Εννέα προτάσεις που – αν εφαρμόζονταν – θα έφερναν τα πάνω – κάτω στην

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνει το κείμενο της «επιτροπής σοφών» που

συστάθηκε στα πλαίσια του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για να εξετάσει τα

προβλήματα της Ανώτατης Παιδείας. Το κείμενο, που πρόκειται να δοθεί σήμερα

στη δημοσιότητα, αποτελεί ουσιαστικά το «κύκνειο άσμα» της επιτροπής, η οποία

δηλώνει ότι ενδεχομένως θα διατυπώσει αναλυτικότερα τις θέσεις της «εφόσον

υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες». Όπως έχουν γράψει «TA NEA», η επιτροπή με

εύσχημο τρόπο ολοκληρώνει πρόωρα το έργο της, καθώς αρκετά από τα μέλη της

αισθάνθηκαν να παραγκωνίζονται από τις πρόσφατες εξαγγελίες της υπουργού

Παιδείας.

«Οι νέες ρυθμίσεις για τις Εκκλησιαστικές Σχολές και η κατά καιρούς εξαγγελία

νέων μέτρων, τα οποία προκαταλαμβάνουν τη δημόσια συζήτηση και αιφνιδιάζουν

την πανεπιστημιακή κοινότητα, δεν συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των

προβλημάτων», τονίζεται χαρακτηριστικά στο προσχέδιο της σχετικής ανακοίνωσης.

Μέλη της επιτροπής είναι οι πανεπιστημιακοί κ.κ. Νίκος Αλιβιζάτος, Γιώργης

Γραμματικάκης, Αθηνά Λινού, Νίκος Μουζέλης, Γιώργος Παγουλάτος, Βασίλης

Παπάζογλου και Δημήτρης Σωτηρόπουλος, ενώ πρόεδρος είναι ο καθηγητής και

πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας κ. Θάνος Βερέμης. Οι 9 προτάσεις τους

είναι οι εξής:

H «επιτροπή σοφών» προτείνει σταθερό αριθμό εισακτέων ανά Τμήμα και μοναδική

εξαίρεση να αποτελούν οι φοιτητές με ειδικές ανάγκες και οι πάσχοντες από

σοβαρότατες ασθένειες. Με τον τρόπο αυτόν θα καταργηθεί το καθεστώς των

μετεγγραφών

1 . ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Τέλος οι «αιώνιοι φοιτητές»

ΟΙ ΠΕΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ διαπιστώνουν ότι η επ’ αόριστον φοίτηση (γνωστή και

ως «αιώνια») έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις. Προτείνουν να περιοριστούν τα

έτη φοίτησης σε 2 ή 3 περισσότερα από τα κανονικά (δηλαδή σε 6 ή 7 για την

4ετή φοίτηση). Για όσους έχουν οικονομικά ή οικογενειακά προβλήματα,

προτείνουν «ανταποδοτικές υποτροφίες», δηλαδή να εργάζονται οι φοιτητές μέσα

στα Πανεπιστήμια για 40 ώρες τον μήνα π.χ., και να αμείβονται. Σε ειδικές

περιπτώσεις (φοιτητές-γονείς, εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης κ.λπ.) ζητούν να

θεσπιστεί δυνατότητα μερικής φοίτησης με όριο τον διπλό χρόνο σπουδών από τον

κανονικό και διακοπής σπουδών για 1-2 χρόνια, που δεν θα προσμετρώνται στο

όριο. Τονίζουν ότι η λύση αυτή πρέπει να ισχύσει μόνο για τους νέους φοιτητές.

2 . ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ Πρόχειρα και παρωχημένα

H ΕΠΙΤΡΟΠΗ ZHTA να μπει τέλος στο καθεστώς του ενός συγγράμματος και

κάνει λόγο για «πρόχειρα και παρωχημένα συγγράμματα». Ζητά εκσυγχρονισμό των

δικτύων υπολογιστών και πλήρη ιστοσελίδα για κάθε μάθημα. Προτείνει θέσπιση

κουπονιών για την προμήθεια συγγραμμάτων της επιλογής του φοιτητή, μαζική

προμήθεια συγγραμμάτων από τις Σχολές για δανεισμό στους φοιτητές και

περιορισμό των δωρεάν νέων συγγραμμάτων, με σκοπό να εξοικονομηθούν πόροι για

τις πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες.

3 . ΥΠΕΡΑΡΙΘΜΟΙ Σταθερός αριθμός εισακτέων

H ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΙ ότι η εισαγωγή υπεράριθμων φοιτητών μέσω ειδικών

εξετάσεων, μετεγγραφών, κατατακτηρίων κ.λπ. δημιουργεί μεγάλα προβλήματα.

Προτείνει σταθερό αριθμό εισακτέων ανά Τμήμα και μοναδική εξαίρεση να

αποτελούν οι φοιτητές με ειδικές ανάγκες και οι πάσχοντες από σοβαρότατες

ασθένειες. Με τον τρόπο αυτόν θα καταργηθεί το καθεστώς των μετεγγραφών. Για

όσους είναι οικονομικά ασθενείς και σπουδάζουν μακριά από το σπίτι τους,

προτείνει ανταποδοτικές υποτροφίες όπως στην πρώτη περίπτωση.

4 . ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Σύγχρονη και σταθερή πολιτική

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ H ΙΔΡΥΣΗ TOY ως ανεξάρτητου γνωμοδοτικού οργάνου που θα

λειτουργεί ως «διαμεσολαβητής» ανάμεσα στα AEI και την εκάστοτε κυβέρνηση, για

χάραξη σύγχρονης και σταθερής πολιτικής για τα AEI.

5. ΕΚΛΟΓΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΑΡΧΩΝ Παράλληλα με τις φοιτητικές

H ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΝΕΙ ΕΜΦΑΣΗ στη συμμετοχή των φοιτητών, που ως γνωστόν έχει

προκαλέσει πολλά προβλήματα λόγω της εξάρτησης από τις φοιτητικές παρατάξεις.

Προτείνει να γίνονται εκλογές για την ανάδειξη των εκλεκτόρων-φοιτητών

παράλληλα με τις φοιτητικές εκλογές και όσο μικρότερη είναι η συμμετοχή τους

στις εκλογές τόσο να μειώνονται οι εκλέκτορές τους. Εναλλακτικά, προτείνει

καθολική ψηφοφορία των φοιτητών την ημέρα των εκλογών για τις διοικήσεις των

AEI και στη συνέχεια αναγωγή των αποτελεσμάτων στο ποσοστό συμμετοχής τους.

6 . ΜΕΛΗ ΔΕΠ (ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ) Αποκλειστική απασχόληση

H ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΕΝ ΘΕΩΡΕΙ ότι πρέπει να επανέλθει η έδρα (μιλά για

κραυγαλέα οπισθοδρόμηση) ή να μειωθούν οι βαθμίδες των καθηγητών. Προτείνει να

συμμετέχουν υποχρεωτικά έγκριτοι πανεπιστημιακοί του εξωτερικού στα

εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή στη θέση του καθηγητή πρώτης βαθμίδας.

Επίσης προτείνει οι καθηγητές που είναι πλήρους απασχόλησης να γίνουν και

αποκλειστικής με αύξηση μισθού, και μόνο όσοι δεν το δεχθούν να μπορούν να

έχουν εξωπανεπιστημιακή απασχόληση, αλλά με μειωμένες αποδοχές.

7 . ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ Απόφαση κατά πλειοψηφία

OI «ΣΟΦΟΙ» ΑΦΟΥ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ότι σήμερα το άσυλο καταστρατηγείται, οι

πανεπιστημιακοί προτείνουν να ισχύει μόνο για τα μέλη της πανεπιστημιακής

κοινότητας. Προτείνουν επίσης η (3μελής σήμερα) Επιτροπή Ασύλου να γίνει

5μελής (πρύτανης, 2 αντιπρυτάνεις, ένα μέλος ΔΕΠ, ένας φοιτητής) και να μπορεί

να αποφασίζει κατά πλειοψηφία (σήμερα χρειάζεται ομοφωνία) ώστε να δρα

αποτελεσματικά.

8 . ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ AEI Μάνατζερ υπό εποπτεία

ZHTOYN ΑΥΞΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ και συμφωνούν με την τοποθέτηση «μάνατζερ»

στα Πανεπιστήμια, υπό την εποπτεία όμως του αντιπρύτανη οικονομικών. Ζητούν

επίσης φοροαπαλλαγή του εισοδήματος των AEI όπως συμβαίνει στο εξωτερικό και

αύξηση μισθών για τους πανεπιστημιακούς.

9 . ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Αλλαγές στις υποτροφίες

ZHTOYN ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ για τους φοιτητές που προέρχονται από τα ασθενέστερα

οικονομικά στρώματα, με την υποχρέωση να εξετάζονται επιτυχώς σε σημαντικό

αριθμό μαθημάτων κάθε έτος.

Οι πανεπιστημιακοί επισημαίνουν, καταλήγοντας, ότι σύντομα η χώρα μας θα

αναγκαστεί να αναγνωρίσει τα «κολέγια» που συνεργάζονται με AEI του

εξωτερικού, ενώ δεν θα μπορεί να εμποδίσει την εγκατάσταση κοινοτικών

πανεπιστημίων στο έδαφός της. Γι’ αυτό ζητούν από την Πολιτεία να αρχίσει να

μελετά το πλαίσιο του μη κερδοσκοπικού Πανεπιστημίου της «επόμενης μέρας»,

προτού βρεθεί προ τετελεσμένων γεγονότων με τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια…