Μία ιστοσελίδα που «κλέβει» αριθμούς πιστωτικών καρτών και ευαίσθητα

προσωπικά δεδομένα θεωρείται πλέον από τους ειδικούς ως η πιο σημαντική

ηλεκτρονική απειλή αυτής της περιόδου στο Διαδίκτυο.

Εμφανίστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο Απρίλιο και από τότε μέχρι σήμερα

έχει «χτυπήσει» περισσότερους από 12 εκατομμύρια ηλεκτρονικούς υπολογιστές σε

ολόκληρο τον κόσμο. Μέχρι στιγμής, παραμένει άγνωστος ο αριθμός των κομπιούτερ

που έχουν χτυπηθεί στη χώρα μας – ωστόσο, εκφράζονται ανησυχίες ότι είναι

αρκετά μεγάλος…

Όλα αρχίζουν με ένα μήνυμα που φτάνει στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο από κάποια

φαινομενικά γνωστή διεύθυνση (συνήθως από κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα ή από

κάποια τράπεζα). Το μήνυμα καλεί τον αποδέκτη – πριν προχωρήσει σε μία

ηλεκτρονική συναλλαγή – να επισκεφθεί μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα,

ακολουθώντας το σχετικό link, για να επιβεβαιώσει εκεί την ορθότητα ευαίσθητων

προσωπικών δεδομένων, όπως για παράδειγμα οι αριθμοί πιστωτικών του καρτών.

Ακολουθώντας το link, ο χρήστης μεταφέρεται σε ένα site, το οποίο μοιάζει με

τις επίσημες ιστοσελίδες γνωστών εταιρειών. Μόνον αν κοιτάξει κανείς

προσεκτικά τα στοιχεία της διεύθυνσης καταλαβαίνει πως είναι πλαστή. Αν κάνει

το λάθος και ακολουθήσει τις οδηγίες και συμπληρώσει τα στοιχεία του στη φόρμα

που παρέχεται… την πάτησε. Τα συγκεκριμένα sites έχουν σχεδιαστεί για να

υποκλέπτουν πολύτιμα στοιχεία και τα e-mail μπορεί να δείχνουν ότι προέρχονται

από τράπεζες, εταιρείες παροχής υπηρεσιών πρόσβασης στο Internet, ακόμα και

από ινστιτούτα ερευνών, όμως στην πραγματικότητα είναι μηνύματα που κρύβουν

έναν επικίνδυνο ιό. Το όνομά του είναι HTML/Phishing. gen και ανήκει στην

κατηγορία των «trojan» – των ιών δηλαδή που εγκαθίστανται στον υπολογιστή και

δρουν ως δούρειος ίππος, σύμφωνα με το Virus Radar Online, ένα γνωστό

ηλεκτρονικό παρατηρητήριο ιών στο Διαδίκτυο.

Τρόποι προφύλαξης

«Καμία σοβαρή εταιρεία δεν ζητάει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα με τον τρόπο

αυτό και οι χρήστες δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δίνουν επιπόλαια τα

στοιχεία τους στο Δίκτυο», τονίζει ο κ. Χαράλαμπος Νικόπουλος, από την

εταιρεία Adaox. «Αυτός είναι ο πιο απλός τρόπος προφύλαξης», τονίζει.

Σύμφωνα με τον κ. Josematren Swinkels, υπεύθυνο της εταιρείας Inter, η οποία

έχει την έδρα της στη Λάρισα, «η λογική είναι η πρώτη άμυνα απέναντι στις

ψηφιακές απειλές – να δει δηλαδή κανείς τι είναι το μήνυμα που δέχεται και από

πού προέρχεται. Όμως, κρίνοντας από τον αριθμό των θυμάτων, οι περισσότεροι

χρήστες μοιάζει να είναι επιπόλαιοι και όχι καλά ενημερωμένοι».