«Νομίζω ότι το μέλλον της Ευρώπης θα είναι καλό. Αν φρόντιζαν όμως περισσότερο τους πρόσφυγες, αυτό θα έφερνε λιγότερα προβλήματα στην επικοινωνία των χωρών»… Ο 15χρονος Felix κατάγεται από την Γερμανία και βρίσκεται στη χώρα μας για να συμμετάσχει σε μια «πολυπολιτισμική» παρέα. Μαζί με 33 έφηβους από χώρες της ΕΕ έφτιαξε τις βαλίτσες του το πρωί του περασμένου Σαββάτου για να έρθει στην Ελλάδα και τις εγκαταστάσεις της Ελληνογερμανικής Αγωγής σε ένα μεγάλο καλοκαιρινό camp, που διοργανώνει το σχολείο σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe.

Ο Felix, με ένα βλέμμα που λάμπει από ενθουσιασμό, μιλάει ωστόσο με προβληματισμό για την περίοδο που περνούν, η χώρα του, η χώρα μας, οι χώρες που συμμετέχουν στην μεγάλη «συνάντηση των κρατών» που αποτελεί την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι όμως αισιόδοξος ότι οι λύσεις θα βρεθούν.

Δίπλα του ο μικρός Luka από το Μαυροβούνιο λέει ότι «το μέλλον της Ευρώπης είναι πολύ φωτεινό» και η φίλη του Jelena που κάθεται δίπλα του μπαίνει στην κουβέντα και λέει χαμογελώντας ότι «η Ευρώπη πρέπει να είναι ενωμένη, για να ανθίσει».

Η Frista από την Αλβανία κρίνει ότι «πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί , για να υπάρξει πρόοδος στο μέλλον», ενώ ο φίλος του Bartol από Κροατία πως «η ζωή στην Ευρώπη θα είναι πολύ ωραία». Από την Αλβανία και ο Fabio απαντάει σοβαρά και δηλώνει πως «το μέλλον της Ευρώπης έχει ενδιαφέρον και θα φέρει εξέλιξη στη χώρα μου».

«Άγνωστο και αβέβαιο το μέλλον της Ευρώπης» λέει συμμετέχοντας στον προβληματισμό ο Klaus από την Γερμανία και ο φίλος του Simon προσθέτει ότι για «να υπάρξει μέλλον, χρειάζεται ελευθερία, δικαιοσύνη, ανεκτικότητα».

Οι Έλληνες και το Brexit

«Είναι πολύ δύσκολο το μέλλον, γιατί τώρα με το Brexit όλα θα γίνουν πιο δύσκολα, θα αλλάξουν πολλά και για την Ελλάδα. Πιστεύω όμως ότι με την Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούμε να έχουμε μία καλύτερη Ευρώπη» λέει η 15χρονη ελληνίδα μαθήτρια Μαριλένα.

Οι Έλληνες μαθητές που συμμετέχουν στο camp δείχνουν περισσότερο προβληματισμένοι. Η Μαρία δηλώνει ότι «στην Ευρώπη δεν είναι όλες οι χώρες φιλικά διακείμενες μεταξύ τους», ενώ ο Σωκράτης δίπλα της συμπληρώνει πως «το μέλλον της Ευρώπης είναι δύσκολο».

«Άσχημο το μέλλον της Ευρώπης, πιστεύω ότι θα γίνει πόλεμος. Τώρα έχουμε οικονομικό πόλεμο» προσθέτει σοβαρά ο Νικόλας Π.

« Κατά τη γνώμη μου η Ευρώπη θα έχει ένα καλό μέλλον, αν οι νέοι οραματιστούν ένα καλό μέλλον» λέει ο Νίκος δίνοντας την νότα της αισιοδοξίας στην κουβέντα.

Τα παιδιά θα βρίσκονται στην Ελλάδα για 9 ημέρες και τις ημέρες αυτές θα μιλούν την …ίδια γλώσσα. Από όποιες χώρες και αν προέρχονται. Θα αναζητήσουν όσα πραγματικά τους ενώνουν και να τα μοιραστούν στα …γερμανικά.

Το camp αυτό συνδιοργανώνεται από την Ελληνογερμανική Αγωγή και το ΙνστιτούτοGoethe και γίνεταιστο πλαίσιο του ΔικτύουPasch.

