Όχι μία, αλλά πέντε κοινότητες αντιδρούν στην εγκατάσταση του ραντάρ

προσέγγισης για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στην περιοχή της Περαίας.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.

Γραφείο Βόρειας Ελλάδας


Στην Περαία. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε ότι σε αυτήν την

περιοχή θα αρχίσουν από βδομάδα τα έργα για την εγκατάσταση του ραντάρ

ΚΙ ΕΝΩ έχουν ήδη κατατεθεί τρεις σχετικές προσφυγές στο Συμβούλιο της

Επικρατείας και δύο ειδικοί ερίζουν για το θέμα, η Υπηρεσία Πολιτικής

Αεροπορίας (ΥΠΑ) ανακοίνωσε ότι την επόμενη εβδομάδα θα αρχίσουν στην Περαία

τα έργα για την εγκατάσταση του ραντάρ.

Οι πέντε κοινοτάρχες δηλώνουν ότι σύντομα θα προσφύγουν και στα ευρωπαϊκά

δικαστήρια για να ματαιώσουν την απόφαση των υπουργείων Μεταφορών –

Επικοινωνιών και ΠΕΧΩΔΕ για επίταξη της έκτασης στη θέση Δεξαμενή, έξω από την

Περαία, όπου αναμένεται να εγκατασταθεί το ραντάρ.

«Αρωγός» στον δικαστικό αγώνα που έχουν ξεκινήσει οι πέντε κοινοτάρχες και ο

Πολιτιστικός Οικολογικός Σύλλογος Περαίας, είναι για άλλη μια φορά η ελληνική

γραφειοκρατία, αλλά και η διαμάχη που ξέσπασε ανάμεσα σε δύο πανεπιστημιακούς.

Τον αναπληρωτή καθηγητή στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο κ. Φίλιππο Κωνσταντίνου, που

συνέταξε τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων για λογαριασμό της ιταλικής

εταιρείας «Alenia» ­ η οποία ανέλαβε την προμήθεια, την εγκατάσταση και τη

συντήρηση 4 ραντάρ σε αντίστοιχα αεροδρόμια της χώρας ­ και τον συνάδελφό του,

καθηγητή στην πολυτεχνική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,

κ. Γιώργο Σεργιάδη.

«ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΞΑΙΡΕΘΕΙ»

Ο κ. Σεργιάδης διαπιστώνει ότι ο υπολογισμός της ακτίνας ασφαλείας στα 70

μέτρα, γύρω από το σημείο όπου θα στηθεί η κεραία ­ που προτείνει ο συνάδελφός

του ­ είναι εσφαλμένος και υποστηρίζει ότι το ελάχιστο όριο ασφαλείας (σύμφωνα

με τις διεθνείς προδιαγραφές) θα έπρεπε να είναι 200 τουλάχιστον μέτρα για να

μην υπάρχει κίνδυνος από την εκπεμπόμενη ακτινοβολία.

Ο κ. Κωνσταντίνου κάνει λόγο για αντιδεολογική συμπεριφορά από τον συνάδελφό

του, ενώ ο νομάρχης Θεσσαλονίκης που υπέγραψε και προώθησε την πρώτη απόφαση

για απαλλοτρίωση των εκτάσεων, υποστηρίζει ότι ο κ. Σεργιάδης δεν είναι

δυνατόν να έχει άποψη στο θέμα, επειδή πρώτον δεν είναι ειδικευμένος στα

ραντάρ αλλά μόνο σε θέματα κινητής τηλεφωνίας, ενώ κατά δεύτερο λόγο είναι

ιδιοκτήτης… έκτασης σε απόσταση 1.200 μέτρων από το σημείο όπου θα

τοποθετηθεί η κεραία και ως εκ τούτου ­ όπως υποστηρίζει ο νομάρχης κ. Κώστας

Παπαδόπουλος, «για λόγους ευθιξίας θα έπρεπε να εξαιρεθεί και να μην ασχοληθεί

καν με αυτό το θέμα».

«ΠΗΡΑΝ ΠΡΩΤΑ ΤΟ… ΨΥΓΕΙΟ»

Ο κοινοτάρχης Περαίας καταγγέλλει ακόμα ότι η προμήθεια των 4 ραντάρ από την

ιταλική εταιρεία ­ που όπως λέει πήρε μέρος στον διεθνή διαγωνισμό με άλλο

όνομα ­ έγινε πριν ακόμα εκπονηθούν οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

«Είναι όπως όταν αγοράζεις πρώτα το ψυγείο και μετά το σπίτι», δηλώνει

χαρακτηριστικά στα «ΝΕΑ».

Η αρχική μελέτη για την εγκατάσταση των 4 ραντάρ στα αντίστοιχα μεγαλύτερα ­

από άποψης μεγέθους και κίνησης ­ αεροδρόμια της χώρας έγινε το… 1979, αλλά

τελικά η υλοποίησή της ξεκίνησε το 1990. Έτσι, το 1994 επαναλήφθηκε ο

διαγωνισμός, κατακυρώθηκε το φθινόπωρο του 1995 και στις 22 Δεκεμβρίου 1995

υπεγράφη η σύμβαση από τον τότε υπουργό κ. Ε. Βενιζέλο. Στις αρχές Σεπτεμβρίου

1996 έγινε στην Κοινότητα Περαίας προφορική – ανεπίσημη πρόταση από την ΥΠΑ

για την παραχώρηση 400 τετραγωνικών μέτρων για να εγκατασταθεί «ένα μικρό

ραντάρ, ισχύος 1,5 KW», όπως υποστηρίζουν κάτοικοι της περιοχής, στη θέση

Δεξαμενή, δυόμισι περίπου χιλιόμετρα από τον κεντρικό δρόμο, σε αγροτική

περιοχή μεταξύ των Κοινοτήτων Περαίας, Πλαγιαρίου και Τριλόφου. Στις 19

Σεπτεμβρίου η ΥΠΑ επανήλθε με επίσημη πρόταση, για ραντάρ μεγαλύτερης ισχύος

και για έκταση όχι 400 τ.μ., αλλά 8 στρεμμάτων. Τότε οι πέντε κοινοτάρχες

ζήτησαν την εκπόνηση της περιβαλλοντικής μελέτης. «Προφορικά και όχι γραπτά ­

όπως ζητήσαμε ­ στις 7 Ιανουαρίου 1997, στη διάρκεια σύσκεψης με εκπροσώπους

της ΥΠΑ, μάς γνωστοποιήθηκε ότι η μελέτη προέβλεπε εγκατάσταση ενός κύριου

ραντάρ ­ ισχύος όχι πλέον 1,5 KW, αλλά 1,2 MW και ενός δευτερεύοντος, ισχύος

1MW, δηλαδή εγκαταστάσεις τουλάχιστον χίλιες φορές μεγαλύτερης ισχύος από την

αρχική προτεινόμενη. Αυτό μας έκανε να υποψιαστούμε ότι κάτι συμβαίνει.

Ζητήσαμε από τον τότε υπουργό κ. Καστανίδη διάλογο (δηλαδή εναλλακτικές θέσεις

για την εγκατάσταση, συμπληρωματικές μελέτες κ.ά.) ­ αλλά μέχρι σήμερα δεν

πήραμε απάντηση», καταγγέλλει στα «ΝΕΑ» ο κ. Ματζάρης.

ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ του ερχόμενου φθινοπώρου το Αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης

θα διαθέτει και ραντάρ προσέγγισης, όπως διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι της

Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Τα έργα για την τοποθέτηση της κεφαλής

του ραντάρ, σύμφωνα με την ΥΠΑ, αναμένεται να ξεκινήσουν την ερχόμενη εβδομάδα

στον χώρο των 20.907,94 τ.μ. της κοινότητας Περαίας, που επιτάχθηκε στις 30

Δεκεμβρίου 1997 με απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Κ. Λαλιώτη. Η επίταξη του

συγκεκριμένου χώρου θα διαρκέσει ώς τον Δεκέμβριο του 2000. Το χτίσιμο του

πύργου, πάνω στον οποίο θα τοποθετηθεί η κεφαλή του ραντάρ προσέγγισης του

Αεροδρομίου Μακεδονία, απαιτεί διάστημα περίπου 4 μηνών, ενώ από την πλευρά

της ΥΠΑ τονιζόταν χτες ότι θα επιδιωχθεί να συντομευτεί ο χρόνος. Θα

ακολουθήσει η εγκατάσταση του ραντάρ, η δοκιμαστική λειτουργία του και η

εκπαίδευση του προσωπικού που θα το χειρίζεται. Όλα αυτά, σύμφωνα με την ΥΠΑ,

αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί ώς το τέλος του καλοκαιριού.