Επιστροφή στις βασικές αρχές που ίσχυαν έως το 1998 για την πρόσβαση στην
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, εν όψει της
θεσμοθέτησης νέου συστήματος Γενικών Εξετάσεων μέσα στο 2006. Οι αλλαγές που
τελικά θα γίνουν δεν θα αφορούν τους μαθητές που ήδη φοιτούν στο Λύκειο, αλλά
το νέο σύστημα θα ισχύσει για τους μαθητές που τώρα βρίσκονται στο Γυμνάσιο.






Μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στην εκπαίδευση, αλλά και στην κρίση και την
επιλογή των στελεχών της, περιλαμβάνονται στην ατζέντα του υπουργείου Παιδείας
για τους επόμενους μήνες. Ειδικότερα, το υπουργείο ετοιμάζει νέο Διαγωνισμό
ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικούς, δύο νέους τύπους επαγγελματικών σχολείων στη θέση των
TEE, κρίση και επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης, αξιολόγηση των
Πανεπιστημίων, αλλαγές στα βιβλία Δημοτικών και Γυμνασίων και παρεμβάσεις στο
σύστημα διορισμών, μεταθέσεων και αποσπάσεων.


Νέο σύστημα


Το ΥΠΕΠΘ έχει στην κατοχή του και επεξεργάζεται τις προτάσεις των φορέων για
την επικείμενη αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης στα AEI - TEI. H απόφασή του είναι
να ανοίξει το θέμα αυτό μέσα στην άνοιξη και να καταλήξει πριν από το
καλοκαίρι του 2006. Για τη νομοθετική θεσμοθέτηση του νέου συστήματος
πρόσβασης ο χρονικός ορίζοντας δεν φαίνεται να ξεφεύγει από το 2006. Σε κάθε
περίπτωση το νέο σύστημα πρόσβασης θα αφορά εκείνους τους μαθητές οι οποίοι
κατά τη θεσμική του κατοχύρωση θα βρίσκονται στο Γυμνάσιο.


H πρόταση στην οποία έχει καταλήξει σε γενικές γραμμές το ΥΠΕΠΘ φαίνεται να
έχει τις βασικές αρχές του συστήματος πρόσβασης που υπήρχε πριν από το 1998. Ο
μαθητής θα εντάσσεται από τη B' ή τη Γ' τάξη του Λυκείου σε μια Κατεύθυνση και
αφού τελειώσει το Λύκειο θα δίνει εξετάσεις σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων
(4-6) τα οποία θα προσδιορίζονται από την Κατεύθυνση που έχει επιλέξει.


H επιλογή στελεχών


Με καθυστέρηση ενός έτους το ΥΠΕΠΘ ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή
νομοσχέδιο για τη διαδικασία επιλογής των στελεχών της Εκπαίδευσης, καθώς
μέχρι τις 31 Αυγούστου πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής τους.


Συνέντευξη


Σύμφωνα με την πρόταση του σχεδίου νόμου αναδεικνύεται ως βασικό κριτήριο
επιλογής των νέων στελεχών η προφορική συνέντευξη των υποψηφίων ενώπιον ενός
διορισμένου Συμβουλίου Επιλογής, υποβαθμίζονται πλήρως τα επιστημονικά
προσόντα των υποψηφίων, μηδενίζεται σχεδόν η προηγούμενη διοικητική εμπειρία,
δίνεται βάρος στην αρχαιότητα και εισάγεται η μονιμότητα μέσω της διαδικασίας
επανάκρισης.


Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρόταση σχεδίου νόμου του ΥΠΕΠΘ προβλέπει ότι
«για την επιλογή των διευθυντών εκπαίδευσης και προϊσταμένων γραφείων
εκπαίδευσης δεν είναι αναγκαία η προηγούμενη υπηρεσία σε θέση διευθυντή
σχολικής μονάδας»
και ότι «όσοι έχουν υπηρετήσει σε θέση διευθυντή
εκπαίδευσης ή προϊσταμένου γραφείου εκπαίδευσης για χρονικό διάστημα
μεγαλύτερο του ενός έτους συμμετέχουν στην επιλογή ανεξάρτητα από τον συνολικό
χρόνο εκπαιδευτικής και διδακτικής υπηρεσίας»
, γεγονός που οδηγεί στη
νομιμοποιημένη επιλογή των ήδη διορισμένων από την κυβέρνηση στελεχών της
Εκπαίδευσης.


H ρύθμιση για τα στελέχη της Εκπαίδευσης αφορά περίπου 15.000 θέσεις, για τις
οποίες αναμένεται να δηλώσουν ενδιαφέρον περίπου 30.000 εκπαιδευτικοί.


Δύο τύποι επαγγελματικών σχολείων



TO ΥΠΕΠΘ έχει καταλήξει στη δημιουργία δύο τύπων σχολών, ενός τύπου που
θα προσομοιάζει με το παλιό ΤΕΛ και θα ονομάζεται Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ)
και ενός τύπου που θα προσομοιάζει με την παλιά ΤΕΣ και θα ονομάζεται
Επαγγελματική Σχολή (ΕΠΑΣ). Στον πρώτο τύπο θα αυξηθούν οι ώρες των γενικών
μαθημάτων (Γλώσσα, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική) σε σχέση με τα σημερινά
Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (TEE), ενώ στις Τεχνικές Επαγγελματικές
Σχολές θα υπάρχουν αποκλειστικά σχεδόν τεχνικά μαθήματα και εργαστήρια. Με
αυτόν τον τρόπο το ΥΠΕΠΘ επιχειρεί εκτός των άλλων να λύσει τον γόρδιο δεσμό
της έλλειψης ή του πλεονάσματος εκπαιδευτικών λόγω των αλλαγών που θα
επιφέρει, καθώς προσδοκά ότι ο συνολικός αριθμός των μαθητών της
τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης θα κινηθεί ανάμεσα στις 120-140.000, εκ των
οποίων το 30% να φοιτήσει στις ΕΠΑΣ.


Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα πρόσβασης στα AEI - TEI στους μαθητές
του ΕΠΑΛ. Οι νέοι αυτοί τύποι σχολείων θα λειτουργήσουν σταδιακά (με A' τάξη)
από το 2006/07.


55 καινούργια βιβλία τον Σεπτέμβριο



Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ του ΥΠΕΠΘ και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου προβλέπει ότι
από τον Σεπτέμβριο του 2006 οι 1.000.000 μαθητές της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης
θα έχουν στη διάθεσή τους 55 νέα βιβλία που έχουν συγγραφεί με βάση το
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (29 για το Δημοτικό και 26 για
το Γυμνάσιο), ενώ το επόμενο έτος (2007/08) θα ολοκληρωθεί η διανομή των
υπόλοιπων 64 εγχειριδίων. Συνολικά συγγράφονται 119 σχολικά εγχειρίδια για την
Υποχρεωτική Εκπαίδευση, εκ των οποίων τα 64 θα είναι έτοιμα το σχολικό έτος
2007-2008, ενώ τα υπόλοιπα 55 θα διδαχθούν και θα αξιολογηθούν στην πράξη από
τον Σεπτέμβριο του 2006. Το περίεργο σ' αυτή την υπόθεση είναι ότι το ΥΠΕΠΘ
και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα στείλουν τα νέα βιβλία στα σχολεία και μετά
θα αξιολογήσουν ποια

από αυτά θα έχουν «ζωή» μεγαλύτερη του ενός σχολικού έτους. Βέβαια το γεγονός
ότι όσα βιβλία θα αξιολογηθούν αρνητικά θα έχουν ήδη διδαχθεί σε εκατοντάδες
χιλιάδες μαθητές για έναν ολόκληρο χρόνο δεν φαίνεται να προβληματίζει
κανέναν. Στου κασσίδη το κεφάλι...

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από