«Εκτός από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, εμείς φτιάχνουμε και το τσιτσιλάκι», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Ελληνογεωργιανού Συλλόγου «Ο Καύκασος» κ. Αβνταντίλ Μικαμπερίτζε. «Σκαλίζουμε κλαδιά σε ένα κομμάτι ξύλου και το στολίζουμε με διάφορα παραδοσιακά γεωργιανά γλυκά».


«Τηρούμε τις παραδόσεις της χώρας μας αλλά σταδιακά ενσωματώνουμε σε αυτές και τις ελληνικές. Στην πατρίδα μας ακολουθούμε το παλιό ημερολόγιο και γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα στις 7 Γενάρη, εδώ γιορτάζουμε δύο φορές και τα παιδιά λένε τα κάλαντα και στις 24 Δεκέμβρη και στις 6 Ιανουαρίου».

Όμως, ξεχωριστή για τους Γεωργιανούς που ζουν στην Αθήνα ειδικά για φέτος θα είναι και η παραμονή της Πρωτοχρονιάς αφού, όπως προγραμματίζουν, ετοιμάζονται να αλλάξουν χρόνο με ώρα Τιφλίδας, δηλαδή στις 10 το βράδυ της 31ης Ιανουαρίου. «Θα έχουμε παραδοσιακά γεωργιανά εδέσματα, μπόλικη σαμπάνια και χαβιάρι και θα ξεκινήσουμε να αποχαιρετούμε το 2009 δύο ώρες νωρίτερα με ειδική γιγαντοοθόνη που έχουμε φέρει και διαθέτει δορυφορική σύνδεση με όλες τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Μία ώρα μετά θα γιορτάσουμε μαζί με τους Μοσχοβίτες και τους Ουκρανούς, αφού τότε θα αλλάζουν εκείνοι χρόνο και τα μεσάνυχτα όλοι μαζί τον νέο μας χρόνο στην Ελλάδα!», τονίζει ο κ. Μικαμπερίτζε.

Η γαλοπούλα έχει καθιερωθεί ως χριστουγεννιάτικο έδεσμα και για τους μετανάστες από τη Μολδαβία που γιορτάζουν επίσης δύο φορές Χριστούγεννα στη χώρα μας, στις 25 Δεκεμβρίου και στις 7 Ιανουαρίου. «Εμείς είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι κατά 98%», λέει η κ. Βιολέττα Σλουσαρένκο που θα γιορτάσει, όπως σημειώνει και στις 18 Δεκεμβρίου μαζί με όλους τους μετανάστες στην πλατεία Κουμουνδούρου, την Παγκόσμια Ημέρα των Μεταναστών.

«Το βράδυ της Παραμονής των Χριστουγέννων συνηθίζουμε να φτιάχνουμε “κολάκ” – είναι ένα πλεγμένο κουλούρι που το δίνουμε στα παιδιά που λένε τα κάλαντα για γούρι και για καλή χρονιά. Φτιάχνουμε διάφορα τσουρέκια και γλυκά ενώ μαζευόμαστε 5-6 φίλοι και τραγουδάμε από σπίτι σε σπίτι. Αυτό το ονομάζουμε “ουρατούρ” και σε αυτές τις ομάδες συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι κι ανάλογα χορεύουν είτε τον χορό της κατσίκας είτε τον χορό της αρκούδας».

Οι Αρμένιοι

«Εμείς στολίζουμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο με φωτογραφίες όλων των συγγενών μας και κρεμάμε στα κλαδιά τα φρούτα και τα λαχανικά της πρώτης σοδειάς. Εκτός από το αστέρι στην κορυφή τοποθετούμε και ένα άσπρο περιστέρι που συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα. Στο δέντρο κρεμάμε επίσης τρεις κορδέλες χρώματος κόκκινου, λευκού και πορτοκαλί», λέει ο πατέρας Ραφαήλ, εφημέριος στην καθολική εκκλησία των Αρμενίων στον Νέο Κόσμο.

ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ…

Ακόμη και όσοι είναι άλλου θρησκεύματος ακολουθούν τα ελληνικά έθιμα

Σκετς και χριστουγεννιάτικο πάρτι


«ΜΑΛΙΓΚΑΓΙΑΝ Πασκό λέμε στη γλώσσα μας “Καλά Χριστούγεννα” και από τις 16 Δεκεμβρίου, όπου ξεκινάει για μας ουσιαστικά το σιμπανγκαμπί, δηλαδή ο εορτασμός της Θείας Γέννησης ευχόμαστε ο ένας στον άλλον», λέει ο κ. Τζο Βαλέντσια που κατάγεται από τις Φιλιππίνες, αλλά ζει δέκα χρόνια στην Αθήνα.

«Φέτος, έχουμε προγραμματίσει πάρτι Χριστουγέννων στο ξενοδοχείο Πρέζιντεντ της Αθήνας στις 19 Δεκεμβρίου ενώ πολλοί μετανάστες από τις Φιλιππίνες θα παρακολουθήσουν τις χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις της καθολικής εκκλησίας και τα παιδιά θα πούνε τα κάλαντα και θα αναπαραστήσουν με σκετς τη Θεία Γέννηση και την πορεία των Μάγων προς τη φάτνη».

