Οταν στις 6 Σεπτεμβρίου 2002 ο σφιχτοχέρης τότε υπουργός Οικονομικών Νίκος Χριστοδουλάκης γινόταν ο πρώτος επίσημος επιβάτης του μόλις παραληφθέντος κυβερνητικού αεροσκάφους Embraer Legacy με προορισμό την Κοπεγχάγη για την ευρωπαϊκή σύνοδο, είναι σίγουρο ότι δεν το απόλαυσε. Λόγω και της τότε οικονομικής στενότητας με τις περικοπές για να μπούμε στην ΟΝΕ, τα 27,5 εκατ. δολάρια που κόστισε το πρώτο κυβερνητικό αεροσκάφος τού κάθονταν στον λαιμό!

Σήμερα, προφανώς με ικανοποίησή του Νίκου Χριστοδουλάκη και στο πνεύμα της περιστολής δαπανών, στο αεροσκάφος αυτό μπαίνει πωλητήριο μετά την χθεσινή απόφαση του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά. Απόφαση που είναι σαφές ότι περνάει το μήνυμα στο εξωτερικό ότι η ελληνική πλευρά είναι αποφασισμένη να περικόψει τις δαπάνες βάσει του Μνημονίου. Ετσι, με τη χθεσινή απόφαση Σαμαρά – την οποία επεξεργάστηκε η γενική γραμματεία της κυβέρνησης διά του Τάκη Μπαλτάκου – αλλάζει το στάτους των τριών αεροσκαφών που διαθέτει η χώρα για την εξυπηρέτηση του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Πρωθυπουργού και των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου. Ειδικότερα:

Το αεροσκάφος Embraer των 30 (ή 32) θέσεων, το πρώτο που αποκτήσαμε δωρεάν το 1999 μετά το δυστύχημα με το μοιραίο Falcon (14.9.1999) όπου βρήκαν τον θάνατο ο υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του και άλλοι 5 επιβαίνοντες, παραχωρείται στην Πολεμική Αεροπορία και θα χρησιμοποιηθεί τόσο για την εκπαίδευση πιλότων των ιδίου τύπου αεροσκαφών »ιπτάμενων ραντάρ» όσο και για την αεροκομιδή ασθενών, μοσχευμάτων κ.λπ., έτσι ώστε να αποφευχθεί η καταπόνηση των στρατιωτικών μεταγωγικών C-130 και C-27 και να μειωθεί το κόστος μεταφοράς. Το αεροσκάφος αυτό είχε δωρηθεί στο Πεντάγωνο για μεταφορές VIP προσώπων από τη Βραζιλία ως αντιστάθμισμα της αγοράς των 4 »ιπτάμενων ραντάρ».

Το αεροσκάφος Gulfstream V, που αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες της ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ και για υπερατλαντικά ταξίδια που δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τα άλλα κυβερνητικά αεροσκάφη, θα παραμείνει στη διάθεση της κυβέρνησης. Ωστόσο, όπως ανακοινώθηκε, θα παραχωρείται και αυτό ύστερα από σχετική αίτηση στην Πολεμική Αεροπορία για διάφορες αποστολές με σκοπό και πάλι την αποφυγή καταπόνησης των στρατιωτικών μεταγωγικών.

Το αεροσκάφος Embraer Legacy, των 13 (ή 15) θέσεων, όπως προαναφέραμε, θα πωληθεί και το προϊόν της πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη άλλων αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων. Το τι ποσόν θα πιάσει είναι άγνωστο αυτή τη στιγμή. Η Πολεμική Αεροπορία, που είχε τη διαχείρισή των τριών αεροπλάνων (από το Σμήνος Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων της 356 Μοίρας με έδρα την Ελευσίνα), είχε κάνει το 2006-7 έρευνα αγοράς ουσιαστικά μόνο για την πώληση του μεγαλύτερου Embraer προκειμένου με απόφαση της τότε κυβέρνησης Καραμανλή να αγορασθεί ακόμη ένα υπερσύγχρονο Gulfstream και ένα άλλο αεροσκάφος μικρότερης εμβέλειας. Ευτυχώς τότε λόγω του σχετικού θορύβου που έγινε δεν προχώρησε η εισήγηση για επέκταση της »Air Μαξίμου»! Η ιστορία των VIP αεροσκαφών ανέκαθεν συνέπαιρνε τους κυβερνητικούς παράγοντες. Η πρώτη προσπάθεια για ελληνικό Air Force One έγινε από τον τότε Πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, ο οποίος έδωσε εντολή για τη μετατροπή ενός Boeing 727 της Ολυμπιακής σε VIP αεροσκάφος. Στο αεροσκάφος εδόθη η ονομασία «Μέγας Αλέξανδρος», έκανε μόλις δύο ταξίδια στη Σαουδική Αραβία και στο Παρίσι και κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο. Ακολούθησε το μοιραίο Falcon, το οποίο μετά το δυστύχημα και την απώλεια του Γιάννου Κρανιδιώτη έμεινε καθηλωμένο για χρόνια σε αεροδρόμιο της Ελβετίας. Το Falcon είχε αποκτηθεί και αυτό σχεδόν δωρεάν ως αντιστάθμισμα για την αγορά των μαχητικών Mirage 2000. Τελικά πουλήθηκε προ μερικών ετών.

Το αμερικανικής κατασκευής Gulfstream V, η ναυαρχίδα του αεροπορικού κυβερνητικού στόλου, είναι αναγκαίο για υπερατλαντικές πτήσεις, αφού μπορεί να πετά συνεχώς επί 14 ώρες, ενώ κατά την πτήση ο επιβάτης του μπορεί άνετα να εργασθεί, να συσκεφθεί με συνεργάτες του, να επικοινωνήσει δορυφορικά σε οποιοδήποτε σημείο της Γης και, αν χρειαστεί, να κοιμηθεί.