Στην πιο καυτή πατάτα που καλείται από σήμερα να διαχειριστεί στην πράξη, θέτοντας σε εφαρμογή το δικό της σχέδιο, εξελίσσεται για την κυβέρνηση η υπόθεση του ΟΣΕ.


Στη χειρότερη οικονομική συγκυρία για τη χώρα ο ΟΣΕ είναι ο πλέον προβληματικός Οργανισμός, καθώς τα συσσωρευμένα ελλείμματά του είναι τετραπλάσια εκείνων της πάλαι ποτέ κρατικής Ολυμπιακής!

Τα συσσωρευμένα ελλείμματα των 9,5 δισ. ευρώ και το γεγονός ότι ο ΟΣΕ γεννά καθημερινά ζημιές 2,2 εκατ. ευρώ, οδήγησαν την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων να συντάξει το νέο σχέδιο για τον Οργανισμό και να αρχίσει άμεσα την υλοποίησή του. Ηδη, η σχέση εσόδων- εξόδων σήμερα στον ΟΣΕ είναι 1 προς 8, καθώς ετησίως ο Οργανισμός εισπράττει περίπου 135 εκατ. ευρώ, ενώ πληρώνει 414 εκατ. ευρώ μόνο για τόκους και 395 εκατ. ευρώ για δαπάνες μισθοδοσίας!

Για την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου οι κρατικοί σιδηρόδρομοι αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα, δεδομένου ότι η Ολυμπιακή έχει ιδιωτικοποιηθεί. Το νέο σχέδιο για τον ΟΣΕ για το οποίο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν κυβερνητικές πηγές «δεν υπάρχουν περιθώρια αποτυχίας», ολοκληρώθηκε και τίθεται το μεσημέρι επί τάπητος στην πρώτη συνεδρίαση του νέου Υπουργικού Συμβουλίου, στη Θεσσαλονίκη.

Σε τροχιά επανεκκίνησης

Βασική επιδίωξη του υπουργείου είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος να τεθεί σε τροχιά πλήρους επανεκκίνησης με ιδιώτες στο τιμόνι του και απαλλαγμένος από τα τεράστια χρέη του, τα οποία αναλαμβάνει στο σύνολό τους το Δημόσιο.

Η επανεκκίνηση- αναδιάρθρωση στόχο έχει να απαλλαγεί ο νέος ΟΣΕ από την κακοδιαχείριση και τα άλλα «αμαρτήματα» του παρελθόντος, εγχείρημα που θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο καθώς τα «έργα και οι ημέρες» της προηγούμενης κυβέρνησης στον ΟΣΕ τον έχουν οδηγήσει σε πλήρη εκτροχιασμό (σε διοικητική και επιχειρησιακή διάλυση).

Οπως επισημαίνουν αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, «οι ενέργειες και οι παραλείψεις των τελευταίων διοικήσεων του ΟΣΕ, υπό την ανοχή ή την καθοδήγηση της πολιτικής ηγεσίας, δρομολόγησαν μια πρωτοφανή αρνητική πορεία του Οργανισμού, η οποία χαρακτηρίζεται κυρίως από υπέρογκα ελλείμματα, σκάνδαλα σε διαγωνισμούς και προμήθειες, απαξίωση του τρένου ως του πλέον ασφαλούς μέσου μεταφοράς και απουσία σχεδιασμού για το μέλλον του ΟΣΕ στην απελευθερωμένη αγορά των σιδηροδρόμων».

Είναι χαρακτηριστικό, προσθέτουν οι ίδιες πηγές, ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. τον Μάρτη του 2004 παρέλαβε τον ΟΣΕ με συνολικά ελλείμματα 3,9 δισ. ευρώ και τον Οκτώβριο του 2009 τον παρέδωσε με συνολικά ελλείμματα 9,5 δισ. ευρώ!

Αλόγιστες σπατάλες

Το διάστημα αυτό, όπως και οι εργαζόμενοι έχουν καταγγείλει, «κυρίαρχη κατάσταση στον ΟΣΕ ήταν η κακοδιοίκηση με τις αλόγιστες δαπάνες, τις χαριστικές παροχές σε “ημετέρους”, τις επιλεκτικές και αναξιοκρατικές προαγωγές, τα ατιμώρητα σκάνδαλα και τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις εις βάρος του Οργανισμού από τις αποφάσεις “εμπίστων”, πλην όμως ανεπαρκών διοικήσεών του».

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι στα τέλη του 2009 οι ετήσιες μεικτές απολαβές γαλάζιου διευθυντικού στελέχους του καταχρεωμένου ΟΣΕ έφτασαν τα 116.921 ευρώ, ενώ άλλα τουλάχιστον 60 στελέχη (διευθυντές, τμηματάρχες κ.λπ.) του Οργανισμού είχαν την ίδια χρονιά ετήσιες αποδοχές που κυμαίνονταν μεταξύ 111.114 ευρώ και 81.224 ευρώ! Πρόκειται για την περιβόητη «λίστα των 60», όπως χαρακτηριστικά την αποκαλούν στο εσωτερικό του ΟΣΕ.

ΕΤΟΙΜΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

Το νέο σχέδιο για τον ΟΣΕ ολοκληρώθηκε. Σήμερα επί τάπητος στην πρώτη συνεδρίαση του νέου Υπουργικού Συμβουλίου

Λεηλασίες με βαγόνια και «άχρηστα» υλικά


ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΜΕΡΙΔΙΟ στη σημερινή κατάσταση του ΟΣΕ, ως αποτέλεσμα της κακοδιοίκησης, έχουν τα διάφορα μεγάλα και μικρά σκάνδαλα, τα οποία παραμένουν ατιμώρητα.

Τα κυριότερα από αυτά, αφορούν:

Την εκποίηση του δήθεν παλαιού και άχρηστου υλικού (σκραπ). Οπως αποκαλύφθηκε το 2008, 15 υπάλληλοι και στελέχη του ΟΣΕ συμμετείχαν σε υποθέσεις εκποίησης άχρηστου υλικού (σκραπ) και οχημάτων, ζημιώνοντας οικονομικά τον Οργανισμό. Σύμφωνα με πόρισμα του ΟΣΕ, ομάδα εργαζομένων πλαστογραφούσε ακόμα και τις υπογραφές διευθυνόντων συμβούλων προκειμένου να βάλει στην τσέπη τεράστια ποσά! Το σκάνδαλο αφορούσε τη διαχείριση του σκραπ (παλαιού τροχαίου υλικού- παλαιά σίδερα, κ.λπ.).

Ενοικίαση τρένων για τον προαστιακό σιδηρόδρομο: Η μίσθωση 8 αυτοκινητάμαξων Desiro, με τίμημα 1 εκατ. ευρώ τον μήνα και για διάστημα 16 μηνών (8 + 8), έγινε το 2007. Οι 8 αυτοκινητάμαξες είχαν παραχωρηθεί δωρεάν στον ΟΣΕ από την κοινοπραξία Siemens- Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, από το 2004 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2006, ως ρήτρα για τη μη έγκαιρη παράδοση του καινούργιου τροχαίου υλικού. Το υπόλοιπο των ρητρών που εξακολουθούσε να χρωστά η κοινοπραξία Siemens- Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προς τον ΟΣΕ, ανερχόταν στο ποσό των 8,343 εκατ. ευρώ. Με το ποσό αυτό τα 8 τρένα θα μπορούσαν να παραμείνουν χωρίς καμιά επιβάρυνση στη διάθεση του Οργανισμού για άλλους 78 μήνες (6,5 χρόνια)!

Αντί γι΄ αυτό προτιμήθηκε η ενοικίασή τους με τίμημα 1 εκατ. ευρώ τον μήνα!

Τις συμβάσεις ενοικίασης εμπορικών βαγονιών, χωρίς να υπάρχει μεταφορικό έργο για την εκμετάλλευσή τους. Με στοιχεία των οποίων η ορθότητα αμφισβητείται, από το 2006 άρχισε να «φουσκώνει» το έργο των εμπορευματικών μεταφορών του ΟΣΕ. Ωστόσο, βάσει των στοιχείων αυτών, οι αρμόδιες Διευθύνσεις του ΟΣΕ προχώρησαν στη μίσθω ση εκατοντάδων εμπορικών βαγονιών, ενώ υπήρξαν εισηγήσεις και για αγορά αμιγώς εμπορικών τρένων, παρά τις αντίθετες αποφάσεις της αρμόδιας διακομματικής επιτροπής.

