Τους καταναλωτές έξω από τα φυσικά καταστήματα ευελπιστούν να βγάλουν τα επόμενα χρόνια οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, καθώς η ψηφιοποίηση και η διείσδυση της τεχνολογίας με νέες εφαρμογές αλλάζει τα δεδομένα της αγοράς και παρέχει νέες δυνατότητες.

Οι επιχειρήσεις διεθνώς ποντάρουν στην εξοικείωση του πληθυσμού με τη νέα τεχνολογία για να μειώσουν το κόστος των φυσικών τους καταστημάτων, αλλά και να προσεγγίσουν πελάτες ακόμα και χιλιόμετρα μακριά από τη φυσική τους έδρα. Και στην Ελλάδα οι αλλαγές αυτές είναι ήδη προ των πυλών, καθώς τόσο στον τομέα του λιανεμπορίου όσο και των τραπεζών αλλά και του ευρύτερου τομέα των υπηρεσιών, η χρήση του Διαδικτύου παίζει κομβικό ρόλο στον σχεδιασμό για τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο τα φυσικά καταστήματα δείχνουν να αντιστέκονται σθεναρά.

Ηδη το 2017 περίπου 3,5 εκατομμύρια Ελληνες επέλεξαν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους διαδικτυακά. Στη χώρα μας λειτουργούν πλέον 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, από το οποίο οι έλληνες καταναλωτές κάνουν το 75% των ηλεκτρονικών αγορών τους. Ομως στο σύνολο του τζίρου οι διαδικτυακές αγορές είναι χαμηλά.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως οι αλλαγές που έρχονται θα φέρουν ανακατατάξεις και σε επίπεδο μεριδίων. Ωστόσο δεν παραλείπουν να επισημάνουν ότι στη χώρα μας τα φυσικά καταστήματα θα αντέξουν για πολύ ακόμα. Αλλωστε τα στοιχεία από την ελληνική Black Friday έδειξαν ότι οι 6 στους 10 επέλεξαν να κάνουν τις αγορές τους σε φυσικά καταστήματα και από ηλεκτρονικά επέλεξε να ψωνίσει μόλις το 24,3% –περίπου 2 στους 10. Ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις για τις αγορές των Χριστουγέννων που ήδη έχουν αρχίσει.

Μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο με τίτλο «Η ώρα της Ελληνικής Οικονομίας», ο επικεφαλής της P&G στην Ελλάδα Λάμπρος Παπακοσμάς τόνισε ότι σε λίγα χρόνια μόνο στον κλάδο των σουπερμάρκετ τέσσερις μεγάλες αλυσίδες θα ελέγχουν το 85% του συνολικού τζίρου, ενώ οι σημερινοί leader στον τομέα του εμπορίου και των υπηρεσιών, λόγω της ψηφιοποίησης ενδέχεται να περάσουν και σε δεύτερη μοίρα.

Οnline αγορές 5 δισ. ευρώ

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία που προκύπτουν από την ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών, ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών προϊόντων και υπηρεσιών που έχει πραγματοποιηθεί φέτος εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 4,5 και 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, όταν το 2016 ήταν 4 δισ. ευρώ. Μάλιστα, όπως σημειώνεται στην έρευνα, παρά το γεγονός ότι η μέση αξία και ο αριθμός των online αγορών δεν μεταβλήθηκαν την τρέχουσα χρονιά σε σχέση με πέρυσι, η αύξηση που σημειώνεται προέρχεται από το γεγονός ότι προστέθηκαν νέοι αγοραστές. Δύο στους δέκα άρχισαν τις διαδικτυακές αγορές τους το 2017, γεγονός το οποίο σχετίζεται με την αυξητική τάση που ξεκίνησε με την επιβολή capital controls, αλλά και τη μεγάλη πλέον γκάμα και ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ενας δεύτερος λόγος είναι η αύξηση των ώριμων διαδικτυακών αγοραστών, καθώς πλέον το 31% πραγματοποιεί μία στις δύο συνολικές αγορές του μέσω Ιντερνετ από 25% που ήταν το 2015. Τρίτος λόγος είναι ότι πλέον 7 στους 10 online καταναλωτές πραγματοποιούν πάνω από το 80% των αγορών τους σε ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα από 5 στους 10 που ήταν το 2015. Μάλιστα οι εκτιμήσεις για το 2018 είναι θετικές, καθώς το 38% των online καταναλωτών δήλωσε ότι θα αυξήσει τη συνολική αξία των αγορών του και μόλις το 20% ότι θα τις μειώσει.

«Ο καταναλωτής επιδιώκει να βρει τεράστια ποικιλία προϊόντων, καλές τιμές και εξυπηρέτηση. Θέλει η παράδοση να γίνει όπου επιθυμεί. Θέλει επίσης προσωποποιημένη πληροφόρηση. Είναι λοιπόν μονόδρομος να επενδύσουν όλοι σε νέες τεχνολογίες» ανέφερε μιλώντας στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο ο Χρήστος Καλογεράκης, διευθύνων σύμβουλος της Public, ο οποίος όμως πρόσθεσε ότι το φυσικό κατάστημα θα αντέξει, δίνοντας ως παράδειγμα την Αmazon, που ανοίγει και φυσικά καταστήματα.

Ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ

Ειδικά στον κλάδο των σουπερμάρκετ, την τελευταία διετία έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές με την είσοδο και ηλεκτρονικών αλυσίδων, αλλά και μια σειρά επενδύσεων που έκαναν παραδοσιακές αλυσίδες στο κομμάτι αυτό. Ομως όπως σημειώνουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, τα φυσικά καταστήματα προβάλλουν σθεναρή «αντίσταση», όπως και οι καταναλωτές. «Η Ελλάδα είναι πιο παραδοσιακή αγορά, το σουπερμάρκετ είναι μια ευκαιρία κοινωνικής συναναστροφής» αναφέρει ο Αριστοτέλης Παντελιάδης διευθύνων σύμβουλος της Metro – My Market, ο οποίος στο πλαίσιο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου εξέφρασε την πεποίθησή του ότι τα φυσικά σημεία πώλησης θα αντέξουν. Επισήμανε όμως ότι η ανάδειξη των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ θα οδηγήσει σε ψυχρό ανταγωνισμό τιμών. «Συνεργαστήκαμε κι εξαγοράσαμε το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ. Δεν κάνει περισσότερο τζίρο από ένα φυσικό κατάστημα. Δεν μπορώ να δω το πότε θα βγάλει λεφτά, αλλά πρέπει να υπάρχει. Δεν νοείται εταιρεία σουπερμάρκετ που δεν θα παρέχει την εναλλακτική του ψηφιακού ή του omni chanel» τόνισε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης.