Η συμμορία διέθετε ακόμα και ηλεκτρολόγο, σπεσιαλίστα στο να εξουδετερώνει

ακόμα και τους πιο «ευαίσθητους» συναγερμούς αυτοκινήτων. Μία οργανωμένη

επιχείρηση, με αρχηγό έναν φανοποιό και άλλα πέντε μέλη που αναλάμβαναν τις

δουλειές της συμμορίας. Καθένας είχε τον τομέα του στην επικερδή επιχείρηση.

Άλλοι αναλάμβαναν τις κλοπές των πολυτελών αυτοκινήτων, άλλοι εργάζονταν

πυρετωδώς για τις μετατροπές στους αριθμούς πλαισίου και την αντικατάστασή

τους με αριθμούς «δίδυμων» τρακαρισμένων αυτοκινήτων.

Μέσα σε ένα χρόνο η σπείρα είχε ρημάξει τις περιοχές της Γλυφάδας και του

Παλαιού Φαλήρου και είχε «οργώσει» τους δρόμους όπου σταθμεύουν πολυτελή

αυτοκίνητα. Μετά τις απαραίτητες μετατροπές και τα πλαστά συνοδευτικά έγγραφα,

τα αυτοκίνητα- «μαϊμούδες» ήταν έτοιμα για εξαγωγή. Σύνδεσμος με τις αγορές

της πρώην Σοβιετικής Ένωσης ο Ρώσος Αλέξανδρος Μ. Σαρίδης ή Σαρίεβ ο οποίος

αναλάμβανε τις πωλήσεις στους ενδιαφερόμενους που ονειρεύονταν να πιάσουν το

τιμόνι μιας αστραφτερής Μερσέντες ή μιας πολυτελούς Άλφα Ρομέο.

Η σπείρα που εξαρθρώθηκε από την Αστυνομία είχε καταφέρει μέσα σε έναν χρόνο

να κάνει χρυσές δουλειές διοχετεύοντας στις αγορές του εξωτερικού περισσότερα

από 10 κλεμμένα αυτοκίνητα. Ο τζίρος ήταν μεγάλος, αφού μόνο για την μετατροπή

των τεχνικών στοιχείων του αυτοκινήτου ο φανοποιός αρχηγός της σπείρας

εισέπραττε 500.000 δρχ. το κομμάτι.

Αυτός ήταν ο τρόπος δράσης μίας από τις πολλές συμμορίες με ειδικότητα στα

«κλωνοποιημένα» κλεμμένα πολυτελή αυτοκίνητα που έχουν εξαρθρώσει τα τελευταία

χρόνια οι ελληνικές αρχές Ασφαλείας.

Όχι στα «ψιλά»

Η οργανωμένη δράση των συμμοριών αποδεικνύει ότι οι κλοπές αυτοκινήτων δεν

αποτελούν πλέον απλές υποθέσεις που περνούν στα «ψιλά» του δελτίου των

αστυνομικών δραστηριοτήτων. Οι βόλτες με κλεμμένο αμάξι ανήκουν στο παρελθόν.

Η αστυνομική έρευνα για μια απλή υπόθεση κλοπής μπορεί να αποκαλύψει

οργανωμένα κυκλώματα, ολόκληρες βιομηχανίες «παραποίησης και διάθεσης

κλεμμένων αυτοκινήτων- «μαϊμούδων»». Σε «ον λαϊν» γραμμή με την Ευρώπη, μέσω

της συνθήκης Σενγκεν, όλο και αυξάνονται τα τελευταία χρόνια οι εξιχνιάσεις

υποθέσεων κλεμμένων -παραποιημένων αυτοκινήτων από την Ελλάδα και άλλες

ευρωπαϊκές χώρες που έχουν καταλήξει στις αγορές γειτονικών βαλκανικών χωρών

και της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Και υπουργός

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση υπουργού γειτονικής χώρας, ο οποίος

επιστρέφοντας με την αντιπροσωπεία του από επίσημο ταξίδι διαπιστώθηκε από

έναν έλεγχο ρουτίνας ότι το υπουργικό αυτοκίνητο ήταν κλεμμένο. Ακόμα και ο

υπουργός και η αντιπροσωπεία του είχαν πέσει θύματα των οργανωμένων κυκλωμάτων

και επιτήδεια τους παραπλάνησαν πουλώντας τους κλεμμένο «μαϊμού»- αυτοκίνητο.

Η άκρη του νήματος βρίσκεται στην κλοπή του αυτοκινήτου ή της μοτοσυκλέτας.

