Ο πόλεμος της γούνας


Ο πόθος ενός γούνινου κομματιού διχάζει και οι φιλόζωοι ακτιβιστές επιτίθενται στους διάσημους σταρ για τις πολυτελείς αδυναμίες τους. Μια ιστορία εκατομμυρίων και μόδας και ένας πόλεμος που κορυφώνεται
Η γούνα έχει γίνει μόδα. Παρά τις προσπάθειες των οικολογικών οργανώσεων να προστατεύσουν τα ζωάκια με το πολύτιμο τρίχωμα, οι σταρ χαλάνε τον αγώνα. Γιατί πιστεύουν ότι πετυχαίνουν το στυλ γκλάμορ φορώντας γούνα.

Τυλιγμένες λοιπόν μέσα στην πολυτέλεια ενός παλτού ή μίας ζακέτας από γούνα εμφανίστηκαν η Μαντόνα, η Σάρον Στόουν, η Έβα Λονγκόρια, η Κέιτ Μος, η Σιένα Μίλερ, ακόμη και οι σταρ του κινέζικου σινεμά Ζίγι Ζανγκ και Μισέλ Γιέο σε πρεμιέρες της σεζόν . Όμως η ΡΕΤΑ, η μαχητική οργάνωση για την προστασία των ζώων, περίμενε στη γωνία εκείνες που καταδέχονται να υποστηρίζουν μία βιομηχανία που κερδίζει χρήματα από τα ρακούν, τα μινκ, τις αλεπούδες, τις φώκιες , τις ζιμπελίνες .

Τα τελευταία επτά χρόνια η επιστροφή της γούνας στις πασαρέλες των σχεδιαστών είναι γεγονός και το καταγράφουν οι μετρήσεις της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εμπορίου Γούνας (ΙFΤF). Η επιτυχία οφείλεται στη μεγάλη ζήτηση που έχουν στις ανερχόμενες αγορές της Ρωσίας και της Ασίας (κυρίως της Κίνας), όπου η γούνα προσδίδει κύρος. Και ακολουθούν οι πλούσιοι και διάσημοι της οθόνης και της ποπ κουλτούρας.

Ο τζίρος των πωλήσεων γούνας έφτασε το 2006 τα 1 2,77 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο

«Η γούνα δεν είναι μία παροδική τάση που υπάρχει σήμερα και του χρόνου έχει ξεπεραστεί, αλλά αποτελεί μέρος της χειμερινής γκαρνταρόμπας. Νέες ευρηματικές τεχνικές χρησιμοποιούνται από τους σχεδιαστές στην επεξεργασία της γούνας γι΄ αυτό και έχει γίνει ένα υλικό ελαφρύ και δημιουργικό που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΙFΤF Αντρέας Λένχαρτ ο οποίος βασίζει την άποψή του στην αύξηση των πωλήσεων κατά 9,1% μέσα στο 2005. Στον οίκο Βurberr y η γούνα τραβάει την προσοχή με μάλλινα παλτό στο σχέδιο καμπαρτίνας στολισμένα με μινκ από το ύψος της ζώνης μέχρι το στρίφωμά τους. Ο Βαλεντίνο παρουσιάζει ζακέτες και παλτό από λευκό μινκ, ο Γκοτιέ δημιουργεί για τον οίκο Ηermes κάπες από γκριπερλέ ζιμπελίνα, ο Αμερικανός Ρικ Όουενς ανανεώνει το στυλ του γαλλικού οίκου γουναρικών Revillon με ασχημάτιστες γούνινες εσάρπες, μαντίλια-κασκόλ με αγριεμένο τρίχωμα και γούνινα μακριά γάντια. Ο ιταλικός οίκος Fendi χρησιμοποιεί τη γούνα ακόμα και σε τσάντες. Ενώ η Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ είναι από τους λίγους σχεδιαστές που αντιστέκεται και δεν χρησιμοποιεί γούνα στις συλλογές της.

Όμως η λάμψη ενός γούνινου κομματιού έχει μακάβριο παρασκήνιο, υποστηρίζουν οι Βρετανοί ακτιβιστές. Οι οποίοι αντικρούουν τις δηλώσεις της ΙFΤF ότι στα εκτροφεία γουνοφόρων ζώων τηρούνται οι διεθνείς κανονισμοί και οι εθνικές νομοθεσίες που απαγορεύουν την κακοποίηση των ζώων, καθώς και την εκμετάλλευση τριχώματος ζώων απειλούμενων με εξαφάνιση. Οι κανονισμοί αυτοί επιβάλλουν στους παραγωγούς να εκτρέφουν σε ειδικές φάρμες συγκεκριμένο αριθμό ζώων, σε περιβάλλον ελεγχόμενο ως προς τις ανάγκες των ζώων και με συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής. Άλλωστε υπάρχουν εξειδικευμένες βιοτεχνίες- οι οποίες ονομάζονται «κουζίνες»- και παρασκευάζουν τροφή συγκεκριμένων προδιαγραφών για τα γουνοφόρα.

