Περισσότερες αφίξεις δεν σημαίνει απαραιτήτως και περισσότερα χρήματα: αυτό το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής σεζόν διαπιστώνουν οι επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού σε όλη την Ελλάδα. Στη Χαλκιδική, για παράδειγμα, οι φετινές κρατήσεις για την περίοδο από Μάιο μέχρι Οκτώβριο αυξήθηκαν κατά 7-8% σε σχέση με το 2012, η πληρότητα τον Ιούλιο άγγιξε το 85% για τα ξενοδοχεία άνω των 100 δωματίων και το 75% για τις μικρότερες μονάδες, ποσοστά που θεωρούνται ικανοποιητικά. Υψηλή είναι η πληρότητα και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, που μάλιστα σε ορισμένες περιοχές φτάνει το 100% μέχρι τέλη Αυγούστου.

Ετσι ναι μεν ο τζίρος των ξενοδοχείων παρουσιάζει μικρή άνοδο, ωστόσο τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα και εστιατόρια στην περιοχή στενάζουν, αφού οι ξένοι τουρίστες είναι στην πλειονότητά τους μεσαίου ή χαμηλού εισοδήματος, ενώ ταυτόχρονα μειώθηκαν δραματικά οι έλληνες παραθεριστές που παραδοσιακά στήριζαν την τοπική αγορά.

ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ. «Η εκπτώσεις που έγιναν για τις προκρατήσεις και ο ανταγωνιστικός τιμοκατάλογος είχαν ως αποτέλεσμα αυτήν την αύξηση, που όμως δε συνοδεύτηκε από ποιοτική αναβάθμιση. Ασφαλώς, σε χρονιές επιβίωσης είμαστε ευχαριστημένοι, ωστόσο δεν μπορούν να πουν το ίδιο και τα καταστήματα, που είναι λογικό να παρουσιάζουν πτώση», είπε στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος.

Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες δουλεύουν αποκλειστικά με ξένους μεσαίου ή υψηλού εισοδήματος. Και παρότι οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν εγκαταλείψει ως ασύμφορη την τακτική πλήρους πακέτου παροχών, το λεγόμενο all inclusive, οι πελάτες κλείνουν ημιδιατροφή, ενώ για τα ψώνια και τη διασκέδασή τους επιλέγουν τις εγκαταστάσεις που διαθέτουν τα ξενοδοχεία. Αντίστοιχα, τα μικρά ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα, δηλαδή το μεγαλύτερο ποσοστό των δωματίων, έχουν κατακλυστεί κυρίως από χαμηλού εισοδήματος Βαλκάνιους, οι οποίοι, μάλιστα, φέρνουν μαζί τους ακόμα και τρόφιμα.

«Η φετινή σεζόν είναι καλύτερη από πέρυσι. Οι πελάτες μας είναι μεσαίου και υψηλού επιπέδου κυρίως από τη Ρωσία, η οποία έχει κρατήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό όρθιο τον τουρισμό της περιοχής και τα Βαλκάνια, ενώ οι Ελληνες είναι λιγοστοί κι έχουν κλείσει μόνο Σαββατοκύριακα του Αυγούστου. Οι περισσότεροι επιλέγουν ημιδιατροφή και για όλες τις υπόλοιπες ανάγκες τους παραμένουν στο ξενοδοχείο. Στο χωριό πηγαίνουν σπάνια και μόνο για βόλτα», εξήγησε στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Δούδος, ιδιοκτήτης του πολυτελούς ξενοδοχείου Olympion Sunset στη Φούρκα της Κασσάνδρας.

Αυτήν την τακτική ακολουθεί και ο Βρετανός Ρίτσαρντ Ζάμπορ, που επέλεξε να περάσει τις διακοπές του με την κόρη του Λορέν στις εγκαταστάσεις του Σάνη. Εχει επισκεφτεί ελληνικά νησιά αλλά είναι η πρώτη φορά που έρχεται στη Χαλκιδική όπως και η κόρη του στην Ελλάδα. «Είναι καταπληκτικά. Είμαι 100% ευχαριστημένος. Οι άνθρωποι είναι πολύ φιλικοί και εξυπηρετικοί. Ομως ακόμα δεν έχουμε πάει σε άλλο μέρος», δήλωσε στα «ΝΕΑ». Αλλωστε, όπως ανέφερε και η 12χρονη Λορέν, στις εγκαταστάσεις υπάρχουν τα πάντα, μέχρι και κλαμπ με δραστηριότητες στο νερό για παιδιά.

Ως την πιο δύσκολη και αλλοπρόσαλλη σεζόν χαρακτηρίζουν τη φετινή ο Θανάσης Γλαρούδης και ο Κώστας Μαυροχωρίδης, που εδώ και πολλά χρόνια λειτουργούν καταδυτικό κέντρο στο Σάνη. «Μπορεί τα ξενοδοχεία να είναι κλεισμένα, όμως έρχεται κόσμος με περιορισμένα οικονομικά και πολύ λίγοι Ελληνες, που πλέον είναι μόλις το 5% των πελατών μας. Βρισκόμαστε στα μέσα Ιουλίου και η δουλειά είναι όπως στις αρχές Ιουνίου, ενώ μπορεί να αυξηθεί απότομα σε μέρες που δεν το περιμένεις. Αυτό βέβαια οφείλεται και στον καιρό, αλλά και στο γεγονός ότι έχουν μειωθεί οι πελάτες από την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Οι ξένοι που έρχονται από τα Βαλκάνια δεν ξοδεύουν και η αγορά πονάει» τόνισαν στα «ΝΕΑ».