Τα πάνω κάτω έχουν έρθει στην ακτοπλοΐα τις τελευταίες ημέρες. Οι
αντιδράσεις είναι πλέον αλυσιδωτές και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά
πού θα οδηγήσει η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί...


Από σήμερα ακινητοποιούνται 55 πλοία (ο αριθμός αυτός αφορά τα επιβατηγά που
εκτελούν δρομολόγια στο Αιγαίο και την Κρήτη), επειδή δεν έχουν εναρμονιστεί
με τα όσα προβλέπει η κοινοτική οδηγία για την πυρασφάλεια και τα σωστικά.
Σύμφωνα με το ΥΕΝ, οι εταιρείες είχαν ενημερωθεί εγκαίρως, ωστόσο, είναι
σίγουρο πως θα δημιουργηθούν προβλήματα στη μετακίνηση των επιβατών.


Για το πώς φτάσαμε στο σημείο να δέσει ολόκληρος σχεδόν ο ακτοπλοϊκός στόλος
της Ελλάδα είναι κάτι για το οποίο έχει αναπτυχθεί ολόκληρη φιλολογία και
πολλά ακούγονται, ενώ άλλα τόσα αφήνεται να εννοηθούν.


Οι πλοιοκτήτες, πάντως, όπως δείχνουν τα πράγματα, αιφνιδιάστηκαν, αφού
σύμφωνα με πληροφορίες περίμεναν να δοθεί από το ΥΕΝ σιωπηρή παράταση,
προκειμένου να εναρμονιστούν με την κοινοτική οδηγία. Όμως και από το
υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, έως τα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, δεν
προέκυπτε, σε προφορικό επίπεδο τουλάχιστον, ότι θα προχωρούσαν άμεσα σε τόσο
δραστικά μέσα. Ωστόσο, χθες, στην ενημέρωση που έγινε από τον κλαδάρχη
Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, αρχιπλοίαρχο Δαμιανό Δουμάνη, έγινε γνωστό πως η
απόφαση αυτή του ΥΕΝ δεν σχετίζεται με το ναυάγιο. Μάλιστα, η τελευταία
ειδοποίηση προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες έγινε την 1η Σεπτεμβρίου 2000.


Θέμα να μην είχαν ενημερωθεί οι εταιρείες για την οδηγία δεν προκύπτει, αφού
από το ΥΕΝ δόθηκε στη δημοσιότητα ανακοίνωση της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας
με ημερομηνία 3 Ιουλίου 1997, στην οποία αναφέρεται η ενημέρωση που έγινε από
την Επιθεώρηση...


Σύμφωνα με το υπουργείο αποφασίστηκε, τα πλοία που εκτελούν ακτοπλοϊκά
δρομολόγια και δεν έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες που απαιτούνται από το Π. Δ.
103/99 (είναι η οδηγία της ΕΚ 98/18) δεν θα έχουν δικαίωμα απόπλου από το
λιμάνι αφετηρίας από τα μεσάνυχτα της 1ης Οκτωβρίου.


Τι σημαίνει αυτό; Ό,τι αν, λ.χ., ένα πλοίο απέπλευσε στις έντεκα χθες το βράδυ
από τον Πειραιά για Κρήτη, δεν θα δέσει στο πρώτο λιμάνι που θα βρει μετά τα
μεσάνυχτα, αλλά όταν γυρίσει και πάλι πίσω φορτωμένο από το νησί.


Οι εταιρείες, λοιπόν, καλούνται μέσα σε διάστημα 20 ημερών να εναρμονιστούν με
την κοινοτική οδηγία. Σε αντίθετη περίπτωση, για τα προβλήματα που θα
δημιουργηθούν στις γραμμές θα ενημερώνεται ο εισαγγελέας, ενώ το ΥΕΝ θα
προχωράει στην ανάκληση των αδειών σκοπιμότητας.


Όλο αυτό το διάστημα, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θα προσπαθεί με έκτακτα
δρομολόγια να περιορίσει το πρόβλημα φέρνοντας, για παράδειγμα, πλοία από τις
γραμμές των Σποράδων και της Ιταλίας, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά. Για
σήμερα έχουν προγραμματιστεί να εκτελεστούν από το λιμάνι τού Πειραιά 16
δρομολόγια (την προηγούμενη Δευτέρα είχαν γίνει 28) και από τη Ραφήνα τέσσερα
(από τα έντεκα που ήταν να γίνουν κανονικά).


Ο κανονισμός αφορά πολλές ενότητες (πυρασφάλεια - σωστικά, ευστάθεια κ.ά.) και
είναι χαρακτηριστικό ότι τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί έως το 1940 (η
Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της Κοινότητας που έχει θέσει όριο ηλικίας στα
πλοία) είναι υποχρεωμένα να εναρμονιστούν με την οδηγία έως το 2006, ενώ τα
επιβατηγά που κατασκευάστηκαν μετά το 1940 πρέπει να εναρμονιστούν έως το
2010. Η ενοτητα που αφορα τα πλοία της ελληνικης ακτοπλοΐας και αποτελει το
«αγκάθι» που οδηγησε στην ακινητοποιηση τους, είναι της πυρασφαλειας και των
σωστικων. Αυτο, βεβαια δεν σημαίνει ότι τα πλοία μας δεν εχουν μεσα
πυρασφαλειας και σωστικα, απλώς τα πραγματα πλεον αλλαζουν σε ό,τι αφορα τις
προδιαγραφες.


