Παράταση μιας εβδομάδας πήρε το καμποτάζ στην ακτοπλοΐα, καθώς ο ίδιος ο

Κώστας Σημίτης αποφάσισε να μην προχωρήσει σε μέτρα η κυβέρνηση πριν πέσουν οι

τόνοι για τη μεγάλη ναυτική τραγωδία στην Πάρο. Τα μέτρα που θα λάβει η

κυβέρνηση για ολόκληρο το πλέγμα της ακτοπλοΐας θα ανακοινωθούν μετά την

προσεχή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, το οποίο αναμένεται να συνέλθει

την Πέμπτη 5 ή την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό των υπολοίπων αγνοουμένων συνεχίζονται. Στην

Πάρο οι συγγενείς τους αναμένουν με αγωνία κάποια πληροφορία για τα αγαπημένα

τους πρόσωπα

Όπως εξήγησε ο κ. Σημίτης κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού

Συμβουλίου, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να λάβει όλα εκείνα τα μέτρα που θα

εξυγιάνουν τον χώρο της ακτοπλοΐας και άφησε να εννοηθεί πως δεν πρόκειται να

ρίξει νερό στο κρασί του σε ό,τι αφορά τις ευθύνες για το ναυάγιο. «Θα ριχθεί

άπλετο φως», επανέλαβε. Και σημείωσε ότι «θα αποδοθούν ευθύνες, όσο ψηλά και

αν υπάρχουν». Στο θέμα των μέτρων που θα λάβει η κυβέρνηση, τα πράγματα δεν

είναι πολύ εύκολα. Η άρση του καμποτάζ, για παράδειγμα, προσκρούει στην άρνηση

των ναυτιλιακών εταιρειών λαϊκής βάσης της Κρήτης, αλλά και της Λέσβου, που

θεωρούν ότι θίγονται καίρια από μία τέτοια απόφαση. Πίσω από τις θέσεις αυτές

στοιχίζονται, όπως είναι φυσικό, και οι πέντε-έξι ιδιώτες εφοπλιστές που

ελέγχουν την ακτοπλοΐα στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου.

Ακόμη η δεδομένη, αρχική, θέση του Πρωθυπουργού να μειωθεί το χρονικό όριο

«αξιοπλοΐας ενός πλοίου, από τα 35 χρόνια που είναι σήμερα (το «Εξπρές Σαμίνα»

ήταν στο όριο ως γνωστόν), δείχνει επίσης δύσκολο να γίνει, καθώς, όπως

ανέφερε χθες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής, στην Ευρωπαϊκή

Ένωση δεν υφίσταται όριο. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να

εναρμονισθεί με τα κοινοτικά δεδομένα, διότι στην πράξη θα καταργήσει ακόμη

και το όριο των 35 χρόνων, και ουσιαστικά θα επιτρέψει την χρήση πλοίων που

ξεπερνούν τα 30 χρόνια.

Όριο 27 χρόνια;

Εξετάσθηκε επίσης χθες το να προσδιορισθεί το χρονικό όριο, κατά παράβαση των

κοινοτικών δεδομένων, στα 27 χρόνια. Διατυπώθηκε όμως ο προβληματισμός για το

πώς θα μπορούσε να ληφθεί μια τέτοια απόφαση, χωρίς να επισύρει την παρέμβαση

της Ε.Ε. και αναφέρθηκε ως εναλλακτική πρόταση να ορισθεί ότι στα 27 χρόνια

ζωής ενός πλοίου να υποχρεούται η ιδιοκτήτρια εταιρεία να το υποβάλει σε

γενική επισκευή.

Όλα αυτά αποδεικνύουν τον σοβαρό προβληματισμό που υπάρχει σχετικά με το τι

ακριβώς πρέπει να γίνει και ουσιαστικά ο κ. Σημίτης με την απόφασή του να

μεταθέσει κατά μία εβδομάδα τη λήψη μέτρων, στην πραγματικότητα ήθελε να

κερδίσει χρόνο για να μη ληφθούν βεβιασμένες αποφάσεις.

Η συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου χθες ήταν αφιερωμένη αποκλειστικά στις

συνθήκες του ναυαγίου του «Σαμίνα Εξπρές» και μονοπωλήθηκε σχεδόν από την

ενημέρωση που έκανε ο υπουργός Εμπ. Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής. Ο κ.

