H ενοικίαση πλοίων είναι το… μυστικό όπλο που σχεδιάζει να ρίξει το

υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στη «μάχη τού Αιγαίου» – και ειδικότερα της

άγονης γραμμής – που αρχίζει με την ουσιαστική απελευθέρωση της ακτοπλοΐας την

1η Ιανουαρίου 2004.

Έτσι, προκειμένου να μην υπάρξουν τα κενά που παρατηρήθηκαν φέτος στις

συνδέσεις απομακρυσμένων νησιών, και αφού πλέον όλοι έχουν συνειδητοποιήσει

ότι η πολιτική των επιδοτήσεων στις μη προνομιούχες γραμμές παρά τα υπέρογκα

ποσά πρακτικά απέτυχε (σ.σ.: τα δύο τελευταία χρόνια οι επιδοτήσεις αυξήθηκαν

από 11,7 εκατομμύρια ευρώ σε 37,5 εκατομμύρια ευρώ και παρ’ όλα αυτά

χρειάστηκαν παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις για να καλυφθούν τα τεράστια κενά

στις άγονες γραμμές), εξετάζεται, όπως λένε υπηρεσιακοί παράγοντες από το YEN,

«η ιδέα να εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα το Μητρώο Παράλληλης

Νηολόγησης, το οποίο δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα Μητρώο Ενοικιαζόμενων

Πλοίων.

Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι θα μπορεί κάποιος που δεν είναι ιδιοκτήτης

πλοίου να το φέρει με leasing ή να το νοικιάσει από κάποιον άλλον πλοιοκτήτη

και στη συνέχεια να το δρομολογήσει σε κάποια από τις γραμμές τού Αιγαίου και

τού Ιονίου. Με την ισχύουσα νομοθεσία δεν επιτρέπεται παρά μόνο σε ιδιοκτήτη

πλοίου να υψώσει την ελληνική σημαία σε επιβατηγό και να το εκμεταλλευτεί. Με

το νέο σύστημα όμως, μπορούν και δήμοι απομακρυσμένων νησιών από μόνοι τους ή

με συνεργασία να νοικιάζουν πλοία και να καλύπτουν τις ανάγκες των κατοίκων.

Οι στόχοι

Το μέτρο όμως με την ενοικίαση πλοίων δεν θα φέρει τα πάνω – κάτω μόνο στην

άγονη γραμμή αλλά και σε ολόκληρη την ακτοπλοΐα. Ο στόχος είναι τριπλός

εξηγούν από το YEN.

1. Με τον τρόπο αυτό θα καλυφθεί το κενό που θα δημιουργηθεί με την

απόσυρση πλοίων που θα συμπληρώσουν 30 χρόνια. Μόνο μέσα στην επόμενη διετία

πρόκειται να αποσυρθούν από τις γραμμές τού Κεντρικού Αιγαίου 20

επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία, και επτά από τις γραμμές τού Αργοσαρωνικού.

Και δεν είναι μόνον αυτά. Για παράδειγμα, για τού χρόνου, σύμφωνα με

πληροφορίες, η Hellas Flying Dolphins δεν έχει υποβάλει αίτηση για την τακτική

δρομολόγηση των πλοίων «Παναγία Εκατονταπυλιανή» και «Εξπρές Άδωνις», ενώ η

εταιρεία Goutos Lines δεν έχει υποβάλει αίτηση για το πλοίο «Μακεδών», ενώ

έχει πουλήσει το επιβατηγό «Παπαδιαμάντης».

2. Θα δώσει εναλλακτικές λύσεις σε πολλούς πλοιοκτήτες, οι οποίοι λόγω

οικονομικών δυσκολιών που ισχυρίζονται ότι αντιμετωπίζουν σήμερα πολλές

εταιρείες δεν μπορούν να προβούν στη ναυπήγηση νέων πλοίων ή στην αγορά

αξιόλογων μεταχειρισμένων.

3. Θα βοηθήσει στην απασχόληση Ελλήνων ναυτικών βάζοντας φραγμό στην

απώλεια θέσεων εργασίας από την απόσυρση πλοίων και θα συντελέσει στην εισδοχή

περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία.

Ο Γ. Πασχαλίδης

«H απελευθέρωση της ακτοπλοΐας θα γίνει με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και σε

καμία περίπτωση δεν θα κινδυνεύσει η ενδοεπικοινωνία των νησιών», λέει ο

υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργος Πασχαλίδης. «H ακτοπλοΐα της Ελλάδας

έχει μεγαλύτερη έκταση και σημασία από την ακτοπλοΐα των άλλων χωρών της E.E.

Αν για τις άλλες χώρες είναι μέσον αναψυχής για εμάς είναι ζωτικής ανάγκης».

Γιατί τώρα

Τον ερχόμενο Μάιο μπαίνουν στην E.E. η Κύπρος και η Μάλτα, όπου το μέτρο της

ενοικίασης πλοίων ήδη εφαρμόζεται εδώ και καιρό. Ο ανταγωνισμός στη ναυτιλία

προβλέπεται να γίνει πιο άγριος, αφού αυτές οι χώρες προσφέρουν κίνητρα για

την προσέλκυση πλοίων. H Ελλάδα θα αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό με την καθαρή

ελληνική σημαία, που θα αποκτήσει – αν τελικά το μέτρο εφαρμοστεί – μεγαλύτερη

ευελιξία.

Θα πλέουν με ελληνική σημαία

Από το YEN είναι ξεκάθαροι. Πρόκειται για Ειδικό Μητρώο και όχι για

δεύτερο νηολόγιο. «Είναι ένα μέτρο που όλοι το συζητούσαν εδώ και καιρό, αλλά

κανείς δεν πήρε την πρωτοβουλία να το εφαρμόσει», επισημαίνουν υπηρεσιακοί

παράγοντες.

Τα πλοία θα έρχονται στην Ελλάδα χωρίς πλήρωμα. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να

υψώσουν την ελληνική σημαία και ο αριθμός των ναυτικών που θα τα επανδρώνουν

θα είναι ίδιος με αυτόν που προβλέπεται για τα υπό ελληνική σημαία πλοία.

Όπως λένε στο YEN, «πρόκειται για μια καινοτομία προκειμένου να εξασφαλιστούν

πλοία και να λυθεί το πρόβλημα με την έλλειψη επιβατηγών που εκτιμάται ότι θα

παρατηρηθεί τα επόμενα χρόνια».

Στο «τραπέζι» το νομικό πλαίσιο

Ήδη έχει συσταθεί ομάδα εργασίας η οποία ερευνά το νομικό πλαίσιο για

τα όσα προβλέπονται για το μέτρο της ενοικίασης πλοίων από τη διεθνή σύμβαση

περί Bareboat Charter. H ομάδα θα έχει ολοκληρώσει το έργο της μέσα στους

επόμενους δύο μήνες και από εκεί και πέρα είναι η σειρά των πολιτικών

αποφάσεων. H ενοικίαση πλοίων δεν αφορά μόνο την ακτοπλοΐα, αλλά και τους

άλλους κλάδους της ναυτιλίας.