«Το τρίχωμα ενός ζώου επηρεάζεται από την ποιότητα της τροφής που λαμβάνει, από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος στο οποίο

LΙΝΚS

http://www. iftf. com http://www. furs.gr http://www. peta.

org/feat-china. asp

μεγαλώνει και από τις συνθήκες διαβίωσης στη φάρμα. Ο βίαιος θάνατος του προκαλεί στρες και αυτό καταστρέφει την ποιότητα της γούνας του. Γι΄ αυτό και η απόκτηση του τριχώματος γίνεται με αναίμακτες μεθόδους», εξηγεί η Σοφία Συμεωνίδου, εκδότρια του ελληνοαγγλικού περιοδικού γούνας «ΙΝ-FUR». Απέναντι στη σθεναρή αντίδραση των ακτιβιστών και στις προτάσεις του Ευρωκοινοβουλίου να σταματήσουν οι εισαγωγές από χώρες που δεν υπάρχει νομοθεσία για την προστασία των γουνοφόρων ζώων υπό εξαφάνιση η Διεθνής Ομοσπονδία Εμπορίου Γούνας θέτει πιο αυστηρές προδιαγραφές. Από αυτόν τον μήνα κυκλοφορεί η ετικέτα ΟA που εγγυάται την προστατευμένη προέλευση (Οrigin Αssured)

του τριχώματος. Η ετικέτα αυτή θα εξασφαλίζει ότι τα τριχώματα προέρχονται από «χώρες με ευαισθησία». Και θα εγγυάται ότι τα ζώα που «δίνουν» τη γούνα τους δεν υπέφεραν, προκειμένου οι σχεδιαστές να παρουσιάσουν τις ποθητές δημιουργίες τους στις πασαρέλες του Μιλάνου, του Παρισιού, της Σιγκαπούρης και της Μόσχας.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δημοσιοποίησε μία έκθεση βασισμένη στα στατιστικά στοιχεία της ΙFΤF για το 2006: η Κίνα έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο στην παραγωγή τριχωμάτων από αλεπούδες και ρακούν. Στην ίδια χώρα όμως περισσότερα από 2.000.000 σκύλοι και γάτες θανατώνονται για το τρίχωμά τους. Και οι ευρωβουλευτές καταγγέλλουν ότι στην Κίνα τα άγρια ζώα φυλακίζονται σε ηλεκτροφόρα κλουβιά και θανατώνονται βίαια. Σύμφωνα πάντως με τους ειδήμονες της γούνας, οι μέθοδοι της Κίνας αποτελούν εξαίρεση.

30.000 ελληνικά γουνοδέρματα


< Η Διεθνής Ομοσπονδία Γ ούνας (ΙFΤF) διοργανώνει στο Μιλάνο το «Remix», τον διεθνή διαγωνισμό που προβάλλει τις ικανότητες νέων δημιουργών στον σχεδιασμό γούνας.

< Οι Έλληνες κατασκευαστές γούνινων ενδυμάτων είναι φημισμένοι για την τεχνική τους ικανότητα σε διεθνές επίπεδο. < Το Ελληνικό Κέντρο Γ ούνας στην Καστοριά είναι μέλος της ΙFΤF και εποπτεύει επτά εκτροφεία γουνοφόρων ζώων στη Βόρεια Ελλάδα.

< Τα παραγόμενα ελληνικά γουνοδέρματα ανέρχονται σε 30.000 κομμάτια και αντιπροσωπεύουν το 0,1 25% της παγκόσμιας παραγωγής (24.000.000 δέρματα).

< Τα δημοπρατήρια εγγυώνται γούνες από ζώα ελεγχόμενων εκτροφείων. Τα σημαντικότερα είναι της Δανίας (Κopenhagen Fur Center), της Φιλανδίας (Finnish Fur Sales), του Καναδά (ΝΑFΑ), της Αμερικής (Αmerican Legend) και της Ρωσίας (Sojuzpushnina).

Ζήτημα προσοχής


Οι ακτιβιστές της ΡΕΤΑ κατήγγειλαν πρόσφατα βαναυσότητες σε φάρμες της Νορβηγίας, χώρας που συμμετέχει στο διεθνές εμπόριο γούνας. Και όταν η Σάρον Σ τόουν εμφανίστηκε στο Όσλο με ένα παλτό από μινκ, στη Βρετανία, όπου απαγορεύεται η εκτροφή γουνοφόρων ζώων αλλά όχι και η εισαγωγή μινκ από άλλες χώρες, οι άνθρωποι της ΡΕΤΑ τη σχολίασαν αρνητικά στην εφημερίδα «Ιndependent»: «Η Σάρον διψάει για την προσοχή του κόσμου. Και σουλατσάρει με ένα γούνινο παλτό μάλλον για να είναι σίγουρη ότι η φωτογραφία της θα κυκλοφορήσει παντού». Για να αναρωτηθούν: αν η ηθοποιός και οι υπόλοιπες διασημότητες μάθαιναν για τις συνθήκες ζωής αυτών των ζώων, θα συνέχιζαν να φοράνε τα ματωμένα σύμβολα της πολυτέλειας;