Την πιο δύσκολη ημέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων –τουλάχιστον έως τώρα –πέρασαν χθες οι υποψήφιοι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα θέματα που επέλεξε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων στα Μαθηματικά Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης χαρακτηρίζονταν από μεγάλη δυσκολία, με ένα εξ αυτών (Β3), που απαιτούσε λεπτούς αλγεβρικούς χειρισμούς, να δυσκολεύει ακόμη και τους… μαθηματικούς! Ιδιαίτερα απαιτητικά ήταν όμως και τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών.

Οπως είπε στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος της Μαθηματικής Εταιρείας Γιάννης Τυρλής, οι υποψήφιοι που θα πιάσουν το 20 θα είναι φέτος μετρημένοι στα δάχτυλα, άριστα θα θεωρείται το 17, ενώ, όπως εκτιμά, θα εκδηλωθεί «σφαγή», με πάρα πολλούς υποψηφίους να μην καταφέρνουν να πιάσουν τη βάση. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) επισήμανε μάλιστα ότι τα θέματα ήταν τόσο απαιτητικά που καταντούσαν… απωθητικά! Εκανε λόγο για «τα δυσκολότερα θέματα των τελευταίων ετών, τα οποία απαιτούσαν ειδικές τεχνικές που ίσως δεν προωθούν την έλξη και την αγάπη των μαθητών στα Μαθηματικά». Η ΕΜΕ, με αφορμή τα θέματα αυτά αλλά και τις αστοχίες που σημειώθηκαν στα Μαθηματικά για τα Εσπερινά Λύκεια, προτίθεται μετά τις εξετάσεις να ανοίξει διάλογο «για το περιεχόμενο και τον τρόπο εξέτασης των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές»

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις ιδιοκτητών φροντιστηρίων. «Αναρωτιόμαστε: το Β3 θέμα απευθύνεται για λύση στους μαθητές ή στους μαθηματικούς;» ανακοίνωσαν χαρακτηριστικά τα φροντιστήρια Ομόκεντρο-Φλωρόπουλου.

Στα Αρχαία Ελληνικά. Δυσκολίες, ιδίως στο αδίδακτο κείμενο που προερχόταν από τις «Ιστορίες» του Θουκυδίδη (από το επεισόδιο των Ερμοκοπιδών), αντιμετώπισαν οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης στα Αρχαία Ελληνικά. Το διδαγμένο (από τα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη) δεν προβλημάτισε ιδιαίτερα, οι ερωτήσεις του όμως ήταν απαιτητικές. Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) έκανε λόγο για θέματα «σαφή στη διατύπωσή τους που ανταποκρίνονται στα ζητούμενα της σχολικής διδασκαλίας». Κατά την Ομοσπονδία Φροντιστών, όμως, τα θέματα ήταν πολλά και απαιτούσαν συνθετική και κριτική σκέψη των μαθητών. Ιδιαίτερη προσοχή έπρεπε να δοθεί στη μετάφραση.

Στο αδίδακτο κείμενο, παρά το γεγονός ότι διέθετε νοηματική αυτοτέλεια αντιληπτή από τους μαθητές, η δυσκολία του έγκειται στη συντακτική του δομή, η οποία συνακόλουθα προκαλεί και δυσκολία στην ακριβή μετάφρασή του.

Οι Εξετάσεις συνεχίζονται αύριο με Λατινικά Θεωρητικής, Χημεία Θετικής, Ηλεκτρολογία και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον των δύο κύκλων της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης.