«Ευρηματικές εξυπνάδες» χαρακτήρισε ο κ. Γιώργος Σαρηγιάννης – γνωστός

καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο – τις αναπλάσεις

στους σταθμούς του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου και αυτό ήταν η σπίθα που άναψε τη

φωτιά στον πόλεμο των αρχιτεκτόνων.

Μερικοί από τους πιο γνωστούς αρχιτέκτονες της χώρας έχουν εμπλακεί στον

πόλεμο αυτόν: π.χ. οι κ. κ. Δ. Αντωνακάκης και K. Φινές κατηγορούν τον κ.

Σαρηγιάννη για «ορυμαγδό ασχετοσύνης και χυδαιότητας», ενώ επιρρίπτουν ευθύνες

στον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων που επέτρεψε να δημοσιευτεί η κριτική του, την οποία

χαρακτηρίζουν λίβελο, στο περιοδικό των αρχιτεκτόνων.

«Βγάζουν μάτι»

Ωστόσο, και άλλοι γνωστοί καθηγητές της Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ όπως ο κ.

Τάσσης Παπαϊωάννου δεν διστάζουν να πουν ότι σε μερικούς σταθμούς του ΗΣΑΠ τα

στέγαστρα «βγάζουν μάτι», προσθέτοντας ότι σε γενικές γραμμές οι αναπλάσεις

δεν οδήγησαν στα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Ο καθηγητής Σαρηγιάννης, μάλιστα, ρίχνει λάδι στη φωτιά δηλώνοντας για τον

σταθμό Άνω Πατησίων ότι «είναι όλος για πέταμα», ενώ τονίζει πως «είναι κρίμα

που τόσες χιλιάδες άνθρωποι ταλαιπωρήθηκαν πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες

για να αλλάξουν οι σταθμοί και σήμερα βλέπουμε όλα αυτά τα χάλια»!

Ο πόλεμος των αρχιτεκτόνων για την επιτυχία ή όχι των αναπλάσεων αποκάλυψε και

τις αθέατες πλευρές τους. Ο κ. Δημήτρης Αντωνακάκης, από τους γνωστότερους

Έλληνες αρχιτέκτονες (μαζί με την ομάδα Α66 έχει υπογράψει έργα όπως η

ανάπλαση της πλατείας Κολωνακίου), ζήτησε να υπάρξει «σεβασμός απέναντι στους

συναδέλφους των οποίων οι μελέτες βγήκαν τραυματισμένες από την Τεχνική

Υπηρεσία του ΗΣΑΠ». Μάλιστα, ο κ. Αντωνακάκης χαρακτηρίζει «απρόβλεπτο,

κυκλοθυμικό και αλαζονικό» τον διευθυντή της Τεχνικής Υπηρεσίας των ΗΣΑΠ και

αποκαλύπτει ότι οι μελέτες κακοποιήθηκαν τόσο από τον ΗΣΑΠ όσο και από

«ορισμένους ασυνείδητους κατασκευαστές»!

«Εκ του πονηρού»

Στη μεταχρονολογημένη μάχη για τις αναπλάσεις του ΗΣΑΠ, όμως, υπάρχουν κι

άλλες εξίσου ενδιαφέρουσες πτυχές, όπως αυτή που αποκαλύπτει ένας άλλος

γνωστός αρχιτέκτονας που υπέγραψε τον νέο σταθμό στο Θησείο. Ο κ. Κώστας

Φινές, με δική του επιστολή, υποστηρίζει ότι η κριτική Σαρηγιάννη είναι «εκ

του πονηρού», καθώς σε δική του ομάδα του ΕΜΠ ανετέθη ερευνητική μελέτη για

τους 19 σταθμούς του ΗΣΑΠ έναντι 175 εκατ. ευρώ. Κατηγορεί εμμέσως πλην σαφώς

την ομάδα Σαρηγιάννη ότι ανέλαβε να κάνει μελέτες για τους σταθμούς ελπίζοντας

ότι θα αναλάμβανε και τα έργα στο τέλος.

«Το επίπεδο αυτών των μελετών ήταν ελλιπέστερο και από σπουδαστική εργασία,

την οποία σίγουρα θα είχαν απορρίψει οι καθηγητές της Σχολής που υπογράφουν

την οριστική αυτή μελέτη», υποστηρίζει ο κ. Φινές.

«Αποτύχαμε»

Ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής κ. Τάσσης Παπαϊωάννου εντοπίζει το μεγαλύτερο

πρόβλημα στα νέα στέγαστρα ορισμένων σταθμών. «Αναμφισβήτητα, ορισμένοι

συνάδελφοι δεν έφεραν τα καλύτερα αποτελέσματα, μερικοί σταθμοί βγάζουν μάτι»

λέει. «Πιο απλά, πιο αέρινα, πιο ελαφριά στέγαστρα ίσως να μην ήταν τόσο

κακόγουστα».

Ο κ. Παπαϊωάννου θεωρεί ότι υπάρχει γενικότερο πρόβλημα με τα δημόσια έργα και

κάνοντας αυτοκριτική υπογραμμίζει ότι «έχουμε αποτύχει ως αρχιτεκτονική

κοινότητα». Παράλληλα όμως θέτει και το πρόβλημα της κακοποίησης των

αρχιτεκτονικών έργων είτε από τον κατασκευαστή είτε από την επιβλέπουσα αρχή.