Γυναίκες και άνδρες μοιράζονται πλέον τα καθημερινά έξοδα και τα απαραίτητα ψώνια για το σπίτι. Ποιος όμως γνωρίζει καλύτερα την αγορά; Ποιος μπορεί να υπολογίσει από το σπίτι το κόστος των ειδών καθημερινής ανάγκης;


«ΤΑ ΝΕΑ» έκαναν το «τεστ του σούπερ μάρκετ»: ρώτησαν 10 άνδρες και 10 γυναίκες για τη συνολική αξία 10 τυχαίων προϊόντων. Το 80% των γυναικών απάντησε σωστά, ενώ ουδείς άνδρας έδωσε απάντηση με σχετική ακρίβεια- μάλιστα, όπως έδειξε η έρευνα, οι 9 στους 10 άνδρες φάνηκε να μην έχουν ιδέα για την αξία των περισσότερων προϊόντων.

Το άθροισμα των τιμών τους ήταν 40 ευρώ, ποσό που υπολόγισαν 8 στις 10 γυναίκες που ρωτήθηκαν, αλλά ούτε ένας άνδρας.

«Νομίζω ότι θα πρέπει να κοστίζουν γύρω στα 32 ευρώ» είπε ο κ. Κώστας Μέμιλας, που έπεσε έξω στην τιμή του σαμπουάν, του ρυζιού και του κιλού της μελιτζάνας. «Τώρα τελευταία ψωνίζω, επειδή η γυναίκα μου περιμένει το δεύτερο παιδί μας και δεν μπορεί να βγει για τα ψώνια του σπιτιού. Είναι φυσικό, λοιπόν, να μη γνωρίζω καλά τις τιμές. Προσέχω περισσότερο τις προσφορές, σε συνδυασμό με τις καθημερινές μας ανάγκες».

«Πρέπει να κοστίζουν περίπου 35 με 40 ευρώ. Μάλλον 40», λέει η κ. Σίλβια Τσαούση, η οποία ψωνίζει ανελλιπώς για την οικογένειά της εδώ και 20 χρόνια και ουσιαστικά, από τότε που έμενε μόνη της, όπως υποστηρίζει, έχει μάθει να υπολογίζει εκ των προτέρων την αξία των προϊόντων που θέλει να αγοράσει. «Σπάνια έχω βρεθεί προ εκπλήξεων στο ταμείο του σούπερ μάρκετ. Πάνω- κάτω πέντε ευρώ είναι η διαφορά σε σχέση με αυτά που υπολογίζω καθώς πλησιάζω το ταμείο».

Σημειώνεται πάντως, ότι την ημέρα του «τεστ», που ήταν καθημερινή, και διήρκεσε τουλάχιστον δύο ώρες, στο σούπερ μάρκετ υπήρχαν περισσότεροι άνδρες πελάτες παρά γυναίκες. 10 ευρώ λιγότερα

«Ψωνίζω τα τελευταία τέσσερα χρόνια, επειδή η γυναίκα μου έκανε μια επέμβαση στο πόδι και δεν μπορεί πλέον να έρχεται» λέει ο συνταξιούχος κ. Σπύρος Τζωρτζάκης, ο οποίος υπολόγισε φθηνότερα την αξία των 10 ειδών- σε 30 ευρώ αντί για 40 που κόστιζαν πραγματικά. «Κοιτάω τις τιμές καθώς ψωνίζω και αγοράζω με βάση τον προϋπολογισμό της εβδομάδας. Αυτή την εβδομάδα για παράδειγμα δεν μπορώ να ξοδέψω πάνω από 20 ευρώ και υπολογίζω πάνω- κάτω τα πιο αναγκαία και κυρίως τις προσφορές. Δεν αγοράζω πια φρέσκο γάλα και πήρα εβαπορέ διότι είχε δώρο μαζί ένα κιλό ζάχαρη…».

ΜΕ ΛΙΣΤΑ

Ψωνίζουν συνήθως με λίστα προϊόντων από τη σύζυγό τους και γι΄ αυτό δεν γνωρίζουν τις τιμές

«Οι γυναίκες γνωρίζουν τις τιμές σε πάνω από ένα σούπερ μάρκετ»


«ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ ότι σε όλες τις τιμοληψίες που γίνονται από την Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας οι γυναίκες είναι ενήμερες για τις περισσότερες τιμές, ενώ οι άνδρες, όχι», υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Μιχάλης Τσιφάκης. «Αυτό όμως που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι οι άνδρες κυκλοφορούν συνήθως με λίστα προϊόντων που έχει δοθεί από γυναίκα και δεν γνωρίζουν τις τιμές τους.

