ΟΙ ΨΥΧΙΚΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΥΠ΄
ΑΡΙΘΜΟΝ ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΝ 21Ο
ΑΙΩΝΑ, ΠΡΟΒΛΕΠΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ. ΔΥΟ ΝΕΟΙ
ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ ΕΡΕΥΝΟΥΝ ΤΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
ΠΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΥΛΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩ
ΠΙΝΗ ΨΥΧΗ
Τι κοινό έχουν ένας ψυχικά ασθενής ποιητής και ένας νεαρός που έχει μείνει «απ΄ έξω» από τη ζωή, με τον υπόκοσμο, το Χρηματιστήριο, μια θρησκόληπτη νοσοκόμα και έναν λαθρομετανάστη; Η απάντηση από τον Βασίλη Μαζωμένο στην ταινία του «Λόγοι και αμαρτήματα» και από τον Ευάγγελο Γιοβάνη, που το φιλμ του «Τhe Land of Νod» κέρδισε το α΄ βραβείο ψηφιακής ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Οι δεκατέσσερις τελευταίες στάσεις του Ιησού έως τον Γολγοθά και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα γίνονται πεδίο έμπνευσης για τον Βασίλη Μαζωμένο. Ήρωάς του, ένας ψυχικά ασθενής ποιητής που «προδιαγράφει το τέλος του, δημιουργώντας την πνευματική του διαθήκη, αρνούμενος τον υλικό κόσμο και “στήνει” με τη φαντασία του, και τη βοήθεια της νοσοκόμας του, ένα έργο για το Θείο Δράμα μέσα από το οποίο θα ζήσει ένα οριακό παιχνίδι που θα τον οδηγήσει σε απρόβλεπτο τέλος» όπως εξηγεί ο ίδιος.

Σκηνοθέτης του «ποιητικού κινηματογράφου», κατά τον ίδιο, ο Βασίλης Μαζωμένος έχει κάνει μέχρι τώρα τέσσερις πειραματικές – δοκιμιακές ταινίες- «Μέρες οργής», «Ο θρίαμβος του χρόνου», «Το ρήμα- Μια μυθολογία σκότους», «Μνήμη». Στο νέο του φιλμ γίνεται πιο «συμβατικός», με γνωστούς ηθοποιούς που ερμηνεύουν τους ρόλουςΓιάννος Περλέγκας, Έφη Θεοδώρου, Δημήτρης Σιακάρας, Σοφία Σεϊρλή, Ανδρέας Μαριανός, Απόστολος Παπανδρέου- και με πολλά τραγούδια- σε στίχους Αρθούρου Ρεμπό – του Νίκου Πλάτανου. Γιατί άραγε;

«Τα εκφραστικά μέσα καθορίζονται κάθε φορά από το θέμα και όχι το αντίστροφο. Αν χρησιμοποιούσα τις ίδιες τεχνικές συστηματικά, η τέχνη μου θα γινόταν πεδίο φορμαλιστικών αναζητήσεων. Ο κινηματογρά- φος όμως είναι, για μένα, απόπειρα επικοινωνίας με το αδιανόητο και το όνειρο. Έτσι, με όποιον τρόπο κι αν εκφράζομαι, κυρίως επιχειρώ να μην επαναλαμβάνομαι και να εξελίσσω τις εμμονές μου» απαντά και τα λόγια του είναι συνεπή με τα έργα του, που διακρίνονται για την αναζήτηση- είτε φορμαλιστική είτε θεματολογική…

Δεν είναι λίγο παρωχημένος στις μέρες μας ο όρος «ποιητικός κινηματογράφος» που χρησιμοποιείτε για τις ταινίες που κάνετε;

«Σήμερα στην Ελλάδα ξενίζει ακόμα και μια καντάτα! Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες αγαπάμε την ποίηση- δεν είναι τυχαία τα δύο Νόμπελ που έχουμε πάρει…- κάποιοι έμποροι της επικοινωνίας μας θολώνουν την όραση και δεν μπορούμε- όπως λέει και ο Έζρα Πάουντ- να ανασύρουμε τα «”διαμάντια από τη λάσπη”»!

