Ήταν ένα ακόμη ήσυχο φθινοπωρινό βράδυ στο εστιατόριο «Γιοσινοζούσι», στον κεντρικό δρόμο του Κομόρο. Παλιά αυτό το εστιατόριο σούσι ήταν γεμάτο κόσμο, όμως εδώ και μερικά χρόνια είχε συνδεθεί με την αίρεση Κίγκεν-κάι και είχε σταδιακά αδειάσει. Η ιδιοκτήτρια, η 63χρονη Μοτόκο Οκούνο, ετοιμαζόταν να κλείσει στις 11 μ.μ. όταν οι αρχηγοί της αίρεσης, στην οποία ανήκε εδώ και δεκαετίες, της έστειλαν μήνυμα να πάει αμέσως στο αρχηγείο. Ήταν η θανατική της καταδίκη.


Όταν έφτασε στις πολυτελείς εγκαταστάσεις της αίρεσης Κίγκεν-κάι, στον λόφο που δεσπόζει στο Κομόρο, η Μοτόκο οδηγήθηκε σε μια αίθουσα με δεκάδες οικεία πρόσωπα: γυναίκες, νέες και ηλικιωμένες, με τις οποίες έτρωγε, έπινε και προσευχόταν επί πολλά χρόνια. Οι άνδρες είχαν ήδη φύγει. Η 26χρονη κόρη της, η Μιτσίκο, ήταν εκεί, ο γαμπρός της επίσης. Η Μιτσίκο, της είπαν οι αρχηγοί, είχε παραβεί τον κώδικα Κίγκεν-κάι («εποχή-κοινωνία»). Το έγκλημά της ήταν πως είχε δείξει για αστείο ένα προφυλακτικό στην εγγονή της «Μεγάλης Θεότητας» λέγοντάς της πως είναι ένα φυλαχτό που θα της χάριζε ευημερία. Για τιμωρία, η Μιτσίκο υποχρεώθηκε να φορέσει μια σακούλα σκουπιδιών που είχαν καλύψει με προφυλακτικά και ξυλοκοπήθηκε από τα μέλη της αίρεσης.

Τώρα είπαν στη Μοτόκο πως έπρεπε να πληρώσει κι αυτή για τα εγκλήματα της κόρης της. Ένα χτύπημα στην πλάτη την έριξε στο έδαφος. Οι γυναίκες άρχισαν να τη χτυπούν με γροθιές και κλωτσιές, ενώ εκείνη σφάδαζε από τον πόνο. Σύμφωνα με την αστυνομία, στον γυναικείο όχλο έδινε εντολές η Γιασούκο Κουμπότα, η 49χρονη κόρη του γκουρού που ίδρυσε το 1970 την αίρεση Κίγκεν-κάι. Η Κουμπότα το αρνείται. Καθώς το όργιο της βίας καταλάγιαζε, η Μοτόκο κειτόταν

21 μέλη της Κίγκεν-κάι συνελήφθησαν για τον θάνατο της Μοτόκο· το νεώτερο ήταν 15 χρόνων

ακίνητη στο πάτωμα. Μια γυναίκα έβγαλε ένα μπουκάλι Κίγκενσούι- το «μαγικό» νερό που πωλούνταν στους οπαδούς της αίρεσης για 60.000 γιεν (περίπου 500 ευρώ) το λίτρο. Πίστευαν πως μπορούσε να γιατρέψει κάθε γνωστή ασθένεια, όμως οι περιλάλητες δυνάμεις του δεν φάνηκαν. Η Μοτόκο ήταν νεκρή.

