H τυχερή νύφη στο «Μάμα μία» θα αποκατασταθεί. Και με σπίτι και με

αυτοκίνητο. Γι’ αυτό πολλές… τρέχουν να προλάβουν

Αυτό θα είναι πανηγύρι! Το τέλειο ριάλιτι. Γιοι και μανάδες κλεισμένοι σε ένα

σπίτι, όσο αντέξουν, όποιοι αντέξουν και ο νικητής θα αποκατασταθεί κιόλας με

πολύφερνη νύφη (Antenna). Που θα την εγκρίνει και η μαμά. Γιατί μαζί με τους

γιους και τις μανάδες θα κλειστούν στο σπίτι του ριάλιτι και «νύφες». Κορίτσια

που θέλουν να αποκατασταθούν. Και αν υπάρξει πεθερά που θα συμφωνήσει με την

επιλογή του γιου, το ζεύγος θα προικιστεί από την παραγωγή.

Ποιος ευφυής νους σκέφτηκε να κάνει θέαμα την απόλυτη σχέση, την

απόλυτη αγάπη, εκείνην της μάνας προς τον κανακάρη της και να έχει ταυτοχρόνως

σε εξέλιξη και μια ερωτική – υποτίθεται – σχέση του γιου; Αυτό κι αν θα είναι

τηλεοπτική κόλαση. Το τηλεπαιχνίδι «Mama mia» είναι τουρκικής παραγωγής και

εμπνεύσεως και προβλήθηκε στη γείτονα χώρα επί επτά συνεχόμενες σεζόν. Έχουν

χιούμορ οι γείτονες, αν μη τι άλλο. Άλλωστε οι σχέσεις του είδους με τις

πολυπλοκότητές τους, τις διαστάσεις τους, τις κόντρες τους είναι παγκόσμιες.

Ριάλιτι με συζύγους είδαμε, ριάλιτι με νέους που αναζητούν τον έρωτα εντός των

μπιγκμπραδερικών λυόμενων σπιτιών είδαμε, ριάλιτι με άλλους νέους που

προσπαθούν να γίνουν φίρμες στις πίστες επίσης είδαμε, αλλά και ριάλιτι

επιβίωσης σε ζούγκλες και εξωτικές παραλίες με αρουραίους. Αυτό που μας έλειπε

ήταν ένα αυθεντικό ριάλιτι μιας σχέσης αίματος και μάλιστα από τις πιο

ισχυρές, από εκείνες που διαμορφώνουν τον άνθρωπο, τον χαρακτήρα, κατευθύνουν

επιλογές, μια σχέση έρωτα και εξουσίας.

Ελάτε, λέει το διαφημιστικό, όσοι είστε πάνω από 18 ετών με τη μητέρα

σας. Ο νικητής όχι μόνον θα αμειφθεί, αλλά θα αποκατασταθεί μετά προικός.

Τι άλλο να επιθυμήσει ο μαμμόθρεφτος κανακάρης από το να έχει τη μαμά του

δίπλα του όσο αγωνίζεται για ένα σουξέ στη ζωή του και εκείνη να παρακολουθεί,

να συμβουλεύει, να γίνεται μαινάδα όταν άλλοι απειλούν την ευτυχία του μωρού

της και να έχει και λόγο για τη νύφη. Και εδώ προφανώς βρίσκεται το «μυστικό»

της επιτυχίας που περιμένει η παραγωγή.

Μανάδες να μαλλιοτραβιούνται για τους γιους. Για το ποιος είναι καλύτερος,

ομορφότερος, εξυπνότερος.

Αλλά και άλλες στιγμές, όπως μανάδες να διηγούνται πώς ήταν οι κανακάρηδες

μωρά – αυτή κι αν είναι από τις λατρεμένες στιγμές της μητρότητας.

H σχέση που έχει αναλυθεί περισσότερο από τους ειδικούς της ανθρώπινης ψυχής,

που έχει υμνηθεί από γιους, που έχει μισηθεί από τους ίδιους, που βρίσκεται

στον πυρήνα του ίδιου του πολιτισμού, κινητήριος μοχλός της σκέψης και της

δημιουργίας – κάποτε και τροχοπέδη του -, η σχέση που βρίσκεται στον πυρήνα

της σεξουαλικότητας, της ζωής της ίδιας, μετατρέπεται σε σόου ταπείνωσής της.

Γιατί τι άλλο περιμένει κανείς από ένα ριάλιτι από το να χλευάσει τους

ισχυρούς δεσμούς μητέρας και γιου, να χαζέψει, πότε καγχάζοντας και πότε

ταυτιζόμενος, τη σχέση που καθορίζει τη ζωή.

Τα συναισθήματα που είναι πιο βαθιά, που εγείρουν μεγαλύτερους καημούς

και από τα ερωτικά, αναζητούν πλέον οι ριαλιτζήδες να βγάλουν στο σφυρί για

τηλεθέαση, για χάζι, ακόμη και αυτά, περισσότερο αυτά.

Μόνο τραγωδία μπορεί να είναι

H σχέση που από τον Μπέργκμαν έως τον Γούντι Άλεν, από τον Νίτσε και τον

Φρόυντ έως τον Τσέχωφ και πλήθος άλλων αποτέλεσε με τις δεσμεύσεις της, τις

εξαρτήσεις της, τη βαριά σκιά της στη σεξουαλικότητα, τις επιλογές που ορίζει,

πηγή σοφίας και καλλιτεχνικής δημιουργίας, γίνεται πηγή εύκολου «πλουτισμού»

για γιους και κόρες και φυσικά για την αλυσίδα των επιχειρήσεων οι οποίες

έχουν έσοδα από τα ριάλιτι. Εδώ βέβαια δεν πρόκειται για εμβριθείς αναλύσεις ή

καλλιτεχνικές αποδόσεις της σχέσης, αλλά για την ίδια σαν ωμό κρέας. Για να

σπάσουμε πλάκα οι απ’ έξω. Για όσους συμμετέχουν, αποκλεισμένοι, μόνοι με τα

πηγάδια της ψυχής τους, αντιμέτωποι σε ένα μικρό χώρο, με τις μαμάδες και τις

υποψήφιες γυναίκες της ζωής τους, μόνο τραγωδία μπορεί να είναι. Όσο για τα

κορίτσια, αυτά εξ ορισμού θα έχουν αποδεχθεί το πιο φθηνό κλισέ, να τις

εγκρίνει η πεθερά και να καλοπαντρευτούν. Φρίκη!