Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι απόλυτα ασφαλή στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ η

Ελλάδα έχει αξιοθρήνητες επιδόσεις ως προς τη συντήρηση τέτοιων θησαυρών,

υποστηρίζει κορυφαία Βρετανίδα αρχαιολόγος σε βιβλίο της

H Βρετανία, για κανέναν λόγο δεν πρέπει να επιστρέψει τα Μάρμαμα του Παρθενώνα

στην Αθήνα, διότι η Ελλάδα έχει αξιοθρήνητες επιδόσεις ως προς τη συντήρηση

των θησαυρών του Παρθενώνα, υποστηρίζει η κορυφαία Αγγλίδα αρχαιολόγος Ντόροθι

Κινγκ στο βιβλίο της «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα» («The Elgin Marbles») που πρόκειται

να κυκλοφορήσει.

«Πρέπει να φροντίσουν πρώτα αυτά που έχουν και μετά να σκέπτονται για τα

άλλα», λέει η Κινγκ. «Τα περισσότερα γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι σε ειδικές

προθήκες και ουδέποτε έτυχαν φροντίδας», υποστηρίζει.

H άρνηση της Αγγλίας να επιστρέψει τα Μάρμαρα αποτελεί μόνιμο σημείο

τριβής στις ελληνο-αγγλικές σχέσεις σχεδόν 200 χρόνια, αναφέρει το πρακτορείο

Ρώυτερ. Σειρά αγαλμάτων και τμημάτων της ζωφόρου απέσπασε στις αρχές του 19ου

αιώνα ο Άγγλος πρέσβης λόρδος Έλγιν, ο οποίος τα πούλησε στο Βρετανικό

Μουσείου του Λονδίνου.

Οι προσπάθειες να επιστραφούν τα Μάρμαρα αναζωπυρώθηκαν το 1982 με επικεφαλής

την τότε υπουργό Πολιτισμού, Μελίνα Μερκούρη, η οποία κατάφερε να πάρει με το

μέρος της αρκετούς Άγγλους, με πιο ένθερμη υποστηρίκτρια τη βραβευμένη με

Όσκαρ ηθοποιό Βανέσα Ρεντγκρέιβ.

H Κινγκ είναι αντίθετη ακόμη και στον δανεισμό των Μαρμάρων στην Ελλάδα. «Δεν

αποτελεί επιλογή», λέει σε συνέντευξή της στο Ρώυτερ. «Αν τα δανείσουμε θα

πρέπει μετά να στείλουμε κομάντος για να τα πάρουμε πίσω».

H Κινγκ έκανε κλασικές σπουδές στο Κινγκς Κόλετζ όπου εκπόνησε διδακτορική

διατριβή με θέμα την ελληνική γλυπτική αρχιτεκτονικών μνημείων. Αποκρούει το

επιχείρημα ότι η άρνηση της Βρετανίας να επιστρέψει τα Μάρμαρα είναι αλαζονική

και σχετίζεται με το ιμπεριαλιστικό της παρελθόν. Λέει ότι τα Μάρμαρα είναι

διατηρημένα καλά και προσβάσιμα στον καθένα στο Βρετανικό Μουσείο. Ενώ τα

Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο μνημείο είναι τα περισσότερα σε κακή

κατάσταση, εξακολουθούν να φθείρονται και είναι προσβάσιμα μόνο στους

ειδικούς.

H Κινγκ απορρίπτει εντελώς και την επιστροφή στην προοπτική της

δημιουργίας του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως. «Δεν θέλω να είμαι αγενής με τους

Έλληνες», λέει, «αλλά νομίζω ότι πολλές ελληνικές κυβερνήσεις μετέτρεψαν, ως

μη όφειλαν, το γεγονός σε πολιτικό ζήτημα. Έχω αντιρρήσεις ως προς τον τρόπο

με τον οποίο οι Έλληνες εξέφρασαν τον εθνικισμό τους στο θέμα αυτό. Δεν μου

αρέσει ο τρόπος που έκαναν τα Μάρμαρα σύμβολο της ελληνικής ανωτερότητας. Ο

κόσμος έγινε πολυπολιτισμικός».

Σεβασμός, αλλά με «μπηχτές» για τη Μελίνα

H αρχαιολόγος και συγγραφέας δεν παρέλειψε να μιλήσει για τη Μελίνα Μερκούρη:

«Πίστεψε σ’ έναν σκοπό και πάλεψε γι’ αυτόν. Πρέπει να σεβόμαστε εκείνον που

πιστεύει σε κάτι», είπε. Ωστόσο στο βιβλίο της η Κινγκ αναφέρει θεατρινισμούς

της Μελίνας Μερκούρη όταν επισκέφθηκε το Βρετανικό Μουσείο. Είχε μαζί της και

τηλεοπτικό συνεργείο, σημειώνει η Κινγκ, και σαν βρέθηκε σε αίθουσα με γλυπτά

ξάπλωσε στο πάτωμα, υποδηλώνοντας τη λατρεία της στον Παρθενώνα. Τότε όμως την

πλησίασε ένας έφορος του μουσείου και της ψιθύρισε «Είναι πολύ ωραία αυτά τα

γλυπτά, αλλά τα Ελγίνεια είναι στην επόμενη αίθουσα, κυρία Μερκούρη».