Πέθανε ο διεθνής έλληνας εικαστικός της Arte Povera Γιάννης Κουνέλλης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 16/02/2017 23:59 |
Το 2005, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης τον τίμησε με τη διάκριση του επίτιμου διδάκτορα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής για το σπουδαίο εικαστικό έργο του.
Πέθανε ο διεθνής έλληνας εικαστικός της Arte Povera Γιάννης Κουνέλλης
«Η δική μου γενιά έφυγε από τα σύνορα, βγήκε έξω από το κάδρο, είχε πολλά όνειρα για τη ζωή και την τέχνη. Θέλαμε με τις ιδέες μας ν’ αλλάξουμε τον κόσμο. Είμαστε ευρωπαίοι καλλιτέχνες, γαλουχημένοι με αυτήν την ιδέα, και όχι την ιδέα του χρηματιστηρίου», είχε πει ο Γιάννης Κουνέλλης το 2012, σε δημόσια συζήτηση στο πλαίσιο σπάνιας έκθεσής του στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Είχε γεννηθεί στον Πειραιά το 1936 και εγκαταστάθηκε στη Ρώμη το 1956. Οι κριτικοί τέχνης τον θεωρούσαν έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους της «Arte Povera», δημιουργούς ανοιχτούς σε πειραματισμούς.

Χρησιμοποιούσε στοιχεία όπως ατσάλι, πέτρα, λινάτσα, κάρβουνο και μαχαίρια. Αντικαθιστούσε το τελάρο με πλαίσια κρεβατιών, κάσες κουφωμάτων και κρεμάστρες παλτών. Η κλίμακα ήταν πάντα συμβατή με το ανθρώπινο σώμα: οι διαστάσεις του διπλού κρεβατιού ή ενός παραθύρου επαναλαμβάνονται σταθερά στα έργα του.

Επιστράτευε ακόμη και ζωντανά ζώα, όπως στην περίφημη εγκατάσταση με άλογα που παρουσίασε στη Ρώμη το 1969, επιχειρώντας να αμφισβητήσει το κατεστημένο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Χρησιμοποιούσε φωτιά, χώμα και χρυσό για τον αλχημιστικό τους συμβολισμό ή καφέ και κάρβουνο ως αναφορές στο εμπόριο αλλά και ως χαρακτηριστικά στοιχεία του λιμανιού της γενέθλιας πόλης του.

Ο Κουνέλλης επιστράτευσε ακόμη παλιά παπούτσια και ρούχα αλλά και αντίγραφα θραυσμάτων από αρχαία γλυπτά για να αναφερθεί στις περίπλοκες και αντιφατικές διαστρωματώσεις της ταυτότητας.

«Ο Παρθενώνας είναι το μέλλον και όχι το παρελθόν»

Ο διεθνής έλληνας εικαστικός, με το ριζοσπαστικό έργο, από τα «ταπεινά» υλικά της arte povera μετέτρεψε την ακαδημαϊκή αντίληψη του χώρου σε λαϊκό τοπίο: «Για να σωθεί σήμερα η ιδέα της τέχνης χρειάζονται ελεύθεροι καλλιτέχνες, εκτός χρηματιστηρίου, που θα πουν με θάρρος "όχι". Που θα δώσουν νέα ιδέα στην ποιητική δημιουργία, όπως συνέβαινε παλιά στην Μονμάρτη».

Ερωτηθείς δε για τον ουμανισμό που εκπέμπει το έργο του, είχε πει: «Ο ουμανισμός τις τελευταίες δεκαετίες βρίσκεται σε κρίση. Απαιτεί πάντα ένα μέτρο, κι αυτό βρίσκεται μπροστά στα μάτια μας: είναι ο Παρθενώνας. Κι αυτό είναι το μέλλον, δεν είναι το παρελθόν».

Στις ατομικές εκθέσεις του Γιάννη Κουνέλλη περιλαμβάνονται αυτές στην Ambika P3 (Λονδίνο, 2010) και στο Today Art Museum του Πεκίνου το 2011, ενώ η Tate Modern του Λονδίνου τού έχει αφιερώσει ειδική αίθουσα.

Στην Ελλάδα, η πιο πρόσφατη έκθεσή του ήταν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το 2012, ενώ το 2004 έργα του είχαν εκτεθεί στο Μέγαρο Μουσικής σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Το 1994, ο Κουνέλλης έστησε σημαντική αναδρομική εγκατάσταση της δουλειάς των 30 τελευταίων ετών στο φορτηγό πλοίο «Ιόνιον» στο λιμάνι του Πειραιά, οργανωμένη από το Ιδρυμα Ι. Φ. Κωστόπουλου.

Μετείχε επίσης στην ομαδική έκθεση «Outlook» του 2003 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, σε επιμέλεια του Χ. Ιωακειμίδη. Από το 1976 το έργο του παρουσιάστηκε αρκετές φορές σε ατομικές εκθέσεις στην γκαλερί Bernier/Eliades.

Το 2005, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης τον τίμησε με τη διάκριση του επίτιμου διδάκτορα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής για το σπουδαίο εικαστικό έργο του, τη διεθνή του παρουσία και τη θέση του μεταξύ των σημαντικότερων προσωπικοτήτων του μοντερνισμού.
Άρτσι
17/02/2017 05:56
Τι σου είναι αυτή η τέχνη τέλος πάντων . Θυμάμαι ένα περιστατικό με ένα έργο τέχνης τού Κουννέλη .(Ομολογώ ότι από τέχνη είμαι μάπας) "Το σκοτωμένο από βέλος πουλί ,καρφωμένο στον τοίχο" η κάπως έτσι . -Ρε Μητσάρα ...τί είναι τούτο ρέ ? -Πουλί ρε δικέ μου. Μαυροπούλι . -Ναι εντάξει αλλά ...το βέλος ? -Ε ναί .Με βέλος .Πού πά να πεί ,σκοτωμένο πουλί από βέλος .Τόσο μάπας είσαι ? Τέχνη ! -Τέχνη ? Και μας ρε Μητσάρα γιατί μας κυνήγαγε ο δασοφύλακας πού βγενάμε για κοτσύφια καί τσαλαπετινούς στο δασάκι με την σφεντόνα ? -Γιατί εσύ τα σκοτωμένα τα έφτιαχνες κοκινίστα με πιλάφι . -Και τί να τα έκανα δηλαδή ? Να τα κάρφωνα σε κάνα ντουβάρι να τα έβλεπε η γειτονιά ? Αφού πειναα.... -Αλλο η τέχνη ,και άλλο το γευμα .Α και πούσε ........πού να βλεφαρίσεις και κάτι άλλα έργα του λεγάμενου .Κάτι έπιπλα καρφωμένα στον τοίχο ,κάτι αλόγατα στον στάβλο ......Μιλάμε για πολλα καράτια αρτ . -Έχει και τέτοια ? Ε καλά .Πάνα φύγουμε .Πείνασα .
ΧΟΥΛΚ με σφεντόνα.-
17/02/2017 23:59
Τα έχω δει στην Tate modern στο Λονδίνο.. Κυριολεκτικά τα είδα όλα ! Συμπάσχω μαζί σου αγαπητέ. Όταν ήμουν φοιτητής ο συγκάτοικός μου που είχε ταλέντο στην ζωγραφική μου είχε πει κάτι πολύ απλό, θεωρούσε κάτι ως τέχνη όταν αυτό το κάτι δεν μπορούσε να το κάνει κάποιος άλλος (ή τουλάχιστον η πλειοψηφία). Να σημειώσω και κάτι που είχε πει ο Πικάσσο (ως επιχείρημα για εμάς τους άσχετους με την τέχνη) : Ο κόσμος έχει τρελαθεί ακόμη και τα σκ....ά μου να τους δώσω θα το θεωρήσουν ως ύψιστο δείγμα τέχνης (το είχε δημοσιεύσει παλιά ο Μαρίνος στο ΒΗΜΑ). Είμαι μαζί σου Άρτσι.
