Οι ερωτικές, φιλικές, οικογενειακές σχέσεις στη σημερινή αλαφιασμένη ελληνική

κοινωνία απασχολούν τις πιο πολλές ταινίες των σκηνοθετών που κάνουν την πρώτη

τους εμφάνιση με φιλμ μεγάλου μήκους. Και η «κρίση ηλικίας» των 30ρηδων,

40ρηδων, 50ρηδων, ή η αναζήτηση ταυτότητας της σημερινής νεολαίας διαφαίνεται

στο σώμα των περισσότερων ταινιών…

Μοναδικό «μελανό» σημείο των πρωτάρηδων σκηνοθετών μας – ως… διάθεση,

τουλάχιστον, γιατί το αποτέλεσμα θα φανεί στο πανί… – η έλλειψη καθαρόαιμης

κωμωδίας. Εκτός από το φιλμ «Βαρέα ανθυγιεινά» του Αντώνη Παπαδόπουλου, τις

«Θεατρίνες» του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη και το «Kalabush» των Φλωρίδη-Νικολαΐδη

που έχουν σαρκαστικές πινελιές, όλες οι άλλες είναι «σοβαρές»… Ευχάριστη

πραγματικότητα το γεγονός ότι πέντε από αυτές τις ταινίες έχουν σκηνοθετηθεί

από γυναίκες. Θεματολογικά, εκτός από το σήμερα, οι ταινίες των νέων

σκηνοθετών φτάνουν μέχρι το Βυζάντιο και τον 19ο αιώνα και την Κατοχή…

Αν στις 18 ταινίες των πρωτάρηδων σκηνοθετών – οι μισές ολοκληρώνονται και οι

στις υπόλοιπες θα αρχίσουν τα γυρίσματα μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου –

προστεθούν άλλες 20 καθιερωμένων, έχουμε γύρω στις 40 ταινίες! Αριθμός

ενθαρρυντικός για την ύπαρξη εθνικής κινηματογραφίας ή πληθωριστικό δείγμα;

Γιατί, εκτός του… Χόλιγουντ, τόσες πολλές ταινίες λίγες χώρες παράγουν! Κάτι

που μπορεί να είναι αποτέλεσμα του γνωστού ελληνικού δαιμόνιου, αν υπολογίσεις

ότι με 3 – 4 δισ. δρχ. που θα στοιχίσουν αυτές οι ταινίες, στη Δύση δεν

γυρίζονται ούτε δύο! Εκτός, φυσικά, από «Το λιβάδι που δακρύζει» του Θόδωρου

Αγγελόπουλου, το οποίο θα ξεπεράσει το 1.700.000.000 δρχ.!

Έπειτα από 20 χρόνια, ο Γιάννης Φέρτης επιστρέφει στον ελληνικό κινηματογράφο

και μαζί με την Μπέττυ Λιβανού πρωταγωνιστούν στην πρώτη ταινία του Παντελή

Παγουλάτου «Όνειρα γλυκά»

«Όνειρα γλυκά» του Παντελή Παγουλάτου. Η αγάπη απειλείται και ο 50ρης

ήρωας της ταινίας – της «γενιάς του Πολυτεχνείου»… – πάσχει από καρκίνο, ενώ

παράλληλα σκιαγραφούνται και οι δυσκολίες επικοινωνίας με τα 25χρονα παιδιά

του… Ο Γιάννης Φέρτης επιστρέφει έπειτα από 20 χρόνια στο ελληνικό σινεμά –

«Υπόγεια διαδρομή» του Απόστολου Δοξιάδη η τελευταία εμφάνισή του – και έχει

ως συμπρωταγωνιστές τούς Μπέττυ Λιβανού, Χρήστο Νομικό, Βαλέρια

Χριστοδουλίδου, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιάννη Καραγεωργόπουλο, Όθωνα Μεταξά. Η

μουσική είναι του Σταμάτη Κραουνάκη.


Παιδικά τραύματα και βαθιά συγκίνηση στο φιλμ της Πένυς Παναγιωτοπούλου

«Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου»

«Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου» της Πένυς Παναγιωτοπούλου.

