Μετωπική σύγκρουση μεταξύ ακτοπλόων και υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας

προβλέπεται μετά την προχθεσινή απόφαση των εφοπλιστών να ακινητοποιήσουν στις

27 Οκτωβρίου τα πλοία τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα όσα γράφονται και

ακούγονται μετά το πολύνεκρο ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα».

Ο «αγώνας» των ακτοπλόων για την… αποκατάσταση τού ονόματός τους δεν είναι

και τόσο ανιδιοτελής, όπως επισημαίνουν άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τον χώρο

της ναυτιλίας.

Πίσω από αυτή την κινητοποίηση (δεν συμμετέχουν μόνο ο Όμιλος Επιχειρήσεων

Αττικής του κ. Περικλή Παναγόπουλου και οι Γραμμές Στρίντζη) κρύβεται ο φόβος

για την εσωτερική απελευθέρωση των γραμμών, που θα προηγηθεί ­ όπως όλα

δείχνουν ­ της γενικής απελευθέρωσης με την είσοδο και των υπόλοιπων

Ευρωπαίων…

«Καμία γραμμή δεν πρέπει να θεωρείται αποκλειστικής εκμετάλλευσης και προνόμιο

κανενός», δήλωσε χθες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστος Παπουτσής. Την

ερχόμενη εβδομάδα θα συνεδριάσει η Γνωμοδοτική Επιτροπή Ακτοπλοϊκών

Συγκοινωνιών και, όπως επισημαίνουν από το περιβάλλον του υπουργού Εμπορικής

Ναυτιλίας, θα δοθούν άδειες σε όσους διαθέτουν σύγχρονα πλοία, με γνώμονα την

καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιών και των πολιτών.

Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι εκκρεμούν ακόμη για τη γραμμή της Κρήτης αιτήσεις

από τις Επιχειρήσεις Αττικής και τη ΝΕΛ, κάνει πολλούς να χάνουν τον ύπνο τους

αφού ακόμη και αυτό το μονοπώλιο των Κρητικών Γραμμών φαίνεται να σπάει.

Από το ΥΕΝ είναι πεπεισμένοι ότι η απόφαση των ακτοπλόων να ακινητοποιήσουν τα

πλοία τους, και μάλιστα σε μια περίοδο που υπάρχει πρόβλημα στη σύνδεση των

νησιών αφού είναι ακινητοποιημένος ολόκληρος σχεδόν ο ακτοπλοϊκός στόλος ­

λόγω μη εναρμόνισης με τις διατάξεις της κοινοτικής Οδηγίας για την

πυρασφάλεια ­, είναι μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού, αφού είναι γνωστό ότι

η απελευθέρωση που θα ξεκινήσει το 2002 δεν… βολεύει τους περισσότερους

ακτοπλόους που ζήτησαν παράταση ακόμη δύο χρόνια.

Το δήλωσε και ο ίδιος ο κ. Χρήστος Παπουτσής λέγοντας χαρακτηριστικά «κανένας

εκβιασμός δεν γίνεται αποδεκτός, είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε

μπροστά». Επίσης είναι και ένα άλλο ζήτημα, αυτό της εναρμόνισης των

ακτοπλοϊκών πλοίων με τις διατάξεις της κοινοτικής Οδηγίας. Στις 20 Οκτωβρίου

λήγει το τελεσίγραφο του ΥΕΝ προς τις εταιρείες, ορισμένες από τις οποίες

κινδυνεύουν ακόμη και να χάσουν τις άδειες σκοπιμότητας, αν δεν έχουν έως τότε

εναρμονιστεί με τις διατάξεις για την πυρασφάλεια.

Από το ΥΕΝ διαβεβαιώνουν ότι στην περίπτωση που οι εφοπλιστές προχωρήσουν στην

ακινητοποίηση των πλοίων τους αυτοί «δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια και

οι επιβάτες δεν θα μείνουν στα λιμάνια».

«Σιγή ιχθύος»

Από την πλευρά των ακτοπλόων τώρα επισήμως τηρείται «σιγή ιχθύος». Ο κ.

Παντελής Σφηνιάς, με την ιδιότητά του ως προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών

Ακτοπλοΐας, δεν θέλησε να πει το παραμικρό επί του θέματος. Αντιθέτως, ο κ.

Γεράσιμος Στρίντζης απαντώντας στην ερώτηση γιατί δεν συμμετέχει στις

κινητοποιήσεις των υπολοίπων είπε πως η εταιρεία του πριν από περίπου έναν

χρόνο αποχώρησε από την Ένωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας, διότι δεν μπορεί να

συμμετέχει σε μια ένωση που, στην ουσία, αφορά μία εταιρεία η οποία έχει τα 78

από τα 95 πλοία της ακτοπλοΐας».

Στο μεταξύ, από την κοινότητα της Δονούσας εστάλη γράμμα προς τον υπουργό

Εμπορικής Ναυτιλίας με το οποίο του επισημαίνουν ότι στο νησί έχει να φθάσει

καράβι από την 1η Οκτωβρίου, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί μεγάλα

προβλήματα στους κατοίκους του νησιού! Οι κάτοικοι απαιτούν να αποκατασταθεί η

επικοινωνία με τον Πειραιά με τα ήδη υπάρχοντα αξιόπλοα πλοία τα οποία

εκτελούν δρομολόγια στα γύρω νησιά (Νάξο και Αμοργό).

Οι έρευνες

Σε ό,τι αφορά τώρα τις δικαστικές έρευνες για το πολύνεκρο ναυάγιο του «Εξπρές

Σαμίνα», χθες ο εισαγγελέας Ποινικής Δίωξης Πειραιά κ. Γρηγόρης Πεπόνης

διαβίβασε προς την Εισαγγελία Σύρου ειδική αναφορά στην οποία επισημαίνει ότι

ο δύτης Νίκος Λαμπράκος, ο οποίος εκτελεί χρέη πραγματογνώμονα, έχει καταδίκες

για κλοπές σε βαθμό κακουργήματος και ως εκ τούτου είναι ανεπίτρεπτο να

οριστεί ως πραγματογνώμονας…

Η επιλογή του κ. Ν. Λαμπράκου δημιουργεί δίλημμα στον εφέτη – ειδικό ανακριτή

κ. Νίκο Καραδημητρίου ως προς τη χρονική πορεία της πραγματογνωμοσύνης. Και

αυτό γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, για τον κ. Ν. Λαμπράκο έχει εγγυηθεί

προσωπικά ο πραγματογνώμονας κ. Ηλίας Στεφανάκος, ο οποίος απείλησε ουσιαστικά

ότι θα αποχωρήσει από τις έρευνες αν απομακρυνθεί ο συνεργάτης του.

Στο μεταξύ, χθες, ο νομικός σύμβουλος της MFD κ. Γιάννης Ηρειώτης κατέθεσε

αίτηση στον εφέτη – ειδικό ανακριτή για ορισμό τεχνικών συμβούλων. Οι

σύμβουλοι που θα οριστούν για λογαριασμό της πλοιοκτήτριας εταιρείας (ο

ναυπηγός κ. Αντώνης Ματθαίος και δύο δύτες) θα παρακολουθούν τις έρευνες στο

ναυαγισμένο πλοίο χωρίς δικαίωμα παρέμβασης.