Το κύκλωμα με τα «μαύρα» βαγόνια μεταφοράς προϊόντων. Κύκλωμα που λειτουργούσε μέχρι το 2008 στον ΟΣΕ, διακινούσε παράνομα εμπορεύματα εταιρειών, μέσω «μαύρων» βαγονιών τα οποία κυκλοφορούσαν αδήλωτα. Το ίδιο κύκλωμα είχε προχωρήσει και στη δημιουργία δικτύου λαθρεμπορίας τσιγάρων. Τις χαριστικές διαγραφές χρεών σε «ημέτερες» μεταφορικές εταιρείες. Το σκάνδαλο αφορούσε «δώρα» συνολικού ύψους τεσσάρων εκατ. ευρώ σε ιδιωτικές μεταφορικές εταιρείες. Πρόκειται για οφειλές προς τον ΟΣΕ ιδιωτικών μεταφορικών εταιρειών που ουδέποτε εξοφλήθηκαν, καθώς στελέχη του αποφάσισαν να τις… διαγράψουν με συνοπτικές διαδικασίες, ζημιώνοντας περαιτέρω τον Οργανισμό!

Υπέρογκα ποσά για υπερωρίες


ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ, όλα τα προηγούμενα χρόνια δημιουργήθηκε στον ΟΣΕ έλλειμμα προσωπικού, κυρίως σε ό,τι αφορά την επιχειρησιακή ετοιμότητα και λειτουργία του σιδηροδρόμου, με προφανή ζημία του Οργανισμού, κυρίως λόγω των υπέρογκων ποσών που δαπανώνται κάθε χρόνο για υπερωρίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 από το σύνολο των 385 εκατ. ευρώ που δαπανήθηκαν για τη μισθοδοσία του προσωπικού, περίπου 75 εκατ. ευρώ αφορούσαν υπερωρίες και εκτός έδρας απασχόληση! Σύμφωνα με στοιχεία των οικονομικών υπηρεσιών του ΟΣΕ, στον Οργανισμό και τις θυγατρικές του από το 2005 και μετά υπήρχαν μισθοί που μαζί με τα μπόνους, τις πλασματικές υπερωρίες, τα εκτός έδρας και τις αναθέσεις πρόσθετων καθηκόντων, έφταναν τις 5, 6 ακόμα και τις 7 χιλιάδες ευρώ τον μήνα! Μάλιστα, κάποια ανώτατα διοικητικά στελέχη του ΟΣΕ κατείχαν από δύο και τρεις θέσεις το καθένα, με μηνιαίες αποδοχές έως και 10.000 ευρώ!

Μόνο στον Προαστιακό, προσελήφθησαν και υπηρετούν εδώ και 6 χρόνια, πρόσωπα χωρίς προσόντα και αμείβονται με μισθούς από 6.500 ώς 7.800 ευρώ τον μήνα.

Συνολικά υπολογίζεται ότι οι μηνιαίες αποδοχές περίπου 1.000 εργαζομένων του ΟΣΕ ξεπερνούσαν τις 4.000 ευρώ τον μήνα! Για να το πετύχουν αυτό, τα στελέχη της ΔΑΚΕ είχαν φτιάξει το δικό τους «στρατηγείο», το οποίο «μεριμνούσε» για τις προαγωγές, τους μισθούς και τα μπόνους, ανάλογα με τις πολιτικές πεποιθήσεις του κάθε υπαλλήλου. Ετσι, ακόμα και απλοί οδηγοί της διοίκησης του ΟΣΕ είχαν ο καθένας τους ετήσιες αποδοχές που κυμαίνονταν από 52.250 ευρώ έως και 59.150 ευρώ!

Οι υψηλοί μισθοί διαμορφώνονταν καθώς τα συγκεκριμένα στελέχη εμφανίζονταν να κάνουν πολλές υπερωρίες, να δουλεύουν συνεχώς σε ημέρες ανάπαυσης (ρεπό, Σαββατοκύριακα και άδειες) και να συμμετέχουν σε διάφορες αμειβόμενες επιτροπές!

Οι αποφάσεις που οδήγησαν τον ΟΣΕ στα ελλείμματα


ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ και ενέργειες που επιβάρυναν δραστικά την κατάσταση του ΟΣΕ, ιδιαίτερα τα τελευταία 5-6 χρόνια, αφορούν κυρίως την οικονομική και οργανωτική διαχείρισή του, όπως επισημαίνουν στελέχη του Οργανισμού.

Ειδικότερα:

Από το 2005 έως και το τέλος του 2009 υπήρξαν συνεχείς αλλαγές στη διάρθρωση, τον αριθμό και την ιδιοκτησία των θυγατρικών του ΟΣΕ, αντιμετωπίζοντας το οικονομικό πρόβλημα του Οργανισμού αποκλειστικά ως οργανωτικό.