Τέλη δεκαετίας του ’60 και ένα 8χρονο αγόρι χάνει τον πατέρα του, γεγονός που

δεν θα μπορέσει να το ξεπεράσει, μέχρι να «ζήσει» μαζί του ένα συνταρακτικό

γεγονός. Παίζουν: Στέλιος Μάινας, Χρήστος Μπουγιώτας, Ιωάννα Τσιριγκούλη,

Γιώργος Καραγιάννης, Χρήστος Στεργιόπουλος και η Δέσπω Διαμαντίδου.



Μποτιλιαρισμένες ψυχές στη μεγαλούπολη

«Όλο το βάρος του κόσμου» του Θάνου Αναστόπουλου. Ο καθένας μας

κουβαλάει το φορτίο του και μέσα από μια ιστορία 10 προσώπων στη σημερινή

Αθήνα ο καθένας προσπαθεί να πάρει μια βαθιά ανάσα. Από τη μια βλέπουμε τα

εσωτερικά διαμερίσματα κι από την άλλη τους μπολιαρισμένους δρόμους. Και στους

δύο χώρους οι ψυχές ασφυκτιούν… Παίζουν: Φώτης Σπύρος, Άννα Μάσχα, Μαρία

Ζορμπά, Μηνάς Χατζησάββας, Ρένος Μαντής, Νίκος Γεωργάκης, Λάγια Γιούργου,

Ιωάννα Τσιριγκούλη, Νίκος Κουρής. Φωτογραφία: Ηλίας Κωνσταντακόπουλος.

Η Ταμίλα Κουλίεβα στο «γυναικείο φιλμ» της Έρσης Δάνου «Μια θάλασσα μακριά»

«Μια θάλασσα μακριά» της Έρσης Δάνου. Όσο και να θέλεις να ξεφύγεις από

το παρελθόν σου, αυτό θα βγει, κάποτε, μπροστά σου και θα σου ζητήσει

εξηγήσεις… Έτσι και η Ελληνίδα ηρωίδα, που ζει 17 χρόνια στο Λος Άντζελες με

τακτοποιημένη οικογενειακή «ευτυχία»… Ένας εφηβικός έρωτας από το νησί της,

την Κάρπαθο, φτάνει εκεί και την ταράζει… Τι να διαλέξει; Το όνειρο ή την

ανιαρή πραγματικότητα; Παίζουν: Άκης Σακελλαρίου, Ταμίλα Κουλίεβα, Ιωάννα

Παπά, Χάρης Γιακουμάτος.

«Ένα τραγούδι δεν φτάνει» της Ελισάβετ Χρονοπούλου. Μάνα είναι μόνο

μία, αλλά η σχέση μάνας και κόρης της ταινίας περνάει διά πυρός και σιδήρου…

Η κόρη είναι σκηνοθέτις, η μάνα πασίγνωστη θεατρίνα. Ελληνική οικογένεια –

χθες – σήμερα – και «ζωή που δεν μοιράζεται, είναι ζωή κλεμμένη».

«Μη ρωτάς, όλα είναι εκεί» του Γιώργου Κωνσταντόπουλου. Τα πλοία

φεύγουν για τα νησιά, αλλά ο ήρωας της ταινίας φτάνει στην Αμοργό μόνος του

όταν η μέλλουσα γυναίκα του τον παράτησε την ημέρα του γάμου τους! Ζει μόνος

του στο σπίτι που θα περνούσαν τον μήνα του μέλιτος και προσπαθεί να καταλάβει

σε τι έκανε λάθος…

«Θάλαμος 3» του Κώστα Καρκάνη. «Περίεργο! Γιατί έζησα τόσα χρόνια; Για

ποιο λόγο;» αναρωτιέται ο 55χρονος ήρωας όταν βλέπει τον θάνατο μπροστά του

στον εξάκλινο «Θάλαμο 3» του λαϊκού νοσοκομείου όπου νοσηλεύεται… Κι όλη η

προηγούμενη ζωή του περνάει από μπροστά του και η τωρινή φτάνει σε αδιέξοδο.

