Οι υπεύθυνοι ασφαλείας του 2004 προσβλέπουν σ’ ένα αρκετά παλιό ιπτάμενο

μέσο για να αντιμετωπίσουν τα πλέον σύγχρονα προβλήματα, όπως η απειλή των

τρομοκρατών ή η διαχείριση της κυκλοφορίας σε μια μεγαλούπολη.

Ένα τεράστιο αερόπλοιο, τύπου Ζέπελιν, μήκους 59 και ύψους 20 μέτρων, γεμάτο

ήλιον και φορτωμένο με υπερσύγχρονους αισθητήρες και κάμερες υψηλής

ευκρίνειας, θα πετάει μέρα και νύχτα πάνω από την Αθήνα, 20 ώρες το 24ωρο, και

θα βρίσκεται, όταν απαιτηθεί, πάνω από όποια Ολυμπιακή εγκατάσταση ή δρόμο της

Αττικής χρειαστεί προκειμένου να εστιάσουν στην απειλή τα «μάτια» του νέου

«Μεγάλου Αδελφού»…

Οι κάμερες και τα άλλα μέσα του αερόστατου δεν είναι φυσικά τα μόνα που θα

δίνουν εικόνα στα Κέντρα Επιχειρήσεων της Διεύθυνσης Ασφαλείας Ολυμπιακών

Αγώνων (ΔΑΟΑ), που στήνει η αμερικανική κοινοπραξία SAIC: από αέρος θα δίνεται

εικόνα και από δύο (ή τρία) ελικόπτερα της ΕΛ.ΑΣ., από θαλάσσης (Πειραιάς,

Φλοίσβος κ.λπ.) με 5-6 περιπολικά του Λιμενικού, ενώ σε όλη την Αθήνα και τους

οδικούς άξονες της Αττικής «φυτρώνουν» περίπου 1.250 στύλοι, ύψους 12 μέτρων,

με κάμερες στις κορυφές τους.

Υπήρχε πρόβλεψη

H πρόβλεψη για αερόπλοιο με κάμερες υπήρχε στην προ διετίας προκήρυξη του

διεθνούς διαγωνισμού για τη θωράκιση των Ολυμπιακών Αγώνων, καθώς το ίδιο μέσο

είχε χρησιμοποιηθεί και στους Ολυμπιακούς της Ατλάντα (1996) και στους

Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Σολτ Λέικ Σίτι (2000), ακόμα και στο

Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου το 1994!

Το αερόπλοιο – που θα φτάσει στην Ελλάδα την 1η Ιουλίου – ενδέχεται να

συνοδεύεται στους ουρανούς της Αττικής από 5-6 «μπαλόνια», όπως στο Σολτ Λέικ

Σίτι, τα οποία θα φέρουν κι αυτά κάμερες. Αυτά δεν θα κινούνται αλλά θα είναι

σταθεροποιημένα («αγκυρωμένα») σε κορυφές λόφων με φρούρηση.

Το αερόπλοιο, που με βάση τη σύμβαση θα ενοικιάσει η SAIC, θα κινείται σε ύψος

περίπου 1.400-1.500 μέτρων και το πλήρωμά του θα μπορεί να το κατευθύνει (με

κινητήρες) στο σημείο που επιθυμεί το Κέντρο ή οι αξιωματικοί – σύνδεσμοι της

ΕΛ.ΑΣ.

H εικόνα από τις 3-4 κάμερες και τα άλλα μέσα θα μεταδίδεται απευθείας στους

Σταθμούς Εδάφους και στα Κέντρα Επιχειρήσεων, για τη στελέχωση των οποίων έχει

ήδη αρχίσει η εκπαίδευση του προσωπικού (ΕΛ.ΑΣ., ΕΥΠ, Τροχαία, Πυροσβεστική,

Λιμενικό κ.λπ.) επί 12ώρου βάσεως. Ο συντονισμός γίνεται από τον αντιπρόεδρο

της εταιρείας SAIC κ. Tubbs, ο οποίος στο Σολτ Λέικ Σίτι ήταν ο επικεφαλής

κρατικός αξιωματούχος για θέματα ασφαλείας.

Το μοντέλο της Αθήνας, μεγεθυσμένο φυσικά, έχει την ίδια λογική με αυτή των

Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Σολτ Λέικ Σίτι της Γιούτα. Εκεί καρδιά της

επιχείρησης ήταν ένα ψηφιακό σύστημα βιντεοσκόπησης που επεξεργαζόταν τις

εικόνες από πολλές κάμερες, αρχειοθετούσε όλα τα δεδομένα για μελλοντική

αναπαραγωγή, εντόπιζε ενδείξεις τυχόν προβλημάτων, όπως ύποπτες κινήσεις ή

αλλαγές στον φωτισμό, και προωθούσε τις σχετικές λήψεις σε συγκεκριμένους

υπολογιστές που ήταν συνδεδεμένοι στο σύστημα. Ανάλογες λειτουργίες θα έχει

και το μοντέλο της Αθήνας.

Πέραν των ύποπτων κινήσεων ή περιστατικών, ο από αέρος «Μεγάλος Αδελφός» θα

τροφοδοτεί με στοιχεία και για την κίνηση στους δρόμους ώστε να διευκολύνονται

τα vip-οχήματα (αθλητών, ασφαλείας, επισήμων κ.λπ.). Το στοιχείο ροής της

κυκλοφορίας κρίνεται ως «εξαιρετικά σοβαρό» στα θέματα ασφαλείας καθώς με βάση

την πραγματική ανά στιγμή εικόνα θα οδηγούνται τα οχήματα με τις δυνάμεις

ασφαλείας και συνδρομής αν χρειασθεί. Μάλιστα, όλα τα vip-οχήματα θα έχουν

σύνδεση μέσω δορυφόρου ώστε το Κέντρο Επιχειρήσεων να ξέρει ανά πάσα στιγμή

πού βρίσκονται.

Άσκηση

Ήδη, έχει ολοκληρωθεί η ανάπτυξη τριών Κέντρων Επιχειρήσεων και Πληροφοριών

(Γενική Ασφάλεια, Υπ. Δημόσιας Τάξης και Περισσός/2004), τα οποία και θα

χρησιμοποιηθούν στην πρώτη μεγάλη εσωτερική άσκηση – δοκιμή του C4I στα μέσα

Δεκεμβρίου, με συμμετοχή της ΕΛ.ΑΣ. κ.λπ.

Δεν πέφτουν ακόμα και αν δεχθούν εκατοντάδες σφαίρες!

Αερόπλοια-αερόστατα τύπου Ζέπελιν χρησιμοποιούνται από τις Ένοπλες

Δυνάμεις των ΗΠΑ, Βρετανίας, Ρωσίας, από το υπουργείο Εσωτερικών της Γαλλίας

κ.ά., ενώ προσπαθούν να τα εντάξουν και οι δυνάμεις του Ισραήλ. Επίσης τα

χρησιμοποιούν η αστυνομία της Νέας Υόρκης, του Τόκιο, αρκετές μυστικές

υπηρεσίες (CIA, ΜΙ6 κ.λπ.), η DIA (ναρκωτικά).

Αερόστατα χρησιμοποιήθηκαν στον A’ Παγκόσμιο Πόλεμο (ως παρατηρητήρια), στον

B’ Παγκόσμιο Πόλεμο (και ως αιωρούμενα «φράγματα» κατά αεροσκαφών).

Τα αερόπλοια χάνουν εξαιρετικά αργά το αέριο που έχουν (είναι αδρανές και

άφλεκτο), ακόμα και αν χτυπηθούν από εκατοντάδες σφαίρες. Το 1994 το βρετανικό

υπουργείο Άμυνας έκανε ένα πείραμα και έβαλε με αρκετές εκατοντάδες σφαίρες

ένα αερόπλοιο: αυτό χρειάστηκε πάρα πολλές ώρες για να ξεφουσκώσει και να

προσγειωθεί, διότι λόγω της μικρής πίεσης το ήλιον έφευγε πολύ αργά. Κινείται

και προσγειώνεται ακόμα και χωρίς μηχανές. Έχει δύο πιλότους και οι επιβάτες

μπορεί να φθάσουν τους 18-20. Έχουν αυτονομία 24 ωρών, αλλά υπό ορισμένες

συνθήκες μπορούν να πετάξουν και 50 ώρες χωρίς ανεφοδιασμό.