Από εκεί ξετυλίγεται το κουβάρι που μπορεί να οδηγήσει σε μια ανθηρή

βιομηχανία η οποία απασχολεί δεκάδες «εργαζόμενους» Έλληνες και αλλοδαπούς.

Ένα ολόκληρο δίκτυο που το αποτελούν επαγγελματίες κλέφτες αυτοκινήτων,

φανοποιοί και τεχνίτες για τις μετατροπές, πλαστογράφοι για την κατάρτιση των

εγγράφων, πωλητές και σύνδεσμοι για την διοχέτευση των κλεμμένων αυτοκινήτων

στην ελληνική αγορά ή στις αγορές του εξωτερικού.

Η παράνομη δραστηριότητα των συμμοριών γύρω από τα κλεμμένα αυτοκίνητα και

μοτοσυκλέτες μπορεί να χωρισθεί στις εξής κατηγορίες:

-Σε μεμονωμένα περιστατικά από δράστες που κλέβουν αυτοκίνητα ή μεγάλου

κυβισμού μοτοσυκλέτες προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν στις μετακινήσεις

τους, για να διαπράξουν διαρρήξεις ή ένοπλες ληστείες.

Τις διαλύουν

-Στη δράση πιο οργανωμένων συμμοριών που κλέβουν επιλεκτικά αυτοκίνητα και

μοτοσυκλέτες για τα ανταλλακτικά τους. Τα διαλύουν, παίρνουν τα εξαρτήματα που

τους ενδιαφέρουν και τα διοχετεύουν στην αγορά.

-Το κλεμμένο αυτοκίνητο μπορεί να αποτελέσει και το αντικείμενο ομάδων

εκβιαστών, που κλέβουν αυτοκίνητα και στη συνέχεια εκβιάζουν τους ιδιοκτήτες

ζητώντας τους χρήματα για να τα επιστρέψουν.

-Στην κορυφή βρίσκονται οι οργανωμένες συμμορίες, πολλές από αυτές έχουν

διασυνδέσεις και με το εξωτερικό, που επενδύουν κυρίως στις ακριβές μάρκες

αυτοκινήτων. Στήνουν ολόκληρες βιομηχανίες παραποίησης των στοιχείων τους

(αριθμό πλαισίου και κινητήρα ), τα αντικαθιστούν με δίδυμα τρακαρισμένα

αυτοκίνητα και με πλαστά χαρτιά τα διοχετεύουν στην αγορά. Εταιρείες εισαγωγών

εξαγωγών κυρίως προς τις βαλκανικές χώρες με τεράστιους τζίρους. Οργανωμένα

κυκλώματα είτε από αμιγώς ελληνικές συμμορίες, μεικτές συμμορίες με αρχηγούς

Έλληνες στις οποίες μετέχουν και αλλοδαποί Ρώσοι και Αλβανοί, αλλά και

συμμορίες αλλοδαπών.

Τα παραποιημένα αυτοκίνητα, μέσω «μυημένων» συνεργείων διοχετεύονται στην

αγορά. Τα κέρδη από όλη αυτήν την αλυσίδα τεράστια. Το κόστος για τον κύκλο

εργασιών που περιλαμβάνει την αγορά τρακαρισμένων αυτοκινήτων και τις

μετατροπές στο δίδυμο κλεμμένο που θα το αντικαταστήσει δεν ξεπερνούν τις

600.000 δρχ. Και η τιμή που μπορεί να πιάσει στην αγορά το παραποιημένο

αυτοκίνητο, ανάλογα με τον τύπο του, αρχίζει από 2 και 3 εκατομμύρια δρχ.

Το 1998 στα αρχεία των ελληνικών διωκτικών Αρχών καταγράφηκαν 11 περιπτώσεις

οργανωμένων συμμοριών που έκλεβαν, παραποιούσαν και διοχέτευαν στην αγορά

αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες μαϊμούδες.

Η μεγαλύτερη συμμορία

Η μεγαλύτερη και πιο οργανωμένη συμμορία είχε έδρα της τη Θεσσαλονίκη. Μια

βιομηχανία παραγωγής κλωνοποιημένων «κλεμμένων» αυτοκινήτων που την

αποτελούσαν 13 άτομα με αρχηγούς τρεις ομογενείς από την πρώην Σοβιετική Ένωση

και βασικά στελέχη δυο Αλβανούς, έναν Αρμένιο και έναν Γεωργιανό. Μέσα σε δυο

χρόνια είχαν κλέψει 12 πολυτελή αυτοκίνητα απο την Θεσσαλονίκη, την Καβάλα και

την Ξάνθη. Το ρόλο του ενδιαμέσου έπαιξε μια συμμορία Αλβανών που τα αγόρασε

σε «σκοτωμένες» τιμές και τα εξήγαγε με πλαστά χαρτιά στο εξωτερικό. Κάποια

από τα αυτοκίνητα αυτά εντοπίσθηκαν στην Αλβανία, στην Τουρκία, τη Ρωσία ενώ

ένα απο τα αυτοκίνητα μαϊμού κυκλοφορούσε στην Αρμενία.

