Ανάμεσα στο λευκό και το μαύρο, ο Α. Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος) χάραξε μορφές που σφύζουν από ζωή και καθηλώνουν: αρχόντισσες- προσφυγοπούλες από την Κοκκινιά, αρχαγγέλους- αντάρτες, αγρότες της γενέτειράς του Μεσσηνίας με λόγχες.

Το έργο του τεράστιο- αποκαλύπτει μονογραφία του από τον ιστορικό τέχνης Γιάννη Μπόλη για «ΤΑ ΝΕΑ» στο πλαίσιο της σειράς «Σύγχρονοι Έλληνες Εικαστικοί», που θα κυκλοφορήσει το Σάββατο. Μεγάλη και η πίστη του στην ιδέα ότι «η τέχνη πάνω απ΄ όλα πρέπει να είναι ένα καλοακονισμένο σπαθί στα χέρια του κοινωνικού συνόλου και ότι η μαζικότητα της χαρακτικής είναι η απάντηση της τέχνης στον ελιτισμό».

Γεννήθηκε στρατευμένος κοινωνικά και πολιτικά σ΄ ένα χωριό της Μεσσηνίας το 1914. Ήταν άνθρωπος της δράσης. Συγκρούστηκε, συμμετείχε, πλήρωσε ακριβά κάποιες επιλογές του. Πίστευε ότι το όποιο έργο τέχνης, το όποιο μήνυμα, ζει και δικαιώνεται μόνο με την ποιότητα.

Έντονος σκιοφωτισμός, ρυθμός, στέρεο χτίσιμο, συγκίνηση και στοχασμός, ένταση, ανατροπές ήταν μερικά από τα καλλιτεχνικά εφόδια του Α. Τάσσου. «Η κατάκτηση της τεχνικής και η περιεκτικότητα του σχεδίου είναι δύο απαραίτητες προϋποθέσεις αισθητικής έκφρασης», έλεγε ο ίδιος- από τους πρώτους που σπούδασαν τη χαρακτική στο εργαστήρι του Γιάννη Κεφαλληνού στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1 932. Στην Ελλάδα ο ΕΑΜίτης καλλιτέχνης ήταν αποκλεισμένος από δημόσιες θέσεις λόγω «φρονημάτων», αλλά Μπιενάλε και εκθέσεις στο εξωτερικό τού άνοιγαν τις πόρτες. «Τέσσερις γυναίκες μου έδωσαν το νόημα της ζωής και της Τέχνης» έλεγε ο Α. Τάσσος. «Η μητέρα μου, με την απέραντη και βασανιστική πίστη της σε εμένα. Η Λουκία Μαγγιώρου (σ.σ.: η γυναίκα του), που με στήριξε στις μεγάλες δοκιμασίες. Η Ηλέκτρα Αποστόλου, που η θυσία της δεν μ΄ εγκαταλείπει ποτέ, και η Αλίκη Τσουκαλά, αυτό το κορίτσι που στα δεκατρία της εκτελέστηκε την εποχή του Εμφυλίου, από τη Δεξιά».

Το «Άσμα ασμάτων» σε μετάφραση Γιώργου Σεφέρη, του έδωσε το έναυσμα για τη δημιουργία του πιο όμορφου από τα δεκάδες βιβλία που εικονογράφησε και τα εκατοντάδες που επιμελήθηκε. Δύο χρόνια δούλευε (1963-65) στη χάραξη εκατό ξύλων για να καταλήξει στις επτά συνθέσεις που προβάλλουν τη γυμνή φύση της γυναίκας ως πηγή ηδονής αλλά και ζωής, τη συνάντηση και την επαφή της με τον άνδρα.

Κι αν αυτή η δραστηριότητα του καλλιτέχνη ήταν η συλλεκτική (το βιβλίο κυκλοφόρησε σε 465 αντίτυπα), τα 120 γραμματόσημα που σχεδίασε αποσπώντας 92 (!) βραβεία, τα εξώφυλλα δίσκων και οι άλλες γραφιστικές του δραστηριότητες στο εργοστάσιο Ασπιώτη Εληά σφράγισαν τη μεταπολεμική Ελλάδα.

ΙΝFΟ

Ο τόμος «Α.

Τάσσος» από τη σειρά «Σύγχρονοι Έλληνες Εικαστικοί» θα βρίσκεται στα περίπτερα το Σάββατο, στην τιμή των 7,90 ευρώ