«Ωραίο το φουστάνι σου, Γιώργο μου» του Γιάννη Διαμαντόπουλου από το

βιβλίο του Βασίλη Καββαθά. Η ασφυκτική καταπίεση μίας χήρας μάνας προς τον γιο

της. Αυτή τυφλώνεται από τη μανία της για τον έλεγχό του κι αυτός από πλήρη

αβουλία που τον κάνει φυτό…

Βυζάντιο… τσόντα και Εξάρχεια

Ελευθεριάζουσα ηθική στα χρόνια του Βυζαντίου με τις «Θεατρίνες» του

Παναγιώτη Πορτοκαλάκη σε σενάριο που έγραψε με τη Βίκυ Δέμου

«Οι θεατρίνες» του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη, σε σενάριο που έχει γράψει με

τη Βίκυ Δέμου. Βυζάντιο και μία θεατρίνα γίνεται πέτρα σκανδάλου για τον

στρατηγό άνδρα της, καθώς ερωτεύεται τον φίλο του γιου του από τον πρώτο γάμο

του και οι τρεις μαζί την… πετροβολούν. Μέχρι αυτή να «απελευθερωθεί»,

επιστρέφοντας στο θέατρο. Τα γυρίσματα έγιναν σε Μυστρά, Μονεμβασιά, Γιάννενα,

Ρόδο, Αθήνα, Μυτιλήνη. Ταινία εποχής γύρω από τα χρόνια του Βυζαντίου έχει να

γίνει από το «Δοξόμπους» του Φώτου Λαμπρινού, που είχε «φουντώσει» το Φεστιβάλ

της Θεσσαλονίκης το ΄87. Παίζουν: Χρήστος Στεργιόγλου, Γιώργος Καραμίχος,

Μαρία Πρωτόπαπα, Λαέρτης Βασιλείου, Λένα Κιτσοπούλου, Δημήτρης Πετρόπουλος.

«Κλαις;» του Αλέξανδρου Βούλγαρη. Ο νεαρός γιος των Παντελή

Βούλγαρη-Ιωάννας Καρυστιάνη στήνει μια «ιστορία στα Εξάρχεια». Ο έρωτας και το

«τέλειο ζευγάρι» με δύο εντελώς διαφορετικών χαρακτήρων ανθρώπους. Αυτός είναι

27 χρόνων και ως άντρας δεν λέει να… μεγαλώσει ποτέ. Κι αυτή είναι 24χρονη,

πετυχημένη και υπεύθυνη. Η ενότητα των… αντιθέτων στον έρωτα.

«Χάνι» του Γιώργου Μπακόλα. Δέκατος ένατος αιώνας και λαθρεμπόριο,

ληστείες, φόνοι… Δύο φίλοι, που έχουν πλουτίσει από το λαθρεμπόριο στην

Κωνσταντινούπολη, αναγκάζονται να το σκάσουν με τα κλοπιμαία στην ενδοχώρα και

φτάνοντας σ΄ ένα χάνι ζουν τον… μύθο του ακέφαλου καβαλάρη α λα ελληνικά!

«Hard core» του Ντένη Ηλιάδη από το μυθιστόρημα της Αλέκας Λάσκου

(εκδόσεις Ωκεανίδα). Δύο 17χρονες πόρνες που σκοτώνουν πελάτες, κλέβουν και

έρχονται σε πλήρη ρήξη με την κοινωνία, α λα «Θέλμα και Λουίζ»… Παίζουν οι

Ιωάννα Παπά, Κατερίνα Τσάβαλου. Μία ταινία που αναμένεται να προκαλέσει

ποικιλοτρόπως…

«Το αγόρι που έκλαιγε χωρίς λόγο» του Κωνσταντίνου Χαραλάμπους. Η

ιστορία μίας παρέας παιδιών κοντά στην ενηλικίωσή τους στην ελληνική επαρχία

λίγα χρόνια πριν από το 1980… Το νέο στο σενάριο είναι η σεξουαλική

αθυροστομία των νεαρών πρωταγωνιστών που σκεπάζει την καταπίεσή τους από τον

κοινωνικό περίγυρο. ..

