Ποικίλες πλευρές της διάστασης που έχει προκληθεί μεταξύ Κράτους και

Εκκλησίας, με αφορμή τις νέες ταυτότητες και τη διδασκαλία του μαθήματος των

Θρησκευτικών, σχολιάζουν πολλοί αναγνώστες μας, καταθέτοντας τις απόψεις τους:

Ο κ. Μιχάλης Ευρυτάνας από την Καλλιθέα, γράφει:

«Ενώ οι πραγματικοί λειτουργοί του Κυρίου έπρεπε να θεωρούν για τη μεγαλύτερη

συμφορά και κατάρα την ανάμειξη της θρησκείας στην κοινωνική πάλη, αυτοί

λυσσομανούν ενάντια σ’ εκείνους που θέλοντας ίσα ίσα να κρατήσουν έξω από τον

σκληρό αγώνα αυτόν τη θρησκεία ζητούν το χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, τον

χωρισμό της θρησκευτικής αγωγής από την άλλη παιδεία».

Ο κ. Αθαν. Γαλανάκης από τα Χανιά, σημειώνει:

«Τα βαθύτερα αίτια στην κρίση των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας δεν είναι οι

ταυτότητες, αλλά η αιώνια πάλη του κοσμικού και χριστιανικού πνεύματος».

Ο κ. Γιάννης Θ. Πολυράκης, διδάκτωρ του ΑΠΘ, επισημαίνει:

«Κάποιοι έχουν στην πίσω τσέπη την ταυτότητα που γράφει “Χριστιανός” σαν

έμεινε συνήθεια ή μόδα, απ’ άλλες εποχές, τούτη η γραφή. Ε, και λοιπόν; Είναι

συγχωροχάρτι τούτη η λέξη; Είναι σφουγγάρι να μαζεύει του κτήτορα τις ανομίες;

ή μήπως είναι το νερό στην πήλινη λεκάνη του Πιλάτου;».

Ο κ. Τιμόθεος Κ. Κιλίφης, αρχιμανδρίτης Ι.Μ. Πεντέλης, παρατηρεί:

Μετά την κορυφή του παγόβουνου, επίκειται η ύπουλη απόσυρση του μαθήματος των

Θρησκευτικών και μάλιστα στην κρισιμότερη ηλικία της μαθητιώσης νεολαίας μας.

Γιατί ­ ας μη κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας ­ χωρίς εξετάσεις, σχεδόν

κανείς δεν θα παίρνει στα σοβαρά το ουσιαστικότερο μάθημα της παιδείας».

Ο κ. Ηλίας Υφαντής, ιερωμένος, από τη Ραϊνά Αγρινίου, σημειώνει:

«Η δεσποτοκρατία συνεχίζει τον χαβά της και τον τσαμπουκά της. Και βέβαια δεν

την ενδιαφέρουν ούτε οι ταυτότητες ούτε ο λαός. Γιατί, αν την ενδιέφεραν οι

ταυτότητες, θα μπορούσε να βγάλει δικές της. Και δεν θα φορτωνόταν σαν τον

κούκο το κράτος, για να κάνει τις δικές της τις δουλειές».

Ο κ. Φώτιος Μακρυστάθης, αρχιμανδρίτης, υποστηρίζει:

«Αιτία των λαοσυνάξεων ήταν η προσπάθεια να διαφυλαχθούν αλλά και να

αναπτυχθούν οι αξίες της Ορθοδοξίας όχι μόνον από τη Εκκλησία αλλά και από

τους κυβερνώντες. Ευχόμαστε, προκειμένου να αποσοβηθή η κρίση, να τονίζονται

και οι πνευματικές αξίες του ανθρώπου προκειμένου το ανθρώπινο πρόσωπο να

αποβάλη την σύγκρουση υλικών ή πνευματικών αξιών. Οι λύσεις των συγκρούσεων

νομίζουμε ότι βρίσκονται στο αξιακό επίπεδο και στην προβολή των κοινωνικών

και πνευματικών αξιών εξίσου».

Ο κ. Δημήτριος Καρακωσταντής, από τη Λιβαδειά, γράφει:

«Πιστεύω σαν χριστιανός ορθόδοξος ότι πρέπει να αρχίσει ένας γόνιμος διάλογος

μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας για όλο το φάσμα των σχέσεών τους. Ένας

διάλογος που δεν θα έχει νικητές και ηττημένους αλλά θα είναι προς το συμφέρον

της χώρας και της εθνικής μας επιβίωσης στις προκλήσεις της νέας χιλιετίας».

Ο κ. Βασίλειος Σάρτος, από τη Νέα Υόρκη, απευθύνεται στον Αρχιεπίσκοπο:

«Στο ζήτημα των ταυτοτήτων επιμένετε σώνει και καλά ότι πρέπει να αναγράφεται

το θρήσκευμα του κατόχου. Ποιος είναι ο λόγος για μια τέτοια αναγραφή

Σεβασμιώτατε; Η ταυτότητα καθώς και το διαβατήριο, Σεβασμιώτατε, είναι δημόσια

έγγραφα στα οποία το κράτος μπορεί να γράφει ό,τι εκείνο θεωρεί αναγκαίον.

Έρχεσθε λοιπόν εσείς σήμερα, ο αρχηγός της Ορθοδόξου Ελληνικής Εκκλησίας, ο

κήρυκας της αγάπης και της συγχωρήσεως, και θέλετε να εξεγείρετε την μερίδα

του ελληνικού λαού η οποία σας ακολουθεί εναντίον της κυβερνήσεως και της

άλλης μερίδος του λαού η οποία δεν σας ακολουθεί».