Το Airbus Α380, 555 θέσεων, ήδη κατασκευάζεται στη Γαλλία και τα 100

αεροσκάφη που έχουν παραγγελθεί θα αρχίσουν να παραδίδονται στα τέλη του 2007

Τα πρώτα χρόνια των πτήσεων, κάποιοι πρωτοπόροι πραγματοποίησαν εκπληκτικά

κατορθώματα. Έναν αιώνα αργότερα, οι πολυπληθείς πλέον ομάδες μηχανικών έχουν

εγκαταλείψει τα εντυπωσιακά φουτουριστικά σχέδια και προσπαθούν να

κατασκευάσουν αεροπλάνα που θα κάνουν τις συνηθισμένες λειτουργίες με απόλυτη

επιτυχία.

Παλαιότερα, η ταχύτητα ήταν η πρώτη προτεραιότητα της βιομηχανίας. Όλοι

έψαχναν το μοντέλο που θα πετά όσο πιο γρήγορα γίνεται. Αλλά τα δισεκατομμύρια

δολάρια που απαιτούνται για την κατασκευή του δεν βρίσκονται εύκολα. Το

Κονκόρντ αποσύρθηκε, ενώ πέρυσι η εταιρεία Boeing εγκατάλειψε τα σχέδιά της

για την κατασκευή του αερο-κρουαζιερόπλοιου, το οποίο θα πετούσε πιο αργά από

την ταχύτητα του ήχου αλλά 15%-20% γρηγορότερα από τα περισσότερα εμπορικά

μοντέλα. Έτσι, η διάρκεια των πτήσεων από τη μία άκρη του Ειρηνικού στην άλλη

θα μειωνόταν κατά δύο ώρες. Αλλά οι αεροπορικές εταιρείες-πελάτες της Boeing

δεν βρήκαν συμφέρον το προϊόν.

Οικονομία στα καύσιμα. Έτσι, τα δύο μεγαλύτερα προγράμματα στο χώρο της

αεροπλοΐας που βρίσκονται σε εξέλιξη τώρα έχουν πιο «ταπεινούς» στόχους. Το

πρώτο είναι το Airbus Α380, ένα διώροφο τετρακινητήριο τζετ το οποίο θα

μεταφέρει αρχικά 555 επιβάτες και αργότερα 650. Και το δεύτερο, το Boeing 7Ε7,

που θα καταναλώνει 15%-20% λιγότερα καύσιμα από ό,τι τα σημερινά αεροπλάνα.

Εταιρείες έχουν ήδη παραγγείλει 100 Α380. Είναι μόλις 20% μεγαλύτερο από το

Boeing 747. Δεν πρόκειται για επαναστατική καινοτομία αλλά παραμένει ένα

εντυπωσιακό επίτευγμα. Το 7E7 έχει μία χαρακτηριστική «μύτη» και φτερά

σχεδιασμένα να μειώνουν την αντίσταση του αέρα.

Αλλά οι πιο σημαντικές αλλαγές θα είναι φανερές μόνο στους δημιουργούς του,

που χρησιμοποιούν επαναστατικές κατασκευαστικές μεθόδους, και στις εταιρείες

που αναμένουν μείωση του λειτουργικού κόστους κατά 10%.

Όχι άλλα δυστυχήματα. Την ίδια ώρα, η αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής

Αεροπορίας έχει βάλει στόχο τη μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 80%

μέχρι το 2007 στο μέσο που είναι κατά πολύ ασφαλέστερο από τα αυτοκίνητα και

τα τρένα. Σήμερα στις ΗΠΑ πετάνε δύο εκατομμύρια επιβάτες καθημερινά. Το 2002

δεν είχαμε πτώση αεροσκάφους με θύματα, ενώ φέτος μόνο ένα μικρό αεροπλάνο

συνετρίβη.

Με τη σημερινή τεχνολογία, ένας πιλότος μπορεί να απογειώσει το αεροπλάνο από

το Λος Άντζελες, να βάλει τον αυτόματο πιλότο που θα πετάξει το σκάφος σε

απόσταση χιλιάδων μιλίων και να αναλάβει ξανά τον έλεγχο 70 μέτρα πάνω από τον

διάδρομο στη Χονολουλού, ή ακόμα και να το αφήσει να προσγειωθεί μόνο του.

Μεγαλύτερα αεροδρόμια. Το τεράστιο μέγεθος του A380 θα απαιτήσει πολλές

ρυθμίσεις. Είναι τόσο μεγάλο που τα αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο πρέπει να

επεκτείνουν τους διαδρόμους απογείωσης, να μεγαλώσουν τις στροφές ώστε να

χωρέσουν οι τροχοί και να μείνουν τα φτερά πάνω στο διάδρομο και όχι στο

γρασίδι όπου μπορεί να υποστούν βλάβη.

Το καινούργιο μοντέλο θα στοιχίσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια και αναμένεται να

ξεκινήσει επιβατικές πτήσεις το 2008. Οι σχεδιαστές έχουν προσθέσει μπαρ,

γυμναστήριο και θαλάμους για ύπνο, όμως παρόμοιες πολυτέλειες στο Boeing 747

μετατράπηκαν σε καθίσματα.

H Airbus λέει ότι οι εταιρείες θα μπορούν να ετοιμάσουν το αεροπλάνο για νέα

πτήση σε 88 λεπτά, ενώ για το Boeing 747-400, το μεγαλύτερο που κυκλοφορεί

σήμερα, χρειάζονται 83 λεπτά.

Στέφανος Κρίκκης, Εύη Ελευθεριάδου