Ξεκίνησε με αναφορά στον Νίκο Κούρκουλο: «Οποιαδήποτε στρατηγική ή φιλοσοφία προγράμματος έχω εφαρμόσει σε θέατρα δημοσίου συμφέροντος», είπε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης, «αφορά στη διδαχή του, στην εμπειρία και τη μέθοδό του. Κατά κάποιο τρόπο, η σημερινή μου παρουσία αντανακλά μέρος από τις δικές του σκέψεις φερμένες στο σήμερα».
Συνέχισε με ανάγνωση κειμένου του Αγγελου Τερζάκη, δημοσιευμένου το ’64, όταν επίσης υπήρξε κάποιος ντόρος γύρω από το Εθνικό, το οποίο ήταν πλήρες επίκαιρων φράσεων («ο θόρυβος ήταν αφενός τεχνητός, αφετέρου επιπόλαιος», «αργόσχολη τάση ενός κόσμου που διψάει για κουβεντολόι, σχολιασμούς, ξομπλιάσματα»), αλλά και συνόψιζε όσα σκεφτόταν ο ίδιος για το παρόν. Ευχαρίστησε επίσης τον απερχόμενο Γιάννη Χουβαρδά «για την καλή οικονομική, διοικητική κατάσταση του θεάτρου –και την καλλιτεχνική», τόνισε ότι «κανείς εργαζόμενος δεν φεύγει» και, λίγο πριν φτάσει στο ρεπερτόριο της σεζόν που έρχεται, ο Σωτήρης Χατζάκης είπε ότι οι διαδοχές θα πρέπει να γίνονται εγκαίρως. Αλλιώς «έχουμε σοβαρές συνθήκες πίεσης».
Να όμως που έστω κι έτσι, οι παραστάσεις που ανακοίνωσε έφτασαν τις 21. Από τις περσινές θα επαναληφθούν η «Γκόλφω», «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», το «Ζ» και οι «Θεατές». Στις νέες παραγωγές της Κεντρικής Σκηνής, παρουσίασε νεαρούς σκηνοθέτες («επιτέλους, να βρίσκονται στις θέσεις που πρέπει όταν είναι νέοι» είπε με αφορμή το «Ετσι είναι αν έτσι νομίζετε» σε σκηνοθεσία Δημ. Καρατζά) ή μακρόπνοα εγχειρήματα όπως την «Κόλαση» του Δημήτρη Μαυρίκιου, που θα συνεχιστεί και με τα άλλα δύο μέρη της «Θείας Κωμωδίας».
Οι νέες παραγωγές της Σκηνής Νίκος Κούρκουλος θα περιλαμβάνουν προγενέστερους έλληνες συγγραφείς («έξοχος ο “Περιποιητής φυτών” του Μάτεσι», «παθιασμένα τραγικό το “Φλαντρώ” του Χορν»), παλιούς ξένους (λ.χ. Ντοστογιέφσκι, του οποίου ένα κεφάλαιο των «Αδερφών Καραμάζοφ» θα σκηνοθετήσει ο ίδιος ο Χατζάκης), αλλά και νεότερους έλληνες όπως τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, ή μεταγενέστερους ξένους: η «Δυτική αποβάθρα» του Κολτές, σε σκηνοθεσία Λουντοβίκ Λαγκάρντ, «είναι αποτέλεσμα της συνομιλίας μας με το Γαλλικό Ινστιτούτο. Θα πάει και στη Γαλλία, ενώ παρόμοιες συνεργασίες θα επιχειρήσουμε και με άλλα ινστιτούτα».
Η Παιδική Σκηνή θα έχει μια διασκευή του «Βιβλίου της Ζούγκλας», από την Φωτεινή Μπαξεβάνη, νέα αναπληρώτρια διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, παραγωγή για την οποία θα υπάρξει και συνεργασία «με οικολογικές οργανώσεις». Η Νεανική Σκηνή, για μαθητές γυμνασίου και των πρώτων τάξεων του λυκείου, θα ανεβάσει στο Ρεξ το «Ενα καπέλο γεμάτο βροχή», έργο με ειδική στόχευση: «Αυτή τη στιγμή που μιλάμε», είπε σχετικά ο Χατζάκης, «γύρω από το Εθνικό, άνθρωποι χτυπάνε ενέσεις μέρα μεσημέρι, πεθαίνουν δίπλα μας. Δεν μπορεί να είμαστε θεατές σε αυτό».
