|
|
Κρατώντας το καλάθι του σούπερ μάρκετ προχωράς στους διαδρόμους ενός Super
Vero. Έχεις την ευκαιρία να επιλέξεις ανάμεσα σε τουλάχιστον 16.000 προϊόντα –
τόσα φιλοξενούν τα ράφια του. Κι αν κάτι σου θυμίζει Ελλάδα, η πραγματικότητα
είναι ότι βρίσκεσαι στην αγορά του Βελιγραδίου.
Ιδιοκτήτης του μεγάλου αυτού υπερμάρκετ, που φτάνει τα 6.000 τετραγωνικά
μέτρα, δεν είναι κάποια από τις πολυεθνικές αλυσίδες που επεκτείνονται
παγκοσμίως δημιουργώντας καταστήματα χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Είναι ο
πρώτος και μοναδικός μέχρι τώρα ελληνικός όμιλος σούπερ μάρκετ που δημιούργησε
αλυσίδα καταστημάτων εκτός συνόρων και κάνει τους καταναλωτές στα Σκόπια και
τη Σερβία να γυρίζουν… κεφάτοι από τα καταστήματά του.
50 εκατ. ευρώ
Από τον Μάιο του 1997, όταν για πρώτη φορά η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ
Βερόπουλος πέρασε τα σύνορα και έχτισε το πρώτο της κατάστημα στα Σκόπια,
μέχρι σήμερα, έγιναν επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Μια αμιγώς ελληνική
εταιρεία, λοιπόν, άνοιξε τον δικό της δρόμο σε μια αγορά που κεντρίζει
αναμφισβήτητα το ενδιαφέρον διεθνών επιχειρηματικών κολοσσών. Δημιούργησε, σε
λιγότερο από μία δεκαετία, εννέα καταστήματα (από τα οποία επτά στην Πρώην
Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας και δύο στη Σερβία) και κάνει τζίρο
περίπου 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
«Είναι μια αγορά που με σωστές επιλογές και χωρίς βιασύνη μπορεί να
αξιοποιηθεί επιχειρηματικά. Αρκεί οι όποιες κινήσεις να διέπονται από συνέπεια
και σοβαρότητα», λέει πρόεδρος της εταιρείας κ. Νίκος Βερόπουλος. Και τα
σχέδια δεν σταματούν εδώ. Ήδη κατασκευάζεται ένα ακόμη κατάστημα στην περιοχή
των Σκοπίων, ο όγδοος κρίκος της ελληνικής αλυσίδας στη γειτονική χώρα. Όπως
υπολογίζεται, την επόμενη πενταετία ο τζίρος από τη βαλκανική αγορά θα
αντιπροσωπεύει το 15% του συνολικού τζίρου του ομίλου.
Εμπορικά κέντρα
H απουσία μεγάλων λιανεμπορικών επιχειρήσεων, τόσο στα Σκόπια όσο και στη
Σερβία, ήταν το συγκριτικό πλεονέκτημα για την ελληνική εταιρεία, η οποία
σκέφτηκε το αυτονόητο: προσέφερε στους καταναλωτές των χωρών αυτών το
καταναλωτικό πρότυπο του δυτικού κόσμου: Μεγάλα καταστήματα που στα ράφια τους
φιλοξενούν χιλιάδες προϊόντα και μετατρέπουν τις καθημερινές αγορές σε
ψυχαγωγία. Με θέσεις πάρκινγκ, εστιατόρια, παιδότοπους, καταστήματα shop in
shop. Σήμερα, τα καταστήματα Βερόπουλος έχουν μετατραπεί σε εμπορικά κέντρα,
καθώς συγκεντρώνουν και άλλες υπηρεσίες πέρα από τις δραστηριότητες ενός
σούπερ μάρκετ. H εταιρεία νοικιάζει τους χώρους έξω από τα Vero και τα Super
Vero σε άλλες επιχειρήσεις, όπως φαρμακεία, καταστήματα ρούχων και
βιβλιοπωλεία. «Μας ενδιαφέρει ό,τι αφορά το εμπόριο. Δεν λέμε όχι. Μας οδηγούν
οι απαιτήσεις των καταναλωτών», σχολιάζει ο κ. Βερόπουλος.
«Υψηλού κινδύνου»
H πολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων το 1996, ημερομηνία
σταθμό για την εταιρεία (καθώς τη χρονιά εκείνη βγήκε από τα ελληνικά σύνορα),
δεν στάθηκε εμπόδιο. Άλλωστε, ολόκληρη η ιστορία του ομίλου χαρακτηρίζεται από
καινοτομίες, όπως τότε, στη δεκαετία του ’60, που ο πατέρας και ο θείος του
Νίκου Βερόπουλου, σημερινού προέδρου του ομίλου, αποφάσισαν να εισαγάγουν το
σελφ-σέρβις στο λιανικό εμπόριο με το εμπορικό σήμα SPAR.
«Το ασταθές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στα Σκόπια χαρακτήριζε εξ αρχής
την επένδυση ως “υψηλού κινδύνου”. Όμως, κρίναμε ότι ήταν μια αγορά που
μπορούσε να αξιοποιηθεί, αν και το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων ήταν και
παραμένει χαμηλό. Τολμήσαμε και πιστεύω ότι δεν κάναμε άσχημα», λέει ο κ.
