αθήνα. Μέχρι τότε όμως; Η Πρωτεύουσα της Ελλάδας δεν πρέπει να είναι «φιλική» σε όσους χρησιμοποιούν ποδήλατο; Δεν πρέπει ο δήμος να ενθαρρύνει τους υπόλοιπους πολίτες να κινούνται με ποδήλατο; Δεν είναι καλό για την πόλη;

Πριν από λίγες ημέρες μέσα από το ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ» που αφορούσε την ασφάλεια την ποδηλατών στους δρόμους (περισσότερα εδώ) ο αρχιτέκτων – συγκοινωνιολόγος, καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Θάνος Βλαστός τόνισε πως οι δήμοι, η Πολιτεία πρέπει να βγουν επιτέλους και να μιλήσουν στον κόσμο για το ποδήλατο. Να κάνουν εκστρατεία γι’αυτό. Θέσεις στάθμευσης για το ποδήλατο – σαν αυτές της Θεσσαλονίκης, ή σαν αυτές της Βαρκελώνης – μόνο καλό θα έκαναν στην Πρωτεύουσα. Ο δήμος έως σήμερα έχει τοποθετήσει μερικές θέσεις έξω από το Πνευματικό Κέντρο και το Δημαρχείο. Υποθέτω ότι θα έχει υπ’ όψιν του ο δήμος ότι οι πολίτες μετακινούνται σ’όλη την πόλη…

Σημείωση: Τα παραδείγματα των δήμων της Θεσσαλονίκης και της Βαρκελώνης – που έχουν τοποθετήσει καλαίσθητες δέστρες – είναι ενδεικτικά. Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα πόλεων που προσφέρουν αντίστοιχες διευκολύνσεις στους ποδηλάτες και τα οποία θα μπορούσαν να υιοθετήσουν τόσο ο δήμος Αθηναίων όσο και άλλοι δήμοι της χώρας μας.

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στο twitter: @orthopetalies