Ας μην τρομάξουν βέβαια όσοι περιμένουν κάτι πιο δημοφιλές. Η Αννα Παναγιωτοπούλου θα πρωταγωνιστήσει στην «Τρελή του Σαγιό», ο Γιάννης Μπέζος θα σκηνοθετήσει και θα ερμηνεύσει Μολιέρο, ο Πέτρος Φιλιππίδης θα ανεβάσει έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, ο Λάκης Λαζόπουλος έργο δικό του. Τα υπόλοιπα δε σχέδια του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή δεν είναι λιγότερο φιλόδοξα. «Θα εισηγηθώ στο ΔΣ» είπε, «να δημιουργηθεί ένα τμήμα σκηνοθεσίας και ένα αρχαίου δράματος στη σχολή, ακόμα και αν απαιτείται μια επιπλέον χρονιά. Θα δημιουργηθεί επίσης μια διεθνής σκηνή, ολιγομελής και ευέλικτη, η οποία θα μπορεί να βρίσκεται πολύ χρόνο στο εξωτερικό». Το «δυσάρεστο» είναι ότι «υποστήκαμε μια μείωση της επιχορήγησης κατά 7%, χρήματα που πρέπει να βγουν από τα ταμεία. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δουλειά του Εθνικού Θεάτρου είναι να ανταγωνίζεται τα ιδιωτικά. Θα δημιουργηθεί και μια γέφυρα, ώστε μεγάλο μέρος των αποφοίτων της σχολής να απορροφάται από τις σκηνές». Θα γίνουν και ακροάσεις, συνέχισε, οι οποίες θα αφορούν σε ανθρώπους που δεν έχουν εργαστεί στο Εθνικό. Οχι γιατί δεν είναι ικανοποιητικοί όσοι εργάζονται ήδη, αλλά γιατί ο συγχρωτισμός είναι σημαντικός: «Χωρίς να χαθεί ο πυρήνας», εξήγησε ο Χατζάκης, «το Εθνικό πρέπει να γίνει στέκι νέων ανθρώπων».
ΤΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ. Με τόσο πολλές παραγωγές όμως, δεν χρειάζεται οργανόγραμμα τέτοιο ώστε οι παραστάσεις να ανασαίνουν; «Ασφαλώς», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, «και θα ανακοινωθεί. Αν όμως κατέβουμε μίζερα, συνετά, με οκτώ έργα, φοβάμαι ότι θα χάσουμε το τρένο».
Οσον αφορά τον διευθυντή δραματολογίου, εξήγησε ότι «αυτή ήταν ανακοίνωση του τότε υπουργού, που δεν έλαβε υπόψη ότι ήδη υπάρχει στο Εθνικό υπεύθυνος. Δεν ισχύει πια. Η φιλοσοφία της δεν ήταν σωστή και δεν τίθεται τέτοιο θέμα πλέον».
Το σύγχρονο ευρωπαϊκό θέατρο δεν απουσιάζει από το πρόγραμμα; «Θα βελτιωθούμε και σε αυτό», αποκρίθηκε ο Χατζάκης, τονίζοντας την προτεραιότητα των διεθνών σχέσεων: «Εχω επικοινωνήσει», είπε, «με τον Στανιέφσκι, τον Βαρλικόφσκι, τον Νεκρόσιους, για να έρθουν να σκηνοθετήσουν».
Και «θέατρο κατ’ οίκον»
Οι κοινωνικές δράσεις που ο Σωτήρης Χατζάκης είχε καθιερώσει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα επαναληφθούν και από το Εθνικό. «Θα οργανώσουμε προγράμματα για νοσοκομεία, για κέντρα απεξάρτησης, για φυλακές. Θα επαναλάβουμε και το “θέατρο κατ’ οίκον”. Θα δημιουργηθούν ειδικές ομάδες που θα ασχολούνται μόνο με αυτό», δήλωσε.