Ταυτόχρονα, τα έσοδα συνεχώς μειώνονταν, οι εταιρείες ήταν σε μόνιμη αναδιοργάνωση- με συνεχείς αλλαγές διοικήσεων και ανακύκλωση των υπαλλήλων. Η εξυπηρέτηση του κοινού και η ποιότητα των υπηρεσιών έπεσαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχείρησε τον εταιρικό τεμαχισμό του ΟΣΕ με «θεωρίες της στιγμής» και «σχέδια στο πόδι», χωρίς στόχους και μελέτες. Ετσι, κατάφερε η νέα εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ να σωρεύει κάθε χρόνο 450 εκατ. ευρώ έλλειμμα! 7,76 δισ. ευρώ τα δάνεια

Από το 2002 έως και το 2009 η επιχορήγηση του ΟΣΕ για έργα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθε στο ποσό των 2,949 δισ. ευρώ, ενώ ο Οργανισμός τιμολογήθηκε για τα ίδια έργα με το ποσό των 3,719 δισ. ευρώ, δηλαδή με 770 εκατ. ευρώ περισσότερα από την επιχορήγηση του ΠΔΕ. Ο ΟΣΕ προκειμένου να καλύψει τη διαφορά υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε τραπεζικό δανεισμό. Η σημερινή κατάσταση του Ομίλου ΟΣΕ εκφράζεται ανάγλυφα και από τα δημοσιευμένα οικονομικά του αποτελέσματα, από τα οποία προκύπτει ότι το έλλειμμα των δραστηριοτήτων του Ομίλου ανήλθε μόνο για το 2008 σε 794,57 εκατ. ευρώ, από τα οποία 428,968 εκατ. ευρώ ήταν χρεωστικοί τόκοι.

Πρόκειται, δηλαδή, για το 53,9% του ελλείμματος, το οποίο πηγάζει από τις συνολικές δανειακές υποχρεώσεις του ΟΣΕ που ανέρχονται σε 7,76 δισ. ευρώ!

Εχασαν 700 εκατ. από κοινοτικά ταμεία

Στο ίδιο διάστημα, ο ΟΣΕ λόγω προβλημάτων στην εκπόνηση των μελετών και την ολοκλήρωση των έργων έχασε από τα διάφορα κοινοτικά ταμεία πόρους άνω των 700 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα σήμερα να μεταφέρονται ως «γέφυρες» στο ΕΣΠΑ έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ.

Τα έργα αυτά θα έπρεπε ήδη να έχουν ολοκληρωθεί με κονδύλια του Β΄ και του Γ΄ ΚΠΣ.

Επιπλέον, κάθε χρόνο για τη συντήρηση συρμών και του σιδηροδρομικού δικτύου απαιτούνταν δαπάνες ύψους περίπου 90-100 εκατ. ευρώ, οι οποίες επίσης εξασφαλίζονταν με τραπεζικό δανεισμό που προστίθεται στο σωρευτικό οικονομικό έλλειμμα του Οργανισμού.

Συστηματικά και σχεδόν καθ΄ όλη την προηγούμενη δεκαετία, ο ΟΣΕ διατηρεί εξαιρετικά χαμηλά τα κόμιστρα, κάτω και από το λειτουργικό κόστος, για λόγους κοινωνικής πολιτικής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση του Οργανισμού με πρόσθετα τραπεζικά δάνεια για κάλυψη του ελλείμματος από τη λειτουργία. Με απόφαση προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας αυξήθηκαν τα κόμιστρα, τα οποία όμως εξακολουθούν να βρίσκονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Είναι ενδεικτικό ότι ο σιδηρόδρομος εισπράττει χαμηλότερο κόμιστρο τουλάχιστον κατά 30% από αυτό των αντίστοιχων γραμμών των ΚΤΕΛ.

Για καλύτερη… απόδοση


ΣΤΑ ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος στον ΟΣΕ περιλαμβάνεται η συγκρότηση- λίγο πριν από τις εκλογές του 2009-έμμισθης επιτροπής (από ημετέρους μη υγειονομικούς) για την καταπολέμηση της νέας γρίπης, όπως και η σύναψη σύμβασης με «αλατοσπήλαια» από τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκειμένου να χαλαρώνουν επιλεγμένα στελέχη για να έχουν καλύτερη απόδοση στο έργο τους!