Παπουτσής περιέγραψε με λεπτομέρειες την κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού.

«Φλέρταρε»

Σχετικά με τις συνθήκες του ναυαγίου, ο κ. Παπουτσής ανακοίνωσε στο Υπουργικό

Συμβούλιο ότι όλες οι καταθέσεις συγκλίνουν στο γεγονός πως ο ύπαρχος την ώρα

της πρόσκρουσης του πλοίου στη βραχονησίδα Πόρτες, έδωσε λανθασμένη εντολή

στον ναύτη που χειριζόταν το τιμόνι του καραβιού διότι «φλέρταρε» με γυναίκα

επιβάτη. Συγκεκριμένα όπως είπε ο κ. Παπουτσής, ο ύπαρχος έδωσε εντολή στον

ναύτη «πέντε μοίρες δεξιά», και λίγο μετά απορροφημένος επανέλαβε την εντολή,

αλλά για κακή τύχη η επανάληψη του «πέντε μοίρες δεξιά» έγινε τη στιγμή που το

πλοίο περνούσε δίπλα από τη βραχονησίδα.

Στο σημείο αυτό παρενέβη ο κ. Σημίτης και ζήτησε να μην επεκταθεί περαιτέρω

επ’ αυτού ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, «για να μη δοθεί η εντύπωση ότι

προκαταλαμβάνουμε την ανάκριση, η οποία πρέπει να διεξαχθεί ομαλά και να

καταλήξει». Παρακάλεσε μάλιστα να μη διαρρεύσει τίποτε προς τον Τύπο…

Ενημέρωση στο Υπουργικό Συμβούλιο έκανε και ο υπουργός Αιγαίου Νίκος

Σηφουνάκης, ο οποίος απέδωσε το ναυάγιο «σε ανείπωτη αμέλεια τού έχοντος την

ευθύνη του πλοίου». Ο κ. Σηφουνάκης εξέφρασε σοβαρούς προβληματισμούς για το

αν ο πραγματικός αριθμός των αγνοουμένων είναι αυτός που ανακοίνωσε η

πλοιοκτήτρια εταιρεία και ανέφερε ένα περιστατικό, σύμφωνα με το οποίο

οικογένεια Ελληνοαυστραλών με τέσσερα μέλη που επιβιβάσθηκε του πλοίου δεν

αναφέρεται ούτε στους νεκρούς, αλλά ούτε και στους αγνοουμένους.

Ο Κ. Καραμανλής

Το θέμα της συνεργασίας των υπουργείων Εθν. Άμυνας και Εμπορικής Ναυτιλίας

αποτέλεσε ένα από τα σημεία αιχμής των κατηγοριών που διατύπωσε εις βάρος της

κυβέρνησης ο αρχηγός της Ν.Δ. Κ. Καραμανλής. Κατά τον πρόεδρο της Ν.Δ. ήταν

«πρωτοφανής η απουσία συνεννόησης» των δύο υπουργείων κατά το κρίσιμο διάστημα

μετά το ναυάγιο. Ο κ. Καραμανλής αναρωτήθηκε αν υπάρχει «το στοιχεώδες

φιλότιμο έστω και μίας παραίτησης» και αν ο Πρωθυπουργός μετά τα όσα

αποκαλύπτονται «μπορεί να κοιτάξει στα μάτια τις Ελληνίδες και τους Έλληνες».

Ο Χυτήρης

Ο υφυπουργός Τύπου Τηλέμαχος Χυτήρης, σχολιάζοντας τη δήλωση του αρχηγού της

Ν.Δ. Κ. Καραμανλή, τόνισε τα εξής:

«Ο κ. Καραμανλής ­ όπως συνηθίζει άλλωστε ­ εκμεταλλευόμενος τον ανθρώπινο

πόνο, προβαίνει σε επιπόλαιες και ανεύθυνες δηλώσεις εναντίον της κυβέρνησης

και του Πρωθυπουργού. Η σημερινή στάση του συνιστά πράξη πολιτικής

ιδιοτέλειας. Η «προσφορά» του αποβλέπει στη μικροκομματική εκμετάλλευση μιας

τραγωδίας».

Το ΚΚΕ

Από την πλευρά του το ΚΚΕ με ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές Ν. Γκατζής και

Στ. Σκοπελίτης κατηγορούν την κυβέρνηση για «επιχείρηση συγκάλυψης των

κυβερνητικών-εφοπλιστικών ευθυνών και της απόκρυψης του εγκληματικού ρόλου της

εφοπλιστικής ασυδοσίας και της πολιτικής που τη στηρίζει». Οι δύο βουλευτές

ισχυρίζονται ότι παρμεβάλλονται εμπόδια στην αναζήτηση των πραγματικών αιτιών

και τον καταλογισμό των ευθυνών στους υπευθύνους.

ΧΡ. ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ:

Το μαχαίρι θα φθάσει έως το κόκαλο

Το θέμα της απελευθέρωσης της ακτοπλοΐας ήρθε γι’ άλλη μια φορά στην

επικαιρότητα μετά το ναυάγιο του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Εξπρές

Σαμίνα». Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστος Παπουτσής τόνισε χθες ότι

«η απελευθέρωση θα προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς», φωτογραφίζοντας συνάμα

τις αλλαγές που πρόκειται να ακολουθήσουν τους επόμενους μήνες.

Διευκρίνισε ωστόσο ότι «πλήρης απελευθέρωση δεν πρόκειται να γίνει», ενώ

δεσμεύτηκε ακόμη πως «δεν πρόκειται να καταργηθούν τα απαγορευτικά απόπλου

λόγω καιρού», ένα θέμα που αποτελεί αντικείμενο πολλών συζητήσεων και δημόσιας

αντιπαράθεσης ­ όπως είπε ­ του ΥΕΝ με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το ΥΕΝ, έχουν χασει τη ζωή

τους 65 ανθρωποι, ενω αγνοουνται αλλοι επτα ανθρωποι. Οι διασωθεντες

ανερχονται σε 524. Ωστόσο, κανεις δεν ξερει εως τωρα εαν υπαρχουν

εγκλωβισμενοι μεσα στο πλοίο, αφου οι δυτες που προσπαθησαν να βουτηξουν στο

σημειο του ναυαγιου δεν μπορεσαν να καταδυθουν εξαιτιας της κακοκαιρίας και

των ισχυρων ρευματων που τους παρεσυραν.

Στον συνολικο αριθμο των επιβαινοντων αναφερθηκε χθες και ο υπουργός Εμπορικης

Ναυτιλίας, λέγοντας: «Εαν διαπιστωθει ότι ο αριθμός των επιβατων τού πλοιου

ειναι μεγαλύτερος και αποδειχθει αυτό από τα στοιχεία που εχουμε λάβει από την

εταιρεία, οι ευθυνες προς τη MFD θα ειναι βαρυτατες και εγω προσωπικα θα

ζητησω την παρεμβαση του εισαγγελέα».

Συμπληρωσε ακόμη ότι «η εταιρεία θα πρεπει να αναλάβει τις υποχρεωσεις της σε

ό,τι αφορα τις αποζημιωσεις, τις οποίες πρεπει να δώσει σε όλους όσους τη

δικαιούται. Η κυβερνηση θα εγγυηθει αυτη τη διαδικασία και αν χρειαστει θα

υποχρεωσει την εταιρεία να σεβαστει τις υποχρεωσεις της».

Ο κ. Χρηστος Παπουτσής τονισε ότι η κυβερνηση στεκεται με πολιτικη ευθυνη σε

αυτην την υποθεση και ότι «το μαχαιρι θα φθασει βαθια μεχρι το κόκαλο» και θα

αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και αν βρίσκονται οι ενοχοι.

Για το θεμα της χρησιμοποιησης του Super Puma ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας

είπε: «Τα πληρώματα ειναι σε διαδικασία εκπαιδευσης και οπως ορθως, δυστυχως

όμως καυθυστερημενα, ο υφυπουργός Εθνικης Αμυνας διευκρινισε, αυτά τα

ελικόπτερα δεν μπορουν ακομη να συμμετασχουν σε επιχειρήσεις έρευνας και

διασωσης. Στην πραγματικότητα κινούνται με τους Γάλλους εκπαιδευτές τους».

Και συμπλήρωσε: «Όσον αφορά εμένα ούτε με κότερα συνηθίζω να κυκλοφορώ ούτε με

ελικόπτερα. Η εντολη του Πρωθυπουργού ηταν να παραμείνω το βραδυ στον Θάλαμο

και με το πρώτο φως της ημέρας να μεταβώ στην Παρο».