Βερόπουλος. Σήμερα, η ελληνική αλυσίδα είναι ο leader στις αγορές των Σκοπίων
και της Σερβίας, με ανταγωνιστές τοπικές επιχειρήσεις χωρίς ιδιαίτερο
ενδιαφέρον, αν και το τελευταίο διάστημα γίνονται κινήσεις για δραστηριοποίηση
αλυσίδας σούπερ μάρκετ συμφερόντων του Τούρκου επιχειρηματία Κοτς. «Το να
μπεις πρώτος σε μια αγορά είναι μεγάλο ρίσκο. Δημιουργείς, όμως, αγορές,
εκπαιδεύεις τους καταναλωτές, αποκτάς αναγνωρισιμότητα. Ακόμα και τώρα, που
υπάρχει το ενδεχόμενο να μπουν και άλλοι στην αγορά στην οποία εμείς
πρωταγωνιστούμε, συνεχίζουμε να έχουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα», προσθέτει ο
πρόεδρος του Ομίλου Βερόπουλος. Την ίδια άποψη εκφράζουν επιχειρηματίες και
άλλων κλάδων, που επενδύουν τα τελευταία χρόνια στην περιοχή. Φυσικά, υπήρξαν
και δύσκολες ημέρες, με ανασφάλεια, προβληματισμό, αβεβαιότητα για το μέλλον.
Πολλοί ήταν εκείνοι που επαναπροσδιόρισαν τους επιχειρηματικούς στόχους τους.
Το να ανοίγεις μόνος μια αγορά μπορεί να κρύβει κίνδυνους, κρύβει όμως και
θησαυρούς.
Πήρε το ρίσκο
Έτσι, στις αρχές του 1999, η διοίκηση της εταιρείας πήρε μια ριψοκίνδυνη
απόφαση. Ήταν ριψοκίνδυνη διότι την εποχή που στην ελληνική αγορά συνέβαιναν
σοβαρές ανακατατάξεις, μια επένδυση που πλησίαζε τότε το ένα δισεκατομμύριο
δραχμές, για τη δημιουργία ενός νέου σούπερ μάρκετ (του τρίτου κατά σειράν
στην ΠΓΔΜ, στο Τέτοβο), θα μπορούσε να φέρει την επιχείρηση αρκετά πίσω αν
κάτι δεν πήγαινε καλά. Τα στελέχη της, όμως, το αποφάσισαν. Ελληνικό δαιμόνιο
ή επιχειρηματικό τόλμημα; Ακολούθησαν πολιτική κρίση και συγκρούσεις στην
περιοχή. Τα πράγματα ήταν ιδιαίτερα δύσκολα. Όταν, όμως, η κρίση του ’99
εκτονώθηκε, τα καταστήματα Vero γνώρισαν την αποδοχή των καταναλωτών και
άνοιξαν τον δρόμο για τη δημιουργία δύο ακόμα, στην Μπίτολα και στην πόλη των
Σκοπίων, ανεβάζοντας το ύψος των συνολικών επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν
στα 6 δισ. δραχμές. H ελληνική αλυσίδα απέκτησε πρωταγωνιστικό ρόλο στο
λιανικό εμπόριο της γειτονικής χώρας.
Όλοι μιλούν για την ελληνική αλυσίδα
Αν και έχουν περάσει από τότε εννέα χρόνια, οι αγορές της Βουλγαρίας και της
Ρουμανίας δεν τους ενδιαφέρουν. Προτιμούν να παίζουν μόνοι τους «μπάλα», έστω
και εντός μιας… μικρής περιοχής. «Σκοπός μας ήταν και είναι να μη
διασπαστούμε. Δεν μας ενδιαφέρει να έχουμε παρουσία σε πολλές χώρες. Μας
ενδιαφέρει, όπου είμαστε, να δημιουργούμε ισχυρές θέσεις», είχε δηλώσει τον
Δεκέμβριο του 2000 ο Νίκος Βερόπουλος.
Τέσσερα χρόνια μετά, έχοντας αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά των
Σκοπίων – η οποία αν και μικρή (αριθμεί 2,5 εκατ. καταναλωτές) προσέφερε
εμπειρία και αναγνωρισιμότητα – κανείς δεν μιλά για το κατάστημα του
Βερόπουλου στα Βαλκάνια αλλά για την ελληνική αλυσίδα. «Το πρώτο μας βήμα στην
αγορά της Σερβίας έγινε με ένα αρκετά μεγάλο κατάστημα, το μεγαλύτερο από όσα
υπήρχαν τότε», λέει ο κ. Βερόπουλος. Έτσι φτιάχτηκε το Super Vero του
Βελιγραδίου. Ένα υπερμάρκετ 6.000 τετραγωνικών μέτρων, σε ιδιόκτητο οικόπεδο
18 στρεμμάτων, που κόστισε 7,5 εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθεί. Σήμερα στη
Σερβία υπάρχουν δύο καταστήματα και πολλά σχέδια για τη δημιουργία και άλλων.