Τα «σαράβαλα»

Σε «νεκροταφεία» αυτοκινήτων πήγαιναν τα μέλη άλλης σπείρας και αγόραζαν

τρακαρισμένα αυτοκίνητα σε πολύ χαμηλές τιμές. Εκείνο που τους ενδιέφερε απο

τα «σαράβαλα» που αγόραζαν ήταν οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας τους

προκειμένου να νομιμοποιήσουν τα κλεμμένα αυτοκίνητα. Παραποιούσαν στην

συνέχεια τα τεχνικά χαρακτηριστικά των κλεμμένων αυτοκινήτων, χαράζοντας τον

αριθμό του κινητήρα, τοποθετούσαν τις πινακίδες και τα αυτοκίνητα ήταν πλέον

έτοιμα να πάρουν το δρόμο προς την αγορά.

Με μία ασυμπλήρωτη βελγική άδεια κυκλοφορίας, που κάτω απο άγνωστες συνθήκες

έπεσε στα χέρια τους, η τριμελής σπείρα έκανε χρυσές δουλειές με κλεμμένες

μοτοσυκλέτες. Το πρώτο βήμα ήταν να αναπαράγουν την βελγική άδεια με την

μέθοδο OFFSET, σε αντίτυπα. Στη συνέχεια οι δράστες έκλεβαν μοτοσυκλέτες απο

περιοχές της Αθήνας, τις μετέφεραν στο αυτοσχέδιο συνεργείο τους και έπιαναν

δουλειά. Στις μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού τούς διευκόλυνε να αλλάζουν

ορισμένα ψηφία, μετατρέποντας τους αριθμούς 0,2,3 σε 8, ενώ στις μικρού

κυβισμού μοτοσυκλέτες έκαναν χειρουργικές επεμβάσεις σε ολόκληρο τον αριθμό

πλαισίου και κινητήρα.

Με μία απλή γραφομηχανή ανέγραφαν τους παραποιημένους αριθμούς στα αντίγραφα

της βελγικής άδειας κυκλοφορίας και συμπλήρωναν τη στήλη με τα στοιχεία των

ιδιοκτητών με φανταστικά ονόματα και διευθύνσεις.

Κατέθεταν τις άδειες αυτές με εικονικές φορτωτικές σε τελωνεία και

εφοδιάζονταν με νόμιμα πιστοποιητικά εκτελωνισμού. Στα «νόμιμα» χαρτιά τους οι

μοτοσυκλέτες φαίνονταν εισαγωγής και τις πουλούσαν σε ακριβές τιμές.

Εταιρεία εξαγωγών αυτοκινήτων – μοτοσυκλετών

Με ένα αυτοκίνητο άνοιξαν εταιρεία εισαγωγών εξαγωγών οι τρεις μέτοχοι της

σπείρας Αλβανών που έκλεβαν και πουλούσαν παραποιημένα αυτοκίνητα.

Επαγγελματίες πλαστογράφοι κατασκεύαζαν πλαστές άδειες κυκλοφορίας στις οποίες

ανέγραφαν τα χαρακτηριστικά στοιχεία των κλεμμένων αυτοκινήτων (μάρκα, χρώμα

και τύπο) και τον αριθμό πλαισίου τους. Ως ιδιοκτήτη του οχήματος εμφάνιζαν

ένα μέλος της σπείρας, ο οποίος είχε αυτοκίνητο ίδιας μάρκας και τύπου και

στην άδεια ανέγραφαν τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου του.

Στο κλεμμένο αυτοκίνητο τοποθετούσαν ταυτάριθμες πλαστές πινακίδες κυκλοφορίας

και το εξήγαγαν στην Αλβανία στη θέση του «δίδυμου» αυτοκινήτου του μέλους της

σπείρας.

Με παρόμοιο τρόπο έκανε τις εξαγωγές πολυτελών αυτοκινήτων στην Αλβανία και

μια άλλη σπείρα που εξαρθρώθηκε απο την Ασφάλεια.

