Πριν από τέσσερα χρόνια άρχισε να διδάσκει το πανεπιστηµιακό µάθηµα της Παγκόσµιας Ιστορίας και εκτός αµφιθεάτρου σε συνεργασία µε φορείς και δήµους της χώρας. Σήµερα, τις δωρεάν διαλέξεις της παρακολουθούν 100 µε 200 άτοµα όλων των ηλικιών. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» η κ. Ευθυµίου, οι Ελληνες έχουν ακόµα ιστορικές προκαταλήψεις από τις οποίες προσπαθούν να αποκολληθούν και θεωρεί ότι µέρος του προβλήµατος αυτού είναι η στείρα σχολική αποστήθιση.

1 Πότε και πώς προέκυψε η ιδέα των δωρεάν παραδόσεων Παγκόσµιας Ιστορίας σε δήµους;

Η ιδέα ξεκίνησε πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, όταν παρατήρησα ότι το πανεπιστηµιακό µάθηµα της Παγκόσµιας Ιστορίας το οποίο δίδασκα στο αµφιθέατρο παρακολουθούσαν και µη φοιτητές. Ηταν δείγµα ότι ενδιέφερε και το ευρύτερο κοινό. Η σκέψη µου υιοθετήθηκε ασµένως και από τον Τοµέα Ιστορίας του Τµήµατος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστηµίου Αθηνών, ο οποίος πλέον συνδιοργανώνει τις διαλέξεις αυτές µε τους διάφορους φορείς.

2 Ποιες ιστορικές περιόδους εξετάζουν τα µαθήµατά σας;
Στα δεκατέσσερα αυτά µαθήµατα Παγκόσµιας Ιστορίας εξετάζεται ολόκληρη η ροή της Ιστορίας του ανθρώπου από τα προϊστορικά έως τα σύγχρονα χρόνια, εστιάζοντας στις µεγάλες τοµές οι οποίες την καθόρισαν.

3 Πρόκειται για τις ίδιες παραδόσεις που κάνετε και στο πανεπιστήµιο;

Εν πολλοίς, ναι. 4 Τι επιπλέον υλικό χρησιµοποιείτε (σηµειώσεις, λοιπές πηγές κ.τ.λ.);

Το µάθηµα στηρίζεται στον προφορικό λόγο. Παράλληλα, ενισχύεται µε την ανάγνωση πρωτογενών κειµένων προσωπικοτήτων στις οποίες αναφέροµαι, όπως ο Κοµφούκιος, ο Βενιαµίν Φραγκλίνος κ.ά., µαζί µε µουσικά ακούσµατα και διαφάνειες.

5 Σε ποιους δήµους παραδίδετε µαθήµατα φέτος το φθινόπωρο;

Στον Δήµο Ν. Ηρακλείου (στον πολυχώρο «Βίλα Στέλλα», γωνία των οδών Σοφίας και Γαλήνης, κοντά στον σταθµό του ΗΣΑΠ).

Ισως διδαχθούν και σε έναν ακόµη φορέα.

6 Πότε ξεκινάτε;
Την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου, ώρα 6 - 9 µ.µ. Τα µαθήµατα θα διαρκέσουν για δεκατέσσερις Τετάρτες.

7 Μπορούν να παρακολουθήσουν και δηµότες άλλων δήµων;

Φυσικά. Είναι ανοικτό σε όλους. 8 Ποια η διαδικασία εγγραφής;
Η παρακολούθηση είναι ελεύθερη. Δεν είναι απαραίτητη η εγγραφή.

9 Δίνετε κάποιο πιστοποιητικό παρακολούθησης;

Εγώ και το πανεπιστήµιο, όχι. Οι δήµοι, ναι, δίνουν, καµιά φορά σε όσους το επιθυµούν.

10 Ποια η ανταπόκριση του κοινού στα µαθήµατά σας;
Πολύ µεγάλη. Συνήθως παρακολουθούν τις παραδόσεις 100 - 200 άτοµα.

11 Πού οφείλεται, νοµίζετε, η επιτυχία των µαθηµάτων σας;

Στο ότι η Παγκόσµια Ιστορία είναι συναρπαστική. Είναι παράλληλα ευεργετική, καθώς κανείς µαθαίνει τι έχει συµβεί στο παρελθόν και αισθάνεται και ο ίδιος µέρος της Ιστορίας.

12 Ποια η σχέση των Ελλήνων µε την Ιστορία τους;

Η σχέση µας µε την Ιστορία µας είναι συναισθηµατική και φαντασιακή, συχνά χωρίς γνώση.

13 Ποια µε τη διεθνή;
Εδώ τα κενά είναι ακόµη µεγαλύτερα. Και υπάρχουν και προκαταλήψεις. Παράλληλα, όµως, υπάρχει η επιθυµία πολλών από εµάς να αποκολληθούµε από αυτές, όπως για παράδειγµα σε σχέση µε την Ιστορία λαών µε τους οποίους έχουµε περίπλοκες σχέσεις.

14 Πόσο συµβάλλει σε αυτό το εκπαιδευτικό σύστηµα στα σχολεία;

Πάρα πολύ, φοβάµαι. Τα παιδιά δεν διδάσκονται Ιστορία, αλλά τους ζητείται να αποστηθίσουν αποκοµµένα κεφάλαια.

15 Τι πρέπει να αλλάξει στη διδασκαλία της Ιστορίας;
Να διδαχθεί µε πάθος και γνώση και όχι ως διαδικασία αποστήθισης. Δυστυχώς, ακόµα και οι δάσκαλοι – οι οποίοι διδάσκουν σήµερα Ιστορία στα σχολεία – διδάχθηκαν την Ιστορία µε αποστήθιση.

16 Γιατί να επιλέξει κάποιος υποψήφιος να σπουδάσει Ιστορία σε κάποιο ελληνικό ΑΕΙ, ιδιαίτερα εν µέσω οικονοµικής κρίσης;

Επειδή τον ενδιαφέρει, τον αλλάζει σαν άνθρωπο και τον µαγεύει. 17 Ποια η απορρόφηση αποφοίτων Τµηµάτων Ιστορίας στην αγορά εργασίας;
Μέτρια. Υπάρχει υπερπληθώρα αποφοίτων και οι περισσότεροι στοχεύουν σε µια θέση καθηγητή στη µέση εκπαίδευση.

18 Ποιες οι διέξοδοι για επιπλέον εξειδίκευση;
Στα ελληνικά πανεπιστήµια παρέχονται µεταπτυχιακές σπουδές και σε τοµείς πέραν της ελληνικής Ιστορίας, όπως για παράδειγµα η Ευρωπαϊκή Ιστορία ή η Ιστορία τουρκικών και βαλκανικών λαών. 19 Βιώνουµε οικονοµική κρίση. Θα µπορούσαµε να πούµε ότι η Ιστορία επαναλαµβάνεται;

Κρίσεις οικονοµικές και ηθικές έχουν περάσει κατά καιρούς και άλλοι λαοί, όπως η Κίνα τον 19ο αιώνα ή οι Ηνωµένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1920. Η µελέτη των κρίσεων αυτών βοηθά στην καλύτερη κατανόηση αυτής που βιώνουµε σήµερα εµείς στη δική µας κοινωνία.

20 Τι µας έχει διδάξει;
Οτι οι λαοί διαθέτουν µεγάλη δύναµη όταν συσπειρωθούν και ενεργοποιηθούν γύρω από έναν στόχο. Μπορούν έτσι να ανατρέψουν τις τύχες τους.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από