ΠΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ

B’ ΛΥΚΕΙΟΥ

Στους μαθητές της B’ τάξης δίνεται διδαγμένο κείμενο 10-15 στίχων και ζητείται

από αυτούς:

α) Να το μεταφράσουν στη νέα ελληνική γλώσσα.

β) Να απαντήσουν σε πέντε παρατηρήσεις: δύο (2) γραμματικές, δύο (2)

συντακτικές και μία (1) γραμματολογική, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε

υποερωτήματα.

H βαθμολογία κατανέμεται ως εξής.

i. Μετάφραση κειμένου, 40 μονάδες

ii. Γραμματικές ασκήσεις, 12,5 μονάδες η καθεμία

iii. Συντακτικές ασκήσεις, 12,5 μονάδες η καθεμία.

iv. Γραμματολογική άσκηση, 10 μονάδες.

Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ

Στους μαθητές της Γ’ τάξης δίνεται διδαγμένο κείμενο 10-15 στίχων και ζητείται

από αυτούς:

α) Να το μεταφράσουν στη νέα ελληνική γλώσσα.

β) Να απαντήσουν σε τέσσερις παρατηρήσεις: δύο (2) γραμματικές και δύο (2)

συντακτικές, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε υποερωτήματα.

H βαθμολογία στην Γ’ τάξη κατανέμεται ως εξής:

i. Μετάφραση κειμένου, 40 μονάδες.

ii. Κάθε γραμματική ή συντακτική παρατήρηση, 15 μονάδες.

23 κείμενα για μετάφραση

ΠΩΣ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ

H φετινή εξεταστέα ύλη στο μάθημα των Λατινικών περιλαμβάνει 23 κείμενα για

μετάφραση – λεξιλόγιο και όλη την ύλη της γραμματικής και του συντακτικού που

διδάσκεται στη B’ και στην Γ’ τάξη. Απαιτείται λοιπόν άριστη γνώση λεξιλογίου

των κειμένων, αφού ζητείται μετάφραση δύο ή περισσοτέρων αποσπασμάτων και όχι

ολόκληρου κειμένου. Στη γραμματική υπάρχουν δυσκολίες τόσο στην απομνημόνευση

των αρχικών χρόνων των ρημάτων, όσο και στη διάκριση των κλίσεων των

ουσιαστικών και τον προσδιορισμό των γενών τους. Στο συντακτικό οι δυσκολίες

είναι σαφώς περισσότερες, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που εντοπίζονται μόνο στο

λατινικό συντακτικό και δεν υπάρχουν αντίστοιχες στο ελληνικό.

Αξίζει να επισημάνουμε ορισμένα συντακτικά φαινόμενα που συναντούμε στα

κείμενα με μεγαλύτερη συχνότητα. H αφαιρετική απόλυτη μετοχή και η διαδικασία

της μετατροπής της σε δευτερεύουσα πρόταση, το φαινόμενο της ακολουθίας των

χρόνων στις δεύτερες προτάσεις που εκφέρονται με υποτακτική, η γερουνδιακή

έλξη, η προσωπική σύνταξη του γερουνδιακού.

H μεταφορά του πλαγίου λόγου σε ευθύ και το αντίστροφο, ο προσδιορισμός του

είδους των υποθετικών λόγων και η μετατροπή τους σε κάποιο άλλο είδος, καθώς

και ο συντακτικός ρόλος των πλαγίων πτώσεων, ιδιαίτερα της αφαιρετικής.

Κρίνουμε επίσης απαραίτητη την ενασχόληση με τις επαναληπτικές ασκήσεις που

βρίσκονται στο τέλος του βιβλίου, αλλά και κάθε ενότητας χωριστά, αφού βοηθούν

στην κατανόηση όλων των δύσκολων συντακτικών φαινομένων που προαναφέραμε.

Να τονίσουμε, τέλος, ότι το μάθημα θεωρείται το πιο εύκολο της Θεωρητικής

Κατεύθυνσης, γεγονός που αποδεικνύεται από τις υψηλές επιδόσεις των μαθητών

στη βαθμολογία του, υψηλότερες τουλάχιστον από τις επιδόσεις στα υπόλοιπα μαθήματα.

H Γλυκερία Αποστολοπούλου είναι φιλόλογος.