Η εταιρεία είχε καλή υποδομή στην πλαστογράφηση των συνοδευτικών εγγράφων και

είχε προμηθευθεί λευκά έντυπα αδειών κυκλοφορίας, έφτιαχνε πλαστές πράσινες

κάρτες διεθνούς ασφάλισης και χρησιμοποιούσε πλαστές κρατικές σφραγίδες.

Ανταλλακτικά

Οι δουλειές από την διακίνηση κλεμμένων παραποιημένων μοτοσυκλετών πήγαιναν

τόσο καλά ώστε τα μέλη άλλης σπείρας άνοιξαν και θυγατρική εταιρεία με

ανταλλακτικά.

Την σπείρα αποτελούσαν πέντε Έλληνες οι οποίοι είχαν ειδικότητα στις κλοπές

μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων.

Τα μετέφεραν στο κρησφύγετό τους και άλλα απο αυτά τα διέλυαν και τα πουλούσαν

ως ανταλλακτικά και άλλα τα « αντικαθιστούσαν» με τρακαρισμένα δίκυκλα που

αγόραζαν σε εξευτελιστικές τιμές και αφού παραποιούσαν τα τεχνικά

χαρακτηριστικά τους τα διέθεταν στο εμπόριο.

Οι έλεγχοι

Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί έξαρση στις κλοπές αυτοκινήτων και

μοτοσυκλετών. Το 1998 εκλάπησαν 23.669 οχήματα (8.080 Ι.Χ.,7.326 μοτοσυκλέτες

και 6.319 μοτοποδήλατα) εκ των οποίων βρέθηκαν μόνο τα 8.935.

Τον επόμενο χρόνο εκλάπησαν 23.064 οχήματα (7.630 Ι.Χ., 7.346 μοτοσυκλέτες και

6.112 μοτοποδήλατα) απο τα οποία βρέθηκαν τα 8.995.

Φέτος τον Ιανουάριο παρατηρήθηκε μείωση των κλοπών, 1.700 σε σχέση με τις

2.336 που είχαν γίνει τον αντίστοιχο μήνα του περασμένου χρόνου.

Δεν είναι η αύξηση των κλοπών των τελευταίων χρόνων ο μοναδικός πονοκέφαλος

για τις διωκτικές αρχές. Εκείνο που τους απασχολεί ιδιαίτερα είναι η

οργανωμένη μορφή που παίρνει το αδίκημα με τα παραποιημένα κλεμμένα αυτοκίνητα

καθώς η δράση των ομάδων ξεπερνά τα σύνορα της χώρας μας.

Η εξιχνίαση των υποθέσεων αυτών δεν είναι εύκολη και αυτό γιατί τα κλεμμένα

αυτοκίνητα-«καρμπόν» που κυκλοφορούν δεν εντοπίζονται απο έναν απλό

τροχονομικό έλεγχο και χρειάζονται εργαστηριακές έρευνες προκειμένου να

διαπιστωθούν οι μετατροπές.

Ένα σημαντικό κομμάτι της πίτας των οργανωμένων κυκλωμάτων αποτελούν οι

εξαγωγές των παραποιημένων αυτοκινήτων στο εξωτερικό. Στο παρελθόν τα κλεμμένα

ελληνικά αυτοκίνητα τροφοδοτούσαν τις αγορές της Μέσης Ανατολής και της

Αφρικής, ενώ πρόσφατα τις αγορές της Αλβανίας, της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και

άλλων βαλκανικών χωρών.

Οι αυστηροί ηλεκτρονικοί έλεγχοι που γίνονται στα σύνορα μέσω της συνθήκης του

Σενγκεν έχουν κάπως ανακόψει το μεγάλο κύμα των εξαγωγών κλεμμένων

αυτοκινήτων.

Η χώρα μας όμως εξακολουθεί να αποτελεί τόπο προορισμού αλλά και ενδιάμεσο

σταθμό διακίνησης κλεμμένων αυτοκινήτων κυρίως απο τη Γερμανία και την Ιταλία.

Η διακίνηση προς τη χώρα μας γίνεται κυρίως με επιβατηγά πλοία απο την Ιταλία

μέσω της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας και του Πειραιά ή απο τα χερσαία σύνορα.

Το αντίστροφο δρομολόγιο, προς το εξωτερικό, γίνεται προς την Αλβανία μέσω των

οδών στις εξόδους της Κρυσταλλοπηγής και της Κακαβιάς και προς την Βουλγαρία

μέσω των δρομολογίων που οδηγούν στις εξόδους των Ευζώνων και της Δοϊράνης.