Για παραδειγμα, τα πλοία που εκτελουν τη γραμμή της Κρήτης, ενω μεχρι τωρα
ήταν υποχρεωμενα να εχουν αφρό πυρόσβεσης, τωρα με την οδηγία, πρεπει ο αφρός
να αντικατασταθει με Διοξειδιο τού Ανθρακα (CO2). Επίσης, τα πλοία που
εκτελούν τα δρομολογια στις Κυκλάδες (ανήκουν στη Β' κατηγορία και αφορα τα
επιβατηγα που εκτελούν δρομολόγια εως 20 ναυτικα μιλια από την πλησιέστερη
ακτη), δεν είναι υποχρεωμενα να εχουν συστημα CO2, όπως αυτά της γραμμής της
Κρήτης, όμως πρεπει, μεταξυ αλλων, να εχουν εγκαταστησει συστηματα ανίχνευσης
καπνού, μαγνητικές-τηλεχειριζόμενες πόρτες με τις αναλογες ενδειξεις στη
γεφυρα προκειμενου να φαινεται αν ειναι ανοιχτές ή όχι, ειδικούς αγωγούς
εξαγωγης στα μαγειρεία (εχει διαπιστωθει ότι από τα μαγειρεία ξεκινουν οι
περισσοτερες φωτιές), να είναι μονωμενοι οι χωροι τού κλιμακοστασίου, να
υπάρχουν μεγαφωνικες εγκαταστασεις κ.α.


Σε ό,τι αφορα τωρα την ευσταθεια των πλοίων, συμφωνα με τον κανονισμό, ύστερα
από καθε επιθεωρηση που θα γινεται μετα την 1η Ιουλιου 2000, δεν θα δινεται
πιστοποιητικο αξιοπλοΐας αν δεν συγκεντρωνει συντελεστη πάνω από 90%. Συμφωνα
με το ΥΕΝ, το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» μετα τις εργασίες μετατροπής αναβαθμιστηκε
συμφωνα με την κοινοτικη οδηγία στους τομεις ευσταθειας από 98,1% σε 100,1%
καθως και αναβαθμιση της πυρασφαλειας.


Πλοία ακατάλληλα για Κρήτη βαφτίστηκαν κατάλληλα για Κυκλάδες!



Με μια ανακοίνωση, που εκδόθηκε μετά τη 01.00 τη νύχτα, το υπουργείο Εμπορικής
Ναυτιλίας τροποποίησε τον κατάλογο των πλοίων που απαγορεύεται ο απόπλους
τους, διότι δεν είχαν συμμορφωθεί με τους κανονισμούς ασφαλείας ως προς την πυρασφάλεια.


Συγκεκριμένα πλοία διεθνών πλόων και κατηγορίας Α (γραμμές Κρήτης) που δεν
έχουν συμμορφωθεί μπορούν, εντούτοις, να εκτελούν ταξίδια κατηγορίας Β. Για
παράδειγμα, το πλοίο «Κάντια», ενώ δεν μπορεί να εκτελέσει δρομολόγιο για
Κρήτη, έχει προγραμματίσει δρομολόγιο προς Πάρο Νάξο, Ίο, Σαντορίνη. Επίσης,
πλοία που εκτελούσαν πλόες κατηγορίας Β (ακτοπλοϊκά πριν Κρήτης) περιόρισαν
τους πλόες τους σε κατηγορία Γ στην οποία δεν έχουν υποχρέωση συμμόρφωσης. (Ο
τελικός κατάλογος των πλοίων που θα μείνουν δεμένα στον Πειραιά δημοσιεύεται
στη σελίδα 22).


Από το 1996 άρχισε η ενημέρωση



Τα πλοία της ακτοπλοΐας ειναι 442 (εκτος αυτών της Κρητης). Από αυτα δεν
συμμορφωθηκαν τα 47 από τα 50. Τα κρητικα ειναι 19, από τα οποία δεν
συμμορφωθηκαν τα 9 από τα 17. Τα κρουαζιεροπλοια και αυτα που εκτελουν
διεθνεις πλοες ειναι 49, από τα οποία δεν συμμορφωθηκαν τα 9 από τα 17.


Οπως εγινε γνωστο από αξιωματικους του Λιμενικού, η διαδικασία της ενημερωσης
των ακτοπλοϊκων άρχισε από το 1996, με κατ' ίδιαν συναντησεις, σεμιναρια και
εγκυκλίους. Η κοινοτικη οδηγία προβλεπει ενα minimum στανταρτς. Από εκει και
περα η καθε χωρα μπορει να επιβαλλει και επιπλεον κανονες ασφαλειας.


Ετσι, όπως ειπε χθες ο κλαδαρχης της Επιθεωρησης Εμπορικων Πλοίων, η Ελλαδα
βαζει επιπλεον τεσσερις κανονες: το οριο ηλικιας, το μετρο της απαγορευσης τού
αποπλου, το μετρο των διπλων μηχανων και των ελικων (προκειμενου να
αναγνωριστει ενα πλοιο εως επιβατηγο) και υποχρεωτικη τοποθετηση πρωραίου
ελικα σε πλοία ανω των 75 μετρων για ελιγμους μεσα στο λιμανι.


Στο Λουξεμβούργο



Σημερα, συγκαλειται στο Λουξεμβουργο το Συμβουλιο Υπουργων Μεταφορων και
Ναυτιλίας της Ευρωπαϊκης Ενωσης και θα συζητηθουν θεματα που αφορουν την
ασφαλεια της ναυσιπλοΐας. Ο υπουργός Εμπορικης Ναυτιλίας κ. Χρήστος Παπουτσής
θα μεταβει στις Βρυξελλες και θα επιστρεψει αυθημερον.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από