«Όχι πια αρνί, μόνο γαλοπούλα»


«ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ, όπως και στη Βουλγαρία, συνηθίζαμε να βάζουμε το φλουρί στον μπακλαβά, δεν ξέραμε τη βασιλόπιτα. Τώρα όλοι φτιάχνουμε βασιλόπιτα», λέει χαρακτηριστικά η Αλβανίδα δημοσιογράφος κ. Σονίλα Λάτσι που ζει χρόνια στην Αθήνα.

«Χριστιανοί και μουσουλμάνοι γιορτάζαμε όλοι μαζί και τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Όμως, οι Ορθόδοξοι νήστευαν 40 μέρες πριν από τα Χριστούγεννα και πήγαιναν εκκλησία από τις 5.30 το πρωί για τη λειτουργία. Το φαγητό των Χριστουγέννων ήταν πιλάφι με αρνί ενώ τώρα ακόμη και στην Αλβανία έχει επικρατήσει η γαλοπούλα ως κύριο πιάτο».

«Και Μπαϊράμι και Χριστούγεννα»


ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ γιορτές και εκδηλώσεις, όμως, προγραμματίζουν και οι Άραβες μετανάστες που ζουν μόνιμα στη χώρα μας. «Όπως και στη Συρία, μεταξύ μας δεν ξεχωρίζουμε χριστιανούς από μουσουλμάνους», τονίζει ο ιδιοκτήτης αραβικού εστιατορίου κ. Γασάν Χουσρί. «Γιορτάζουμε μαζί και το Μπαϊράμι και τα Χριστούγεννα. Όλοι φτιάχνουμε “κακ αλά ιτ” που είναι είδος ψωμιού που μοιράζουμε στις γιορτές. Στολίζουμε χριστουγεννιάτικο δέντρο και το τραπέζι είναι γεμάτο με μακλούμπι, χούμπε και λαχματζούν ενώ δεν λείπουν τα παραδοσιακά μας γλυκά, που ειδικά για τα Χριστούγεννα είναι το καραβίς, που μοιάζει με κουραμπιέ αλλά έχει γέμιση με καρύδιφυστίκι ή και χουρμά». Ωστόσο, στον Λίβανο υπάρχει κάποια διαφορά, όπως υποστηρίζει η Ελληνολιβανέζα κ. Μόνα Πετροζοπούλου. «Εμείς φτιάχνουμε κορμό από σοκολάτα την Παραμονή των Χριστουγέννων και ανήμερα γαλοπούλα, γεμιστή με ξηρούς καρπούς και κάστανα».

«Γιορτινό τραπέζι με 12 πιάτα»


ΣΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, όπως τονίζει η κ. Βενελίνα Μαρίνοβα που ζει από το 1992 στη χώρα μας και συμμετέχει στο συγκρότημα παραδοσιακής μουσικής της πατρίδας της «Ρόδινα», δεν βάζουν ποτέ κρέας στο τραπέζι της παραμονής των Χριστουγέννων, μόνο ανήμερα. «Αν και γιορτάζουμε περισσότερο την Πρωτοχρονιά παρά τα Χριστούγεννα, έχουμε ορισμένα έθιμα που τα τηρούμε ακόμη και όταν είμαστε μακριά από τη χώρα μας. Ένα από αυτά είναι να φτιάχνουμε 7 ή 12 διαφορετικά πιάτα φαγητού την παραμονή των Χριστουγέννων, όπως ντολμαδάκια με κληματόφυλλα και ρύζι, βρασμένα φασόλια και πιπεριές, μαμαλίγκα που είναι ψωμί από καλαμποκάλευρο και πάρα πολλά άλλα. Δεν μαζεύουμε ποτέ το τραπέζι που φάγαμε πριν από τα Χριστούγεννα και αφήνουμε το τζάκι αναμμένο μέχρι να ξημερώσει. Το πρωί πηγαίνουμε εκκλησία και το βράδυ μόνον οι ανύπαντροι άνδρες λένε τα κάλαντα κι εύχονται οι ανύπαντρες να καλοπαντρευτούν και οι φτωχοί να πλουτίσουν. Για το καλό του χρόνου την Πρωτοχρονιά σπάμε καρύδια αντί για ρόδια! Αν το καρύδι είναι γερό σημαίνει ότι η χρονιά θα είναι καλή ενώ αν είναι χαλασμένο κάτι κακό μπορεί να συμβεί», σημειώνει η κ. Μαρίνοβα. Με το βουλγαρικό χορευτικό συγκρότημα θα γιορτάσουν παραδοσιακά φέτος στις 20 Δεκεμβρίου σε γνωστό κέντρο της Αθήνας ενώ ανάλογες δικές τους γιορτές έχουν προγραμματίσει κι οι περισσότερες κοινότητες μεταναστών από διάφορες χώρες, που ζουν στην Ελλάδα κι έχουν λίγο- πολύ προσαρμόσει τα ήθη και τα έθιμά τους στις ελληνικές παραδόσεις.