Δύο εβδομάδες αργότερα, 21 μέλη της αίρεσης συνελήφθησαν για τον φόνο: το νεώτερο ήταν 15 χρόνων, το γηραιότερο 81. Αυτό τον μήνα, απαγγέλθηκαν κατηγορίες εις βάρος 17 από τις γυναίκες αυτές. Όλα άρχισαν με την άφιξη στο Κομόρο, στα μέσα της δεκαετίας του 1960, του Κενσούκε Ματσούι, από τη Γιοκοχάμα. Ισχυριζόταν πως είναι η μετενσάρκωση του Γιαμάτο Τακέρου Νο Μικότο, πρίγκιπα της αρχαίας δυναστείας Γιαμάτο. Ισχυριζόταν επίσης πως είναι εξορκιστής και θεραπευτής και πολλοί ντόπιοι τον πίστεψαν. Τα πρώτα χρόνια η Κίγκεν-κάι ήταν πολύ φιλική. Ο Ματσούι ζούσε στην πόλη, οι μαθητές του μπορούσαν να τον βλέπουν όποτε ήθελαν, η συμπεριφορά του ήταν ταπεινή. Τα πράγματα άλλαξαν όταν η Κίγκεν-κάι αναγνωρίστηκε επισήμως ως θρησκεία από το υπουργείο Παιδείας και ο Ματσούι ανέβασε το αρχηγείο του στον λόφο. Τότε ήταν που άρχισε να πουλάει το νερό Κίγκενσούι και άνθρωποι άρχισαν να του στέλνουν φακέλους με χρήματα. Τα μέλη της αίρεσης έγιναν χιλιάδες. Πολλοί εξακολουθούν να αμφιβάλλουν ότι το Κίγκεν-σούι δεν ήταν τίποτε περισσότερο από νερό της βρύσης. Ξαφνικά ο Ματσούι δεν ήταν πλέον «ο δάσκαλος», ήθελε να τον αποκαλούν «Μεγάλη Θεότητα». Άρχισε να εμφανίζεται όλο και λιγότερο και να κυκλοφορεί με ακριβά αυτοκίνητα.

Το νερό Κίγκεν-σούι είναι που δημιούργησε τα προβλήματα στην αίρεση. Οι διδασκαλίες του Ματσούι γίνονταν όλο και πιο δογματικές και επέμενε οι πιστοί να βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στο νερό για όλες τις ιατρικές ανάγκες τους. Οποιαδήποτε επίσκεψη σε γιατρό τιμωρούνταν. Όμως η πίστη χιλιάδων μελών της Κίγκεν-κάι κλονίστηκε βαθιά το 2002, όταν ο γκουρού πέθανε από καρκίνο του παγκρέατος. Αλλά η αίρεση δεν πέθανε. Πρώην πιστοί λένε πως η Κίγκεν-κάι, την οποία πιστεύεται ότι έχει αναλάβει η κόρη του γκουρού, έγινε ακόμη πιο άγρια στην προσπάθειά της να ελέγχει τους πιστούς. Ο θανάσιμος ξυλοδαρμός της Οκούνο, λένε αυτοί που ξέφυγαν από τα πλοκάμια της αίρεσης, ήταν μια προαναγγελθείσα τραγωδία.

183.000 επίσημες οργανώσεις!


Το επεισόδιο με την Κίγκεν-κάι έδειξε πως η Ιαπωνία είναι πράγματι ένα έδαφος εύφορο στις αιρέσεις. Σε μια χώρα με 183.000 επισήμως καταγεγραμμένες θρησκευτικές οργανώσεις- και χιλιάδες, ίσως, μη καταγεγραμμένες-, πόσες εξ αυτών ασκούν πλήρη έλεγχο επί των πιστών τους και πόσες μπορεί να γίνουν απειλητικές;

Ειδικοί έχουν προειδοποιήσει για τους κινδύνους που δημιουργούνται από την απροθυμία να αναγνωριστεί η έλξη που ασκεί στους Ιάπωνες η θρησκεία. Μικρές θρησκευτικές ομάδες μετατρέπονται με διαστάσεις επιδημίας σε ισχυρές δυνάμεις ελέγχου της σκέψης. Η Σόκο Εγκάουα, ειδικός στις αιρέσεις, λέει πως η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευεπίφορη σ΄ αυτές. «Όταν κάτι συμβαίνει σ΄ έναν κλειστό χώρο, όπου η ομαδική ψυχολογία και η θρησκευτική πίστη λειτουργούν μαζί, η συμπεριφορά των ανθρώπων παύει να υπόκειται στην ορθολογική σκέψη», υπογραμμίζει. Εξάλλου, η Κίγκεν-κάι είναι μια επισήμως καταχωρισμένη θρησκεία. «Οι αρχές εξετάζουν τις οργανώσεις μόνο όταν εκδίδουν την άδειά τους. Αυτή είναι η ρίζα του προβλήματος».