Μια ιστορία φαντασμάτων και ανθρώπινων εμμονών που διαδραματίζεται σε μια αγγλική ξεπεσμένη έπαυλη, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, θυμίζοντας παλαιότερες γκόθικ ιστορίες, υπογράφεται από μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας.


Οσοι- τυχόν- γνώριζαν τη Σάρα Ουότερς από τα προηγούμενα βιβλία της ξαφνιάστηκαν όχι τόσο με το υπερφυσικό περιεχόμενο της ιστορίας του «Ανήλικου επισκέπτη» όσο με την απουσία λεσβιακών γυναικείων χαρακτήρων και σχέσεων. Η ίδια μάλιστα με άνεση και χαριτολογώντας ζήτησε δημοσίως συγγνώμη από το φανατικό της κοινό για τη συγγραφική της «παραβατικότητα». Ομως μια υποψιασμένη ματιά στον «Ανήλικο επισκέπτη»μπορεί να ανιχνεύσει υποβόσκουσες λεσβιακές συμπεριφορές, ωστόσο ο «Επισκέπτης» παραμένει μέχρι στιγμής η πλέον μέινστριμ μυθοπλασία της. Με αυτόν κατόρθωσε να αγγίξει τις πλατιές μάζες των αναγνωστών χωρίς να ρισκάρει την ποιότητα της γραφής της.

Η Σάρα Ουότερς κατόρθωσε σε λίγα χρόνια να δημιουργήσει χώρο στη λογοτεχνία για το λεσβιακό μυθιστόρημα, τον ανδρογυνισμό, την παρενδυσία, απολαμβάνοντας μεγάλη κριτική αποδοχή, κάτι αντίστοιχο με τον Αλαν Χόλινγκερστ και τα gay μυθιστoρήματά του: πιστοί στο δικό τους κοινό και αποδεκτοί στο ευρύτερο. Πουλάνε και διαβάζονται. Αμφότεροι φιγουράριζαν στις λίστες με τους καλύτερους νέους βρετανούς συγγραφείς του περιοδικού Granta, ο Χόλινγκχερστ το 1993 και η Ουότερς το 2003. Η δική της συγγραφική πορεία ξεκίνησε το 1998 με το«Βελούδινα χείλη»(Καστανιώτης) μια ιστορία παρενδυσίας και πορνείας στα τέλη του 19ου αιώνα με ηρωίδα τη μικρή Νάνσι, που από μια αθώα «Μανταλένα» των αγγλικών καπηλειών σε ένα αγγλικό ψαροχώρι θα βρεθεί στην αγκαλιά της Κίτι, μιας παρενδυτικής αρτίστας σε ένα βικτοριανό καμπαρέ του Λονδίνου. Ατυχώς, η καριέρα της μικρής μόνο λαμπερή δεν προμηνύεται ενώ γύρω της παλεύουν και άλλες γυναίκες για να απελευθερωθούν και να βιώσουν προσωπικά την ερωτική τους ελευθερία. Το βιβλίο μεταφέρθηκε σε μίνι σειρά στην τηλεόραση του ΒΒC και στην Αμερική ελαφρώς λογοκρίθηκε.

Στο δεύτερο βιβλίο της «Αffinity» (1999), που διασκευάστηκε σε σενάριο για τη μεγάλη οθόνη, οι ηρωίδες κυκλοφορούν μέσα σε μια φυλακή γυναικών. Το «Fingersmith»(2002), άλλη μια ντικενσιανής ατμόσφαιρας ιστορία, με ηρωίδα μια ορφανή κλέφτρα, βρέθηκε στις μικρές λίστες για το βραβείο Οrange και Βooker ενώ επίσης γυρίστηκε σε μίνι σειρά από το ΒΒC. Με τα τρία πρώτα αυτά μυθιστορήματα εποχής ολοκληρώνει τη βικτοριανή λεσβιακή τριλογία της. Το «Ξαγρυπνώντας» (2006)

αναμετρήθηκε και πάλι στη μικρή λίστα για το βραβείο Βooker και ετοιμάζεται να προβληθεί σε μίνι σειρά και πάλι από το ΒΒC το φθινόπωρο. Εδώ, τέσσερις είναι οι βασικοί χαρακτήρες, εκ των οποίων οι τρεις λεσβίες σε ένα καταθλιπτικό και διαλυμένο μεταπολεμικό Λονδίνο, μια ερωτική ιστορία με πιντερικό υπόβαθρο, που πηγαινοέρχεται αφηγηματικά μπρος – πίσω μαζί με τις ζωές των ηρώων της.

Ηδη ο κόσμος της συγγραφέως διαγράφεται ορατά: Λονδίνο και αγγλική επαρχία από τις αρχές και μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα, ιστορίες και χαρακτήρες με εσωτερική βιαιότητα, ανομολόγητα πάθη, σκοτεινιασμένες ψυχές, φαντάσματα που εδρεύουν σε υστερικές και ψυχοπαθολογικές προσωπικότητες.

Σήμερα η Σάρα Ουότερς είναι η ψυχή του Υork Lesbian Αrts Festival, μια ζεστή και φιλική συγκέντρωση συγγραφέων και αναγνωστών με αποκλειστικά λεσβιακό χαρακτήρα. Ζει στο Λονδίνο με τη φίλη της, δείχνει πιο νέα από τα 45 της, αλλά μεγάλωσε στο Πίμπροκσάιερ στην Ουαλία, το 1966, με ζωντανές μνήμες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου από την πλευρά του στρατιωτικού πατέρα της. Οπως δήλωσε, από μικρή διάβαζε κόμικς με γερμανούς κατακτητές και έπαιζε με πολεμικά όπλα. Στις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο του Κεντ ήρθε σε επαφή με τη λογοτεχνία και με τον ερωτικό εαυτό της, εκεί ερωτεύτηκε μια συμφοιτήτριά της, την Κέτι, με την οποία μοιραζόταν ένα κρεβάτι τους παγωμένους χειμώνες δίπλα στη θάλασσα. Αυτές οι παθιασμένες σκηνές ενεργοποιούν τη δράση των πρώτων ιστοριών της. Αργότερα έρχεται στο Λονδίνο όπου εργάζεται σε ένα βιβλιοπωλείο και σε μια βιβλιοθήκη.

Στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 η Σάρα Ουότερς ενεπλάκη μαχητικά με το λεσβιακό κίνημα και ό,τι συνεπαγόταν αυτό σε δράση και συμπεριφορά. Συνέχισε τις σπουδές της κάνοντας ένα μεταπτυχιακό και ένα διδακτορικό και ταυτόχρονα οργάνωνε το πρώτο της μυθιστόρημα. Το διδακτορικό της σχετιζόταν με την ιστορία και τον λεσβιασμό, πράγμα που την τροφοδότησε με υλικό για το πρώτο της μυθιστόρημα που απορρίφθηκε από δέκα εκδοτικούς οίκους. Στα πρώτα μυθιστορήματα είναι ολοφάνερη η προσπάθειά της να ξαναδεί την ταυτότητά της, να επαναπροσδιοριστεί κρατώντας αποστάσεις από το κορίτσι της μακρινής επαρχίας.

Βασικά κίνητρα της μυθοπλασίας της παραμένουν οι κοινωνικές τάξεις, ο ερωτισμός και το φύλο και όπως αυτά διαμορφώθηκαν και μεταλλάχτηκαν τα τελευταία εκατό χρόνια στην Αγγλία.