Με την παρουσίαση νέων προϊόντων, την επέκταση των δικτύων πώλησης, τη
δημιουργία νέων καταστημάτων από τις αλυσίδες χύμα παγωτού, καθώς και με
διαφημιστική εξόρμηση, οι βιομηχανίες παγωτού μπαίνουν στη φετινή καλοκαιρινή
σεζόν διεκδικώντας μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά
Περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια δραχμές θα δαπανήσουν οι εταιρείες παγωτού
στην Ελλάδα για τη διαφημιστική προβολή των προϊόντων τους, ποσό που
αντιπροσωπεύει το 5% του συνόλου των πωλήσεων της αγοράς παγωτού. Και αυτό, σε
μια προσπάθεια ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού για τα νέα προϊόντα εν όψει
της καλοκαιρινής περιόδου.
Η σεζόν για τις βιομηχανίες παγωτού ξεκίνησε και μαζί η μάχη για την κατάκτηση
μεγαλύτερου κομματιού στις φετινές πωλήσεις που θα πραγματοποιηθούν.
Νέα προϊόντα αλλά και νέες επιχειρηματικές κινήσεις από τις εταιρείες, αν και
όπως λένε οι γνώστες η ελληνική αγορά παγωτού δεν παρουσιάζει μεγάλα
περιθώρια αύξησης των μεριδίων της, εξαιτίας των καταναλωτικών συνηθειών των
Ελλήνων, που έχουν κατατάξει το παγωτό στην κατηγορία των εποχικών αγαθών,
κάτι που δεν συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή την Αμερική.
Νέα προϊόντα
«Φέτος λανσάρουμε πέντε νέα προϊόντα παγωτού», λέει ο κ. Διονύσης Νικολάου,
γενικός διευθυντής παγωτού της ΔΕΛΤΑ. Όπως εξηγεί, όμως, εκτός από την
επιτυχία των προϊόντων αυτών, η εταιρεία έχει στους στόχους της και την
επέκταση του δικτύου διανομής της.
Είκοσι τρία νέα προϊόντα λανσάρει για τη φετινή σεζόν η εταιρεία ΕΒΓΑ, ανάμεσά
τους και δύο πρωτότυπα προϊόντα. Πρόκειται για το κρουασάν Folie και το
πουράκι Havana. Έτσι η ΕΒΓΑ λανσάρει τα παγωτοσνάκ, διευρύνοντας τους
ορίζοντες της αγοράς παγωτού, όπως λέει ο κ. Αρ. Μηλάς, αναπληρωτής γενικός
διευθυντής της ΕΒΓΑ.
Η εταιρεία δραστηριοποιείται σχεδόν 10 χρόνια στην Ευρώπη και προϊόντα της
βρίσκονται σε είκοσι δύο διαφορετικές χώρες. Πρόσφατα απέκτησε στη Νότ. Αφρική
τέσσερα εργοστάσια παραγωγής παγωτού.
Η εταιρεία Algida έχει για το 1999 είκοσι πέντε νέα προϊόντα. Όπως εξηγεί ο
πρόεδρος της εταιρείας κ. Γιάννης Κώτης, «η Algida, στοχεύοντας στην απόλυτη
ικανοποίηση του καταναλωτή, χρησιμοποιεί ως όπλα της πρώτον τα πολύ δυνατά
επώνυμα-καινοτομικά προϊόντα, δεύτερον την άψογη εικόνα των σημείων πώλησης
και τρίτον τη διάθεση παγωτού στα σημεία αυτά». Η εταιρεία Algida
δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1987 στην παραγωγή, την εμπορία
αλλά και τη διάθεση παγωτών. Για τον σκοπό αυτό έχει δημιουργήσει ιδιαίτερο
τμήμα με ανεξάρτητη οργάνωση από την εταιρεία Unilever Hellas ΑΕΒΕ, στην οποία ανήκει.
Και εισαγωγές
Όμως και εισαγωγές παγωτού γίνονται στην Ελλάδα, κυρίως στην κατηγορία των
παγωτών delicatessen. Η εταιρεία Haagen Dazs, της οποίας την αποκλειστική
εισαγωγή και διανομή των προϊόντων της έχει η Α. ΝΙΚΑΣ Α.Ε., κατέχει σημαντική
θέση στην κατηγορία αυτή.
Διαθέτει ένα δίκτυο 14 καταστημάτων και, σύμφωνα με τα πλάνα της εταιρείας για
το 1999, υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 21 καταστήματα, ενώ προϊόντα τής ίδιας
εταιρείας διατίθενται και από σούπερ μάρκετ αλλά και αλυσίδες φαστ φουντ. Όπως
τόνισε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ. Γιώργος Φράγκος, η εταιρεία
πραγματοποίησε το 1998 πωλήσεις αξίας 1,8 δισεκατομμυρίου δραχμών.