Αντιθέτως, από τον Ιούνιο και μετά παρατηρήσαμε ότι σε ποσοστό 80% οι γυναίκες όχι μόνο γνωρίζουν τις τιμές στα προϊόντα αλλά και τις αντίστοιχες τιμές σε τουλάχιστον ένα ακόμα σούπερ μάρκετ. Προφανώς, για να μπορούν να αξιοποιήσουν, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, όσο το δυνατόν γίνεται καλύτερα την αγοραστική τους δύναμη».

Κι όμως έρευνα που πραγματοποίησε το ΚΕΠΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών) πανελλαδικά έδειξε ότι το 93% των καταναλωτών55% γυναίκες και 45% άνδρεςπου ρωτήθηκαν απάντησαν ότι η τιμή είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάει ο καταναλωτής όταν αγοράζει κάποιο είδος. Συνεπώς, οι άνδρες κοιτούν αλλά δεν…

βλέπουν.

«Δεν μπορούμε να βγάλουμε εύκολα ένα τέτοιο συμπέρασμα», λέει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ κ. Νίκος Τσεμπερλίδης. «Έμμεσα καταλαβαίνουμε ότι το βάρος των αγορών από τα σούπερ μάρκετ πέφτει στις πλάτες των γυναικών και γι΄ αυτόν τον λόγο οι άνδρες δεν γνωρίζουν καλά τις τιμές. Η έρευνά μας έδειξε πάντως ότι πάνω από το 80% των καταναλωτών ψωνίζει με λίστα πραγμάτων και ότι οι γυναίκες περισσότερο από τους άνδρες παρασύρονται στην αγορά πραγμάτων εκτός λίστας.

Για πιο ακριβά είδη

Επιπλέον, νομίζω ότι οι άνδρες ασχολούνται περισσότερο με την έρευνα αγοράς για πιο ακριβά είδη και για εκείνες τις αγορές που γίνονται σε ένα σπίτι μία-δύο φορές τον χρόνο, όπως αυτοκίνητο ή έπιπλα».

«Γενικά, θεωρώ ότι οι γυναίκες είναι ο εύκολος στόχος των εταιρειών», λέει η δικηγόρος κ. Μαρία Παπανδρέου, που υπολόγισε ακριβώς την αξία των 10 τυχαίων ειδών. «Γι΄ αυτό και τα τελευταία χρόνια, που εργάζονται στην πλειονότητά τους, φροντίζουν να ενημερώνονται καλύτερα καθώς καλούνται να πληρώσουν περισσότερα για να μπορούν να έχουν καλή εμφάνιση, σωστή διατροφή, τακτοποιημένο και καθαρό σπίτι».

«Ψαλίδι» στις αγορές μεγάλων ποσοτήτων


ΤΟ ΚΕΠΚΑ στην έρευνα που έκανε για να διαπιστώσει τον τρόπο που αγοράζουν οι καταναλωτές τα είδη διατροφής, διαπίστωσε ότι το 13% των καταναλωτών περιφέρεται στα ράφια και αγοράζει με άνεση χρόνου, το 37% προετοιμάζει λίστα και την τηρεί, ενώ το 50% αν και έχει λίστα αγοράζει και επιπλέον προϊόντα. Μικρό είναι όμως φέτος, σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζει προϊόντα διατροφής είτε καθημερινά είτε όχι σε μεγάλες ποσότητες.

Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ παρατηρείται πτώση 6 ποσοστιαίων μονάδων στα καθημερινά ψώνια σε σύγκριση με το 2006. Πριν από τρία χρόνια ψώνιζε κάθε μέρα το 16,02% των καταναλωτών ενώ φέτος μόλις το 10,88%. Επίσης, μεγάλη πτώση σημειώθηκε στις αγορές που γίνονται μια φορά τον μήνα για να καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος των τρεχουσών αναγκών στα νοικοκυριά. Το 2006 το 13,50% των καταναλωτών ψώνιζε μεγάλες ποσότητες τουλάχιστον κάθε μήνα. Φέτος, μόλις το 4,52% πραγματοποιεί μία φορά τον μήνα μεγάλες αγορές.