Και ποια απήχηση μπορεί να έχουν τέτοιες ταινίες;

«Δεν με απασχολεί αυτό. Πρέπει να κάνεις αυτά τα έργα που αγαπάς και απασχολούν την προβληματική σου. Άλλου είδους επικοινωνία έχει μια μπλοκμπάστερ ταινία, άλλου μια ρομαντική ή ρεαλιστική ταινία και άλλου ένας οραματικός και στοχαστικός κινηματογράφος που έρχεται σε ρήξη με τον ακαδημαϊσμό και τις συμβατικές φόρμες» απαντά, σταθερός στον προβληματισμό και στον φιλμικό κόσμο του, και ετοιμάζει τη νέα ταινία του που θα έχει θέμα, «τη σχέση της ιστορίας με το ασυνείδητο, δηλαδή κάτω από το “δέρμα” της ιστορίας και γύρω από την κυπριακή ιστορία των τελευταίων 50 χρόνων, μέσα από μια υπόθεση λαθρεμπορίας όπλων». Και περνάμε στη ψηφιακή ταινία έκπληξη, «Τhe Land of Νod», που έκανε ο 28χρονος Ευάγγελος Γιοβάνης με τον αδελφό του Γιώργο- παιδιά Ελλήνων της διασποράς, στην Αμερική. Δυο «παιδιά» που το πάθος τους για τον κινηματογράφο βρήκε διέξοδο «μέσα από τις ευκολίες και την ελευθερία που σου προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία, καθώς δεν είσαι αναγκασμένος να έχεις μπάρμπα στην Κορώνη και να φιλήσεις κατουρημένες ποδιές για να γυρίσεις μια ταινία».

Ήρωας της ταινίας ένας νεαρός λαντζέρης σε εστιατόριο στην Αριζόνα, που η ζωή τον έχει αφήσει απ΄ έξω και όλοι- στη δουλειά και στο σπίτι του- του φέρονται με τον χειρότερο και πιο υποτιμητικό τρόπο. Έτσι κι αυτός για να αντεπεξέλθει, προτιμά να κλειστεί στον εαυτό του, να γίνει «αόρατος», ενώ από τη μια απαγγέλλει ποίηση στους σκουπιδοτενεκέδες

info

Οι ταινίες του Βασίλη Μαζωμένου «Λόγοι και αμαρτήματα» και του Ευάγγελου Γιοβάνη «Τhe Land of Νod» θα προβάλλονται από τις 12 Απριλίου στον κινηματογράφο Μικρόκοσμος (Συγγρού).

και από την άλλη κάνει μαύρο στο ξύλο έναν τύπο του υπόκοσμου που ενοχλεί την πληθωρική ιδιοκτήτριά του- όλα αυτά με το στυλ των πρώτων ταινιών του Μάρτιν Σκορσέζε!

«Έκανα την ταινία “Τhe Land of Νod”, βλέποντας πως το ΑΙDS έχει αντικαταστήσει την ανεμελιά και τα νιάτα της γενιάς μου με τους φόβους και τις ανησυχίες που συνοδεύουν τις απλούστερες σχέσεις των ανθρώπων», λέει ο Ευάγγελος Γιοβάνης. «Η υπόθεση ΑΙDS έχει αλλάξει τη διανοητική και φυσική συνειδητοποίηση της υγείας και την έχει μετασχηματίσει σε εχθρική και σισύφεια άβυσσο. Στη ρυπαρή πορεία του, έχει αφήσει πίσω άμορφα σώματα που αρνούνται να σαπίσουν και έχει μετατρέψει το σεξ σε πουριτανικό μύθο με προφυλακτικά-τέρατα, κοκτέιλ χαπιών και άπληστους ήρωες»!