Κατερίνα από Παρίσι
18/02/2017 19:59
Οταν δεν βιώνεις την εποχή σου και όταν δεν οσμίζεσαι το μέλλον δεν είσαι καλλιτέχνης είσαι artisan, artigiano. Πολλοί μπορεί να πάνε στη Σχολή Καλών Τεχνών και να μάθουν να ζωγραφίζουν ή να σπουδάσουν μουσική και να συνθέτουν. Σπουδαία τα λάχανα. Και πολλοί μπορούν να εκτιμησουν τα έργα τους. Σπουδαία τα λάχανα και πάλι. Αλλά ελάχιστοι, απειροελάχιστοι, μπορούν πάρουν τον ήχο μιάς μηχανής ή μιά σχισμενη εφημερίδα και να συγκινήσουν, και πάλι μιά πολύ μικρή μειοψηφία που μπορεί να συγκινηθεί απο αυτά. Αν δεν ακους τους Έλληνες πολιτικούς και δεν θέλεις να ξεράσεις, τότε πως να εκφράσεις το ξέρασμα αυτό καλλιτεχνικά; Και με τι είδους έργα θα εκφράσεις τον πόνο σου και την αηδία σου από το ξέρασμα αυτό. Με πίνακες του Μποτιτσέλι; Αν δεν θέλεις να ξεράσεις, τότε δεν έχεις και τις απαραίτητες ευαισθησίες ουτε να γίνεις καλλιτέχνης ούτε να καταλαβαίνεις καλλιτεχνικά έργα. Πήγαινε στο Μέγαρο Μουσικής και σε άλλες τέτοιες ψυχαγωγικές εκδηλώσεις φαντασιωνόμενος ότι είσαι φίλος της Τέχνης και παράτα μας. Τα περισσότερα έργα της Arte Povera είναι για τα μπάζα. Αλλά και για μένα που ακουω κλασική μουσική από παιδική ηλικία και οι πρόγονοί μου που μάλλον εσύ δεν έχεις, ένα τουλάχιστον 50% των γνωστών έργων κλασικής μουσικής δεν μου λένε τίποτα, είναι φλυαρίες. Δεν φταίει η Arte Povera, απλώς τα έργα είναι κακά.
Helene
17/02/2017 02:54
Ωωωω ... Λυπαμαι ... αφανταστα !!!

Ολοι , και οι Ιταλοι Συναδελφοι μου , κι εγω , απολαμβανουμε στους τοιχους των σπιτιων μας , τα Εργα του , της ... απλοϊκης του , υπεροχης , ... " Arte Povera " δλδ " Φτωχη Τεχνη " !!!

ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΤΑΞΙΔΙ , ΓΙΑΝΝΗ !!!
Καρερίνα από Παρίσι
17/02/2017 02:11
O εκπρόσωπος στην Ελλάδα της Arte Povera, μιάς Τέχνης που προαναγγέλει το μέλλον και σνομπάρει. Όσο φαίνεται εύκολη για να δημιουργήσει έργο, τόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει ένα σημαντικό έργο. Γι αυτό τα σημαντικά έργα της είναι πολύ λίγα. Τα έργα του Κουνέλη δεν μου άρεσαν αλλά τον τιμώ και τον ευχαριστώ που άφησε κάποιο λιθαράκι σε ένα κόσμο που όλο και πιό πολύ δεν παράγει και όλο και πιό πολύ δεν αφήνει τίποτα πίσω του παρά σκουριές ανικειμένων μίας χρήσης.

όλες οι τελευταίες ειδήσεις