Πολύτιμες συμβουλές από έναν άνθρωπο που γνωρίζει πολλά και καλά, τον καθηγητή

Εφαρμοσμένων Μαθηματικών στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου της Πάτρας

Γιώργο Δάσιο, που ήταν τα τελευταία τρία χρόνια πρόεδρος της Επιτροπής που

επιλέγει τα θέματα και διεξάγει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Με το παλαιό

σύστημα των Δεσμών θήτευσε επικεφαλής της ομάδας που επέλεγε τα θέματα των

Μαθηματικών πέντε φορές, το ΄92, το ΄93, το ΄95, το ΄96 και το ΄98.

Όλη η ύλη

Ο κ. Δάσιος εξηγεί ότι η «κατασκευή», το «χτίσιμο» των θεμάτων, ξεκινάει από

την προηγουμένη το βράδυ, πολλές φορές και από το απόγευμα, με πολλή συζήτηση

και κύριο μέλημα να περιληφθεί στα θέματα στα οποία θα εξεταστούν οι

υποψήφιοι, όλο το φάσμα της ύλης. Γι΄αυτό, όπως εξηγεί, δεν επιλέγεται πάντοτε

η μέθοδος της κλήρωσης, με την οποία μπορεί να αποκλειστεί μεγάλο μέρος της

εξεταστέας ύλης. «Όταν θέλεις να εξετάσεις όλη την ύλη, τι έννοια έχει η

κλήρωση;» διερωτάται.

Για όσους ανησυχούν μήπως τότε υπάρχουν πιθανότητες να τεθούν…

προκατασκευασμένα και άρα γνωστά σε κάποιους, εκ των προτέρων, θέματα, ο κ.

Δάσιος είναι κατηγορηματικός: «Ποτέ δεν μπαίνει ένα θέμα έτσι όπως το

προτείνει κάποιος. Αν καταλήξουμε ότι το τάδε θέμα είναι καλό, αρχίζει μια

συζήτηση, με στόχο να εντοπιστούν τα καλά του σημεία. Αφού γίνει αυτό, τότε

χρησιμοποιώντας τα διαμορφώνεται ένα άλλο θέμα, που ακόμη κι αν δίνει την

εντύπωση ότι είναι ίδιο, δεν είναι».

Στο σημείο αυτό ο κ. Δάσιος αναφέρεται στην περυσινή υπόθεση των Αρχαίων

Ελληνικών, όπου τα θέματα που ετέθησαν στις εξετάσεις, θεωρήθηκαν ­ κακώς κατά

τη γνώμη του ­ ότι ήταν ίδια με αυτά που είχαν τεθεί στις εξετάσεις

προσομοίωσης που είχαν κάνει τα φροντιστήρια. «Αισθανθήκαμε όλοι στην Επιτροπή

πραγματικά αδικημένοι», τονίζει ο κ. Δάσιος και εξηγεί ότι τα θέματα δεν ήταν

ίδια, καθώς χρησιμοποιήθηκε άλλο τμήμα του κειμένου του ιδίου συγγραφέα.

«Δεδομένου ­ όπως επισημαίνει ­ ότι οι συγγραφείς από τους οποίους εξετάζονται

οι υποψήφιοι στα Αρχαία Ελληνικά είναι τρεις, αν είχαν γίνει τρία δοκιμαστικά

τεστ, ένα για κάθε συγγραφέα, αντιλαμβάνεστε ότι, με τη προηγούμενη λογική, η

Επιτροπή Εξετάσεων δεν θα έπρεπε να επιλέξει κανένα θέμα…».

Γνώστης

Για την ιστορία, ο κ. Δάσιος έχει δύο γιους, εκ των οποίων ο πρώτος μπήκε το

1991, με την πρώτη προσπάθεια 2ος στους χημικούς μηχανικούς Πάτρας και ο

δεύτερος το 1994 33ος στην Ιατρική Πάτρας, επίσης με την πρώτη προσπάθεια.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι ο ίδιος γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα την…

πονεμένη ιστορία της διεκδίκησης μιας θέσης στις ιατρικές και πολυτεχνικές

σχολές. Αποκαλύπτει μάλιστα ότι ο γιος του ξεκινούσε με προοπτική να κρατήσει

όσο λιγότερα μαθήματα γινόταν για την επόμενη χρονιά, μια και θεωρούσε πολύ

δύσκολη την επιτυχία του με την πρώτη προσπάθεια. Αυτό απέβαλε μεγάλο μέρος

του άγχους του.

1. «Μην περιφρονείς ποτέ τη θεωρία και μην εγκαταλείπεις ποτέ μιαν άσκηση

μόλις την έλυσες, για να προχωρήσεις στην επόμενη. Σε αυτό ακριβώς το σημείο

είναι που αρχίζει η πραγματική μελέτη. Χρησιμοποιώντας αυτήν

την άσκηση ως βασικό καμβά, προσπάθησε να φτιάξεις άλλες ασκήσεις

παρόμοιες, διαφοροποιώντας τα δεδομένα, αλλάζοντας τις υποθέσεις, διερευνώντας

τα δυνατά αποτελέσματα. Μόνον έτσι «ριζώνει» η γνώση μέσα σου και δεν σε

«προδίδει» το μυαλό σου την κρίσιμη ώρα. Η υπόθεση της επιτυχίας στα

Μαθηματικά δεν «παίζεται» στο πόσες… χιλιάδες ασκήσεις έλυσες, αλλά στο

πόσες πραγματικά… μελέτησες».

2. Μέχρι το Πάσχα διάβασμα και μετά επαναλήψεις

Τώρα που οι υποψήφιοι μπαίνουν στην τελική ευθεία προς τις εξετάσεις, ο κ.

Δάσιος εκτιμά πως ό,τι είναι να μάθουν, πρέπει να το διαβάσουν ως το Πάσχα.

Μετά θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι όσα έχουν μελετήσει μπορούν και να τα

γράψουν. Με άλλα λόγια να κάνουν επαναλήψεις, δοκιμές, τεστάρισμα, κι όχι μόνο

με τους καθηγητές, αλλά και μεταξύ τους οι υποψήφιοι. Γιατί αλλιώς απαντάς

στις ερωτήσεις του καθηγητή κι αλλιώς στις ερωτήσεις του συνυποψήφιου με τον

οποίο μελετάς μαζί. Δημιουργείται ένα κλίμα υγιούς συναγωνισμούς προς όφελος

των υποψηφίων. «Έτσι μελετούσα κι εγώ για να δώσω εισαγωγικές εξετάσεις στο

Πανεπιστήμιο ­ αποκαλύπτει ο κ. Δάσιος ­ και δεν το μετάνιωσα».

Αλλά πέρα από όλα αυτά, το σημαντικότερο είναι η ψυχολογία του υποψηφίου. Οι

γονείς δεν πρέπει να του δημιουργούν άγχος και ο ίδιος θα έχει τα καλύτερα

δυνατά αποτελέσματα όταν πραγματικά πιστέψει στον εαυτό του: «Πηγαίνω να δώσω

εξετάσεις για μένα, για το δικό μου μέλλον και όχι για να δικαιώσω το…

όνειρο του πατέρα ή της μάνας, ούτε για να μην εκτεθώ στον κοινωνικό περίγυρο.

Έκανα ό,τι μπορούσα και θα προσπαθήσω να μεγιστοποιήσω την απόδοσή μου στο διαγώνισμα».