Σε ό,τι αφορά, γενικότερα, την αγορά παγωτού στην Έλλαδα, ο κ. Φράγκος
επεσήμανε ότι οι Έλληνες είναι εποχικοί καταναλωτές. «Αν και η δική μας
εταιρεία, μέσω των δικτύων μας, διαθέτει στην αγορά προϊόντα μας όλο τον
χρόνο, εντούτοις θα έλεγα ότι ακόμα η ελληνική αγορά, κυρίως για τα
βιομηχανοποιημένα παγωτά, παραμένει μια εποχική αγορά».
Ατομικά παγωτά
Το μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνικής αγοράς καλύπτεται από τα ατομικά παγωτά
και περίπου το 5%, σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες, αφορά το οικογενειακό
παγωτό. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η αγορά οικογενειακού παγωτού
παρουσιάζει αύξηση και αυτό το αποδίδουν στη διεύρυνση του δικτύου πωλήσεων
και μέσω των σούπερ μάρκετ. Και η κατηγορία του χύμα παγωτού, όμως, αποτελεί
μια εξελισσόμενη αγορά. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι η αυξανόμενη διείσδυση των
αλυσίδων γρήγορου φαγητού συντέλεσε και στην ανάπτυξη των αλυσίδων χύμα
παγωτού, που τα τελευταία χρόνια επεκτείνονται σε όλη την Ελλάδα. Την χρονιά
που πέρασε η αγορά παγωτού κυμάνθηκε στις 230-250 εκατομμύρια μερίδες και η
αξία έφτασε και η αξία έφτασε τα 58 δισεκατομμύρια δραχμές.
Μέσω σούπερ μάρκετ
Κύρια σημεία πώλησης των παγωτών είναι τα περίπτερα και τα ψιλικατζίδικα, μέσω
των οποίων υπολογίζεται ότι διακινείται το 60% του συνολικού όγκου της αγοράς.
Όμως, και οι πωλήσεις μέσω των σούπερ μάρκετ αποτελούν ένα νέο κανάλι
διάθεσης, το οποίο συνεχώς διευρύνεται.
«Ένα σημαντικό κομμάτι της παραγωγής μας διατίθεται μέσω των καταστημάτων
σούπερ μάρκετ και, μάλιστα, σε κάποια από αυτά καθ΄ όλη τη διάρκεια του
χρόνου», λέει ο κ. Νικολάου, γενικός διευθυντής παγωτού της ΔΕΛΤΑ και
προσθέτει ότι το 1/3 της συνολικής παραγωγής για την ελληνική αγορά διατίθεται
όλο τον χρόνο σε αρκετά σημεία πώλησης.
Εποχικό προϊόν
«Είναι γεγονός ότι το παγωτό είναι ένα εποχικό προϊόν, ένα πραγματικό
καλοκαιρινό σνακ. Περίπου το 70% της κατανάλωσης πραγματοποιείται από τον Μάιο
έως τον Σεπτέμβριο. Τα τελευταία 4-5 χρόνια γίνονται συστηματικές προσπάθειες
για επιμήκυνση της σεζόν του παγωτού και μετά τον Σεπτέμβριο, ενώ εξίσου
έντονες είναι οι προσπάθειες για έναρξη της σεζόν από τον Ιανουάριο. Χωρίς να
βλέπουμε θεαματικά αποτελέσματα, σιγά σιγά αποδίδουν καρπούς, με σταθερά
ανοδική τάση πωλήσεων», λέει ο κ. Μηλάς από την εταιρεία ΕΒΓΑ.
Πέρυσι η αγορά παγωτού κυμάνθηκε στα ίδια επίπεδα με το 1997. Ο ανασταλτικός
παράγοντας, όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Algida κ. Κώτης, ήταν οι δυσμενείς
καιρικές συνθήκες.
Πάντως, όπως προσθέτει, «το έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον συνεχίστηκε και το
1998, χωρίς όμως ουσιαστικές ανακατατάξεις μεταξύ των τριών μεγάλων εταιρειών,
ΕΒΓΑ, ΔΕΛΤΑ και Algida, που κατέχουν το 95% της αγοράς, ενώ παρατηρήθηκε
κινητικότητα στις μικρότερες εταιρείες».
Η απόκτηση μεγαλύτερων μεριδίων στην ελληνική αγορά, αλλά και επενδυτικά
σχέδια είναι μέσα στα προγράμματα των εταιρειών για το άμεσο μέλλον.
