Ήρθε στην Ελλάδα το 1997 «κουβαλώντας» την κληρονομιά της μεγαλύτερης αλυσίδας

εστιατορίων στον χώρο της «καθημερινής εστίασης» (casual dining), διαθέτοντας

1.650 καταστήματα παγκοσμίως. Σήμερα, η Applebee’s, έχοντας ξεπεράσει τις

«παιδικές ασθένειες» μιας νεοεισερχόμενης αλυσίδας, σχεδιάζει την επέκτασή της

ανά την επικράτεια.

Στόχος, ο διπλασιασμός των καταστημάτων μέσα σε μια τριετία -από έξι σήμερα σε

12 -αλλά και η απόκτηση παρουσίας σε πόλεις εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Με

επενδύσεις που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 10 εκατ. ευρώ και έξι νέα

καταστήματα μέχρι το 2008, η εταιρεία Milomel, που διαχειρίζεται το σήμα της

Applebee’s για την Ελλάδα και τα Βαλκάνια, φιλοδοξεί να διατηρήσει τη θέση της

ως η μεγαλύτερη αλυσίδα «καθημερινής εστίασης» στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την

πρόεδρο της εταιρείας, κυρία Μαρία Τζάννες, ο σχεδιασμός προβλέπει τη

λειτουργία δύο επιπλέον καταστημάτων Applebee’s έως το τέλος του 2006 και

άλλων τεσσάρων στη συνέχεια. Συνολικά, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η

ελληνική αγορά μπορεί να «αντέξει» μέχρι 30 καταστήματα Applebee’s -κι αν αυτό

γίνει πραγματικότητα θα αλλάξει τον χάρτη της μαζικής εστίασης.

«Ακροβασία»

Το εγχείρημα, πάντως, δεν είναι εύκολο, καθώς τα καταστήματα της εταιρείας

βρίσκονται σε άμεσο ανταγωνισμό τόσο με τα fast food όσο και τα παραδοσιακά

εστιατόρια. Έτσι, ανά πάσα στιγμή καλούνται να «ακροβατούν» ανάμεσα στις

χαμηλές τιμές των ταχυφαγείων και στην εξυπηρέτηση αλλά και το περιβάλλον που

απαιτεί ο πελάτης από ένα υψηλής ποιότητας εστιατόριο.

Επιπλέον, στα πρώτα χρόνια παρουσίας της εταιρείας στην Ελλάδα, τα στελέχη της

κλήθηκαν να «εκπαιδεύσουν» τους καταναλωτές στον νέο τρόπο εστίασης που

πρεσβεύουν μέσα από τα καταστήματά τους.

Γι’ αυτό, άλλωστε, έπρεπε να περάσουν οκτώ ολόκληρα χρόνια προκειμένου η

εταιρεία να «αλλάξει ταχύτητα» και να περάσει από τα αργά και σταθερά βήματα

στους γοργούς ρυθμούς επέκτασης. Το πρώτο Applebee’s στην Ελλάδα άνοιξε το

1997 στη Θεσσαλονίκη, στο 11ο χλμ Θεσσαλονίκης – Αεροδρομίου. Χρειάστηκε να

περάσουν τρία χρόνια για να ανοίξει το πρώτο Applebee’s της Αττικής, στην

περιοχή της Γλυφάδας, και στη συνέχεια ακόμη μία διετία «εκπαίδευσης» του

κοινού, προτού λειτουργήσουν (μέσα στο 2002) τρία νέα καταστήματα στην Αττική:

στη Φωκίωνος Νέγρη, στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και στην Πλατεία Κεφαλαρίου. Το

έκτο κατάστημα της αλυσίδας, που βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, άνοιξε

στα μέσα του 2004 και, πλέον, στο μυαλό των στελεχών βρίσκεται η επέκταση σε

πόλεις όπως η Πάτρα, ο Βόλος, το Ηράκλειο της Κρήτης και η Λαμία.

Με ίδια κεφάλαια

Μάλιστα, σε αντίθεση με τις περισσότερες αλυσίδες ταχείας εστίασης, η εταιρεία

δεν έχει υιοθετήσει τη μέθοδο του franchising για τη δημιουργία νέων

καταστημάτων αλλά, αντίθετα, πραγματοποιεί επενδύσεις από ίδια κεφάλαια. H

επιλογή αυτή, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, μπορεί να μην επιτρέπει

ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης, δίνει όμως τη δυνατότητα για πλήρη έλεγχο όλων

όσων συμβαίνουν σε κάθε κατάστημα: από τον τρόπο παρασκευής των πιάτων, μέχρι

τη διακόσμηση και το σέρβις.

Σήμερα, το κόστος για τη δημιουργία ενός καταστήματος Applebee’s (το οποίο να

πληροί τις προϋποθέσεις που έχει θέσει η εταιρεία) κυμαίνεται από 1,3 έως 1,5

εκατ. ευρώ.

Καταστήματα και μενού «α λα ελληνικά»

Αλλαγές στον τύπο του καταστήματος, στα μενού και στον τρόπο παρασκευής

ορισμένων προϊόντων χρειάστηκε να κάνουν τα στελέχη της εταιρείας, προκειμένου

να «προσεγγίσουν» τους Έλληνες καταναλωτές. Αν και τα περισσότερα καταστήματα

στις ΗΠΑ δημιουργούνται σε ενιαίους χώρους ενός ορόφου, τα διώροφα καταστήματα

είναι πιο συνηθισμένα στην Ελλάδα, λόγω έλλειψης χώρου.

Την ίδια στιγμή, συνταγές που γνώριζαν επιτυχία στο εξωτερικό τροποποιήθηκαν ­

λίγο ώς πολύ ­ ώστε να έρθουν στα γευστικά «μέτρα» της εγχώριας αγοράς, ενώ η

εταιρεία χρειάστηκε να δημιουργήσει και πιάτα «από το μηδέν», προκειμένου να

καλύψει εξειδικευμένες ανάγκες.