Ντοκιμαντέρ

«Δρόμος προς τη Δύση» του γνωστού ζωγράφου Κυριάκου Κατζουράκη. Φιξιόν

ντοκιμαντέρ με δραματοποιημένες ενότητες και σκηνές-ντοκουμέντα για τους

μετανάστες και τους πρόσφυγες που ζουν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.

«65 μέρες στη θάλασσα» της Κατερίνας Πατρώνη. Εμπορικό πλοίο στη μόνιμη

γραμμή Ευρώπης – Κορέας και η ζωή των ναυτικών – μισοί Έλληνες, μισοί

Φιλιππινέζοι – πάνω στο καράβι. Τα λιμάνια φεύγουν, ο χρόνος μένει μόνιμος και

ασήκωτος σύντροφος πάνω στα όνειρά τους… Και η θάλασσα πάντα γύρω τους

μαγική, τρομακτική και άγνωστη…

Μετανάστες, σάτιρα και… ούζο

«Πάμε για ένα ούζο» της Κλεώνης Φλέσα. Δύο 30ρες στη σημερινή Αθήνα.

Ήταν συμμαθήτριες και μετά 12 χρόνια ξανασυναντώνται τυχαία στο ταξί που

οδηγεί η μία. Η οδηγός του ταξί έχει μία σχέση σε «αφασία» και η άλλη είναι

δημοσιογράφος, χωρισμένη και με παιδί που το μεγαλώνει στο χωριό η μάνα της.

Μέσα από διάφορες δύσκολες καταστάσεις που βιώνουν και οι δύο, η φιλία τους

δυναμώνει και τις διαφοροποιεί, κανοντάς τες να δουν αλλιώς τη ζωή τους…

«Kalabush» των Άδωνι Φλωρίδη, Θοδωρή Νικολαΐδη. Ένας λαθρομετανάστης

από τη Συρία, ο Μουσταφά, φτάνει στη Λεμεσό πιστεύοντας ότι έφτασε στην

Ιταλία! Μέσα από το οδοιπορικό του στο νησί με πολλές ανατροπές

σουρεαλιστικής… λογικής, θα αποφασίσει ότι το εξωτερικό δεν του αρέσει!

Παίζουν: Μόνικα Βασιλείου, Μάριος Ιωάννου, Σπύρος Σταυρινίδης, Σεμέλη

Οικονόμου, Σοφοκλής Κασκαούνιας, Γιώργος Ζένιος. Μουσική: Μιλτιάδης

Παπαστάμου.

«Παρά λίγο, παρά πόντο, παρά τρίχα» της Στέλλας Θεοδωράκη. Ένας

ανέφικτος έρωτας μέσα σ΄ ένα ερωτικό τρίγωνο. Και μία ταινία για τον φόβο να

δεις τον εαυτό σου κατάματα. Για τον φόβο να εκδηλώσεις την αγάπη σου.

Παίζουν: Ιωάννα Τσιριγκούλη, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Δημήτρης Σιακάρας, Γιώργος

Μιχαλακόπουλος, Τζένη Ρουσσέα, Γιάννης Χατζηγιάννης.

«Βαρέα ανθυγιεινά» του Αντώνη Παπαδόπουλου. Ένας «νεκρός» και με…

βούλα – του έχουν στήσει ανδριάντα – ήρωας της Κατοχής, εμφανίζεται το ΄74,

λίγο πριν από την πτώση της χούντας, στο χωριό του και… τρελαίνει τους

συγχωριανούς του… Κανείς δεν τον αναγνωρίζει και τον κλείνουν στη φυλακή! Η

ιστορία κλείνει σήμερα με τον 75χρονο ήρωα να έχει αποσυρθεί στο σπιτάκι του

και να ζει με τις αναμνήσεις του και το άγαλμά του!