Το δίκτυοPasch«σχολεία: εταίροι του μέλλοντος» είναι μια πρωτοβουλία του Γερμανικού Υπουργείου Εξωτερικών που αριθμεί περισσότερα από 1800 επιλεγμένα σχολεία στον κόσμο στα οποία διδάσκεται εντατικά η γερμανική γλώσσα. Στόχος του δικτύου είναι η διοργάνωση προγραμμάτων και εκδηλώσεων που φέρνουν κοντά μαθητές και μαθήτριες από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα με μέσο επικοινωνίας τη γερμανική γλώσσα.

Έτσι, στην Ελλάδα βρίσκονται μαθητές από τη Ρουμανία, την Κροατία, τη Σερβία, το Μαυροβούνιο, την Τουρκία την Αλβανία, την ΠΓΔΜ και τη Γερμανία θα συναντηθούν αυτό το καλοκαίρι στην Ελλάδα.

Οι μαθητές από τις 9 αυτές χώρες της Ευρώπης, θα παρακολουθήσουν ένα 9ήμερο πρόγραμμα εξ ολοκλήρου στη γερμανική γλώσσα.

Εφέτος όμως δεν θα γίνει μόνο αυτό. Θα γίνουν projects στη θεματική του θεάτρου, της μουσικής, της πληροφορικής, πολιτιστικά παιχνίδια, αθλητισμός, εκδρομές! Ακόμη θα ακολουθήσουν τα βήματα των δρομέων του κλασικού Μαραθωνίου, θα ανέβουν τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, αλλά θα πάνε και στο Μέγαρο Μουσικής, για ένα μουσικό ταξίδι από τη Youth Undreground Orchestra.

Ποια εκπαιδευτικά συστήματα είναι τα καλύτερα;

Στην ερώτηση «τι σου αρέσει πιο πολύ απ όλα στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας σου, οι νέοι απαντούν εύκολα και δίνουν διαφορετική εικόνα για τα σχολεία και το εκπαιδευτικό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουν.

Ο Frista δηλώνει ότι «είναι σωστό το εκπαιδευτικό μας σύστημα, αλλά δεν είναι εύκολο για τους μαθητές». «Τα σχολεία στη χώρα μου δεν έχουν κτιριακές και τεχνικές υποδομές. Δεν είναι ωραίες οι αίθουσες, δεν υπάρχουν αθλητικές εγκαταστάσεις» συμπληρώνει προβληματισμένος.

Η Mirta από Κροατία απαντάει ακαριαία «δεν μου αρέσει τίποτα, γιατί έχουμε πάρα πολλά μαθήματα»… Η Ece από την Τουρκία απαντάει «μου αρέσει, γιατί μου δίνει την ευκαιρία να ασχολούμαι με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, όπως η μουσική και ο χορός», ενώ ο φίλος της Doga προσθέτει «περνάω καλά στο σχολείο μου, είμαι με τους φίλους μου»!

Η Ana Maria από την Ρουμανία λέει ότι «μου αρέσει ο τρόπος που γίνονται κάποια μαθήματα, όπως τα μαθηματικά, τα γερμανικά και τα αγγλικά».

«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα μας βοηθάει να μεγαλώνουμε, να ωριμάζουμε και να είμαστε ανεξάρτητοι» λέει ο Γερμανός Simon και o Felix προσθέτει «μου αρέσουν τα πάντα»…

Ο φίλος τους Markus ωστόσο απαντάει «Δεν μου αρέσει ο αριθμός των ωρών, οι παλιές μέθοδοι διδασκαλίας, οι δάσκαλοι με τους οποίους δεν μπορείς να συζητήσεις».

Από την Ελλάδα ο Νικόλας Π. ενθουσιάζεται επειδή «στις θετικές επιστήμες γίνονται πειράματα». Ο Πέτρος λέει ότι «υπάρχει μουσική και αθλητισμός μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα» και η Βιολέτα προτιμάει τις νέες τεχνολογίες. «Έχουμε πολλά projects, μου αρέσει η ατμόσφαιρα στην τάξη και οι γνώσεις που παίρνουμε» καταλήγει η Μαριλένα