«Στόχος μας είναι να αυξήσουμε τον όγκο των πωλήσεών μας στην Ελλάδα, ώστε να
φτάσει το 50% του συνολικού όγκου των πωλήσεων», λέει ο κ. Αρ. Μηλάς,
αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΕΒΓΑ. Μάλιστα, όπως επισημαίνει, στις
προθέσεις της εταιρείας είναι η περαιτέρω διείσδυση της εταιρείας στις αγορές
του εξωτερικού όπου ήδη δραστηριοποιείται, καθώς και η επέκταση σε νέες αγορές
με την εξαγωγική δραστηριότητα στον χώρο του παγωτού, αλλά και των άλλων
προϊόντων στα οποία δραστηριοποιείται η εταιρεία.
Επενδύσεις για τη βελτίωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, αλλά και της
ποιότητας των προϊόντων έχει ξεκινήσει η ΔΕΛΤΑ. Όπως επισημαίνει ο κ.
Νικολάου, «οι επενδύσεις αφορούν στο τριετές επενδυτικό πρόγραμμα που έχει
ξεκινήσει από το 1997, και μέχρι σήμερα για την εξέλιξή του έχουν δαπανηθεί
συνολικά τρία δισεκατομμύρια δραχμές. Φέτος η εταιρεία ολοκλήρωσε επενδύσεις
συνολικού ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων, που αφορούν στη δεύτερη φάση του τριετούς
αυτού προγράμματος που βρίσκεται σε εξέλιξη».
Από την πλευρά τους, στην εταιρεία Algida ενδιαφέρονται να αυξηθεί η
κατανάλωση παγωτού μέσω της επιμήκυνσης της εποχικότητας… «Η επιμήκυνση της
εποχικότητας του παγωτού είναι η προτεραιότητα της εταιρείας. Κάτι τέτοιο
είναι φανερό ότι χρειάζεται συστηματική επένδυση και εργασία από όλο τον κλάδο
και φυσικά όχι μόνο από μια εταιρεία», λέει ο πρόεδρος της Algida κ. Κώτης.
Τέλος, όπως εξηγούν από την εταιρεία Haagen Dazs, έχει ξεκινήσει ένα πλάνο
επέκτασης του δικτύου πωλήσεων. «Ελπίζουμε ότι μέχρι το 2002 το δίκτυό μας θα
έχει φτάσει τα 50 καταστήματα. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τα εταιρικά μας
καταστήματα, δεν είναι στα άμεσα σχέδιά μας η αύξηση των καταστημάτων τα οποία
έχουν εταιρική μορφή», λέει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ. Γιώργος Φράγκος.
Ολοκληρώθηκε η συμφωνία εξαγοράς της γνωστής παγωτοβιομηχανίας Δωδώνη. Την
περασμένη εβδομάδα μπήκαν οι τελικές υπογραφές και πλέον η εταιρεία άλλαξε
μετοχική βάση και, φυσικά, χέρια. Έτσι, το 57% των μετοχών της εταιρείας
πέρασε στα χέρια της Global Capital Investors (το Venture Capital Fund της
εταιρείας Global Finance), το 25% στην εταιρεία ΔΕΛΤΑ και το 18% στους κ.κ.
Σπύρο Θεοδωρόπουλο και Κωσταντίνο Αποστολίδη της Chipita, η Πρόοδος (εταιρεία
επενδύσεων του Ομίλου της Τραπέζης Εργασίας) καθώς και ο κ. Γ. Σαββίδης,
παλαιός μάνατζερ της εταιρείας που πλέον αποκτά συμμετοχή και αναλαμβάνει τη
θέση του διευθύνοντος σύμβουλου.
Η εταιρεία Δωδώνη διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων λιανικής πώλησης
παγωτού με 3 εταιρικά καταστήματα και 97 φραντσάιζ.
Όπως είπε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας παγωτού της ΔΕΛΤΑ, κ. Διονύσης
Νικολάου, «υπάρχει μειοψηφική συμμετοχή της ΔΕΛΤΑ στη Δωδώνη. Η εταιρεία θα
συνεχίσει να δραστηριοποιείται αυτόνομα και έχει ήδη καταρτίσει πλάνο εξέλιξης
για τα επόμενα χρόνια».
Μάλιστα, από την εταιρεία ΔΕΛΤΑ έγινε σαφές ότι δεν πρόκειται να μπει στον
χώρο των καταστημάτων πώλησης χύμα παγωτού.
Στα σχέδια της εταιρείας για το 1999 είναι και η επέκταση του δικτύου της και
στην Κύπρο, ενώ θα συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό η ανάπτυξη του δικτύου της, με
12 έως 16 νέα καταστήματα τον χρόνο.
Για το οικονομικό έτος χρήσης 1998, οι συνολικές πωλήσεις της εταιρείας
έφτασαν το 1,8 δισεκατομμύριο δραχμές, ενώ για το 1999 υπολογίζουν ότι θα
ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια δραχμές.