Κάποτε, για να περάσει κάποιος στο πανεπιστήμιο έπρεπε να αφιερώσει ατέλειωτες ώρες διαβάσματος επί τουλάχιστον τρία χρόνια (όσο, δηλαδή, διαρκεί το λύκειο) και οι γονείς του να καταθέσουν –για ισάριθμο ή και μεγαλύτερο χρονικό διάστημα –ένα σεβαστό ποσόν στο φροντιστήριο της γειτονιάς. Σήμερα, το μόνο που χρειάζεται είναι… τρία λεπτά και μια σύνδεση στο Ιντερνετ.

Καλώς ήρθατε στο ψηφιακό πανεπιστήμιο, το μοναδικό «ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα» στο οποίο μπορείτε να εισαχθείτε χωρίς να δώσετε Πανελλαδικές, ούτε να πληρώσετε δίδακτρα. Μπορεί να μην είναι (ακόμη) αναγνωρισμένο από κανένα κράτος, ωστόσο οι εμπνευστές του υποστηρίζουν ότι τα μαθήματα που παρέχει είναι εφάμιλλα των πραγματικών πανεπιστημίων –αφού, άλλωστε, προέρχονται από αυτά! Τα MOOCs (Μassive Οpen Οnline Courses –μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα), όπως ονομάζονται, κερδίζουν διαρκώς έδαφος σε όλον τον κόσμο, έχοντας μέχρι σήμερα προσελκύσει εκατοντάδες έλληνες φοιτητές.

Πρόκειται για μαθήματα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που παρέχουν μερικά από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οποιος εγγράφεται σε αυτά, είναι πιθανό να μη γνωρίσει ποτέ όλους τους συμφοιτητές του: πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να ξέρει εκατοντάδες χιλιάδες άτομα που είναι διασκορπισμένα στα πέρατα της Γης; Στο ψηφιακό πανεπιστήμιο ένας μόνο καθηγητής αντιμετωπίζει, εξ αποστάσεως, ατέλειωτες στρατιές φοιτητών όλων των εθνικοτήτων. Τα μαθήματα είναι δωρεάν, δέχονται απεριόριστο αριθμό φοιτητών και στόχος τους είναι να φέρουν τη γνώση στα σπίτια όλων των ανθρώπων.

Για κάποιους εκπαιδευτικούς αυτό είναι η αρχή του τέλους: στη διαδικτυακή εκπαίδευση χάνεται η ατομική σχέση δασκάλου – μαθητή και δεν υπάρχει διαπροσωπική επαφή με τους φοιτητές. Για άλλους όμως το ψηφιακό πανεπιστήμιο κάνει πραγματικότητα την «πραγματικά δημοκρατική» τριτοβάθμια εκπαίδευση, που είναι ανοιχτή σε όλους χωρίς κόστος. «Το όραμά μας είναι να αλλάξουμε τον κόσμο, φέρνοντας την εκπαίδευση σε μέρη όπου οι άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση στη γνώση» έχει δηλώσει ο 45χρονος γερμανός καθηγητής της Επιστήμης των Υπολογιστών Σεμπάστιαν Θραν, ιδρυτής του ψηφιακού πανεπιστημίου Udacity, ο οποίος θεωρείται ηγετική φυσιογνωμία στον χώρο της διαδικτυακής εκπαίδευσης. Εφόσον έχει μια σύνδεση στο Ιντερνετ, ένας κάτοικος χώρας του αναπτυσσόμενου κόσμου μπορεί να παρακολουθήσει μαθήματα στα οποία υπό κανονικές συνθήκες δεν